Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > DDsplendid Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2013-04-10 - 07:38:53

@Karel,

Hoe de aanmaak van de vetstofpigmenten verloopt is mij niet bekend. Van kanaries enz. weten we dat kleurstoffen via de voeding opgenomen kunnen worden. Bij kromsnavels gaat men er vanuit dat dit op deze wijze niet mogelijk is. Vandaar dat deze groep vetstofpigmenten een specifieke groepsnaam heeft gekregen, de psittacines. Psittacafulvine is dan weer een specifiek pigment binnen deze groep. Gezien de onduidelijkheid of deze stof staat voor een rode, oranje of gele kleur ben ik er zelf een voorstander van om niet te pas en te onpas dit specifieke vetstofpigment als enig vetstofkleurcomponent te gebruiken.
Gezien het weinige wat we er van weten is het voorstelbaar dat de aanmaak van de verschillende vetstofkleuren (bio)chemisch veel ingewikkelder is dan de aanmaak van melanines. Wellicht zijn de vetstofpigmenten bij kromsnavels geavanceerder of juist primitiever dan de vetstofkleuren bij vinkachtigen en zullen zij meer of minder stappen in het chemisch proces doorlopen.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-04-10 - 15:21:29

Wat is het verschil tussen onvolledige dominantie of semi-dominantie en co-dominantie?

Bij co-dominantie is er meermaals een link met de EF en DF.
Is dit ook van toepassing bij onvolledige dominantie of semi-dominantie?


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2013-04-10 - 15:50:09

Niets en nee


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-04-10 - 18:47:04

Enkeling zei:
quote
Wat is het verschil tussen onvolledige dominantie of semi-dominantie en co-dominantie?


Onvolledige dominantie en semi-dominantie zijn hetzelfde. Enkelfactorige mutanten vertonen doorgaans een expressie die halfweg tussen wildkleur en de dubbelfactorige verschijningsvorm ligt.
Co-dominantie is wanneer 2 verschillende allelen tegelijk hun expressie vertonen. vb NSL Ino en Bronze Fallow.

Groetjes
Peter


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-04-10 - 19:17:15

Naamgeving is soms verwarrend.
Zo kent bij niemand Achille omdat iedereen hem Geert noemt.

Een vererving is Intermediaire, CoDominant, autosomaal of geslachtsgebonden, Dominant of recessief, Compleet of incompleet.

Indien meerdere Factoren nodig zijn om een bepaald fenotype te creëren spreekt men van Polygenie ,combinatie of multifactorieel.

Incompleet Dominant : Indien de enkele of dubbele aanwezigheid van het allel een visueel verschil geeft in het fenotype
Co-Domionant : Indien verschillende varianten van een allel geen mengvorm vertonen maar wel elk afzonderlijk een invloed uitoefenen op het fenoType
Semidominant: Indien verschillende varianten van een allel zorgen voor een mengvorm (intermediair)

Mvg
Dirk


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-04-11 - 00:07:08

@ Henk57:

Ook bij zuiver wildvorm/ wildvorm gebeuren er overervingen.

Een paar voorbeelden:

Man: bloedgroep A X Pop: bloedgroep B =
Nakomelingen: Bloedgroep AB

Man: bloedgroep AO X Pop: Bloedgroep BO =
Nakomelingen:
(1) Bloedgroep A
(2) Bloedgroep B
(3) Bloedgroep AB
(4) Bloedgroep O
Waarvan eventueel bloedgroep O betekent pigmentloos.

In het bloed bevinden zich carotenoiden.
Bij sommige vogels bevinden deze in de veren.
Zoals bij soorten vinken.
Waardoor men ervan uitgaat dat de voeding een rol speelt.
Bij andere vogelsoorten gebeurd dit niet.
Spreekt men van psittacine.
Zoals bij parkieten/papegaaien.
Maar de carotenoiden zijn wel aanwezig in het bloed.

Welke invloed, welk verband, hebben carotenoiden in het bloed op/met psittacine?
Heeft de voeding al of niet invloed op psittacine?
Dat zijn de grote hamvragen.





Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-04-11 - 10:02:54

De hierboven gemaakte stap:

Er zijn bloedgroepen -> in het bloed bevindt zich caroteen -> dus bij kruising heeft de bloedgroep invloed op het pigment in de veren van de jongen.

komt op mij uiterst merkwaardig over.

Dit roept wat vragen op:
- hebben vogels inderdaad verschillende bloedgroepen?
- zo ja, bloedgroepverschillen worden bepaald aan de hand van verschillende eiwitten.
- De aanmaak van deze eiwitten is zonder twijfel erfelijk, maar zegt toch weinig over de eventuele "inhoud" van het bloed?
- Afgezien van de bloedgroepverschillen, is bloed niet alleen maar een vervoermiddel van stoffen en geen aanmaker van caroteen of pigmenten?

Ik weet overigens op zich (te) weinig over dit onderwerp, dus als ik het mis heb: graag enige uitleg.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-04-11 - 10:29:09

Net als Hans weet ik niet genoeg van dit onderwerp om een mening te hebben, maar dat pigmenten die niet beinvloed kunnen worden door voeding automatisch psittacines zijn is incorrect. Psittacines komen alleen voor bij papegaaiachtigen.

Naast carotenoiden en psittacines zijn er bijvoordbeeld turacin en turacoverdin


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-04-11 - 13:33:39

Turacin behoort tot de groep van torphine_pigmentenen die bij meerdere vogels aanwezig zijn, sterk lichtabsorberend en meestal verantwoordelijk voor bruin.
Uitzonderlijk ook voor helder rood (Turacin) en groen (turacoverdien) enkel aangetroffen bij de bananneneter(Turaco)
Ook het pigment dat instaat voor de kleur van bloed behoort tot deze groep.

Heeft ook invloed op het paringsgedrag en kan een oorzaak zijn van de verkleuringen die optreden tijdens de paringsdrift.

Mvg
Dirk


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-04-11 - 15:26:55

De naam van een bloedgroep is al even kunstmatig als de naam van een mutant.

Eigenlijk is het allemaal niet zo simpel om het uit te leggen.

Daarom eerst een vraag.

Bezit elk levend wezen over bepaalde afweermiddelen?

Bezit elk mens, elk dier, elke vogel over antistoffen?

De informatie van DirkD kan men beschouwen als een hint.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-04-11 - 15:51:59

@ Enkeling, met alle respect ik krijg het idee dat je geen idee hebt waarover je het hebt. Je komt met allerlei vragen, geen uitleg en als je met uitleg komt staat deze vol met fouten. Ik wil graag leren maar kom dan met informatie en niet met halve verwijzingen en vage vragen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-04-11 - 17:52:39

@Enkeling
Uit je laatste bijdrage krijg ik sterk het vermoeden dat je niet echt weet waar je over spreekt, maar ik hoop dat ik het mis heb(?)


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-04-11 - 18:09:46

Foutje in vorig bericht:
porfyrine_pigmentenen

Mvg
Dirk


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2013-04-11 - 18:27:27

Enkeling uit welk boek je al die vragen en wijsheden haalt weet ik niet . Mijn tip leg het boek even weg en ga van de vogels genieten. Het wordt mooi weer.


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2013-04-13 - 19:04:20

@ DirkD:
Is er een mogelijke relatie tussen de gezondheidstoestand, de toestand van de lever, de "porfyrine_pigmentenen" en de kleur van bepaalde vogels?

mvg. Eelke




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 192 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede