Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Goud of Oranjevleugel parkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Goud of Oranjevleugel parkiet
Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2013-04-19 - 15:54:28 send message to Max Weijers

Toch maar weer eens proberen om via deze weg informatie te vinden over deze geweldige brotogeris soort.
Hier op het forum word een keer vermeld dat tovi's het beste kweken en dat goudvleugels ook goed kweken, het lijkt me duidelijk dat dit niet het geval is. Ikzelf heb het vermoeden dat goudvleugels de moeilijkst te verkrijgen soort is van de brotogerisen, misschien staat deze wel gelijk aan de tui parkiet (al heb ik dit jaar meer tui parkieten te koop zien staan als goudvleugels). Ook heb ik mij geďnformeerd bij de gebroeders Prins van de brotogerisen werkgroep in Duitsland, zij beweren dat er veel koppels zijn die niet kweken en dat er dus maar enkele zijn die wel kweken.
Misschien heeft er hier iemand tips voor mij wat betreft het kweken van deze soort? Iemand die gekweekt heeft met deze soort kan mij misschien precies vertellen hoe hij zijn koppels heeft gehuisvest, wat de voeding was, broedblok maten, enz.
Alvast heel erg bedankt

Max Weijers


hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2013-04-24 - 22:45:49 send message to hookbill

Ik heb ze ooit gehad en er onbevruchte eieren bij gehad enkele legsels. In de natuur voeden ze zich ook graag aan de rivierrand met wat kreeftjes en heb toen bij het voer ook soms een stukje vis gedaan. Ik denk dat de sleutel tot succes ligt in het bij elkaar zetten van een stuk of 10 vogels in grotere voličre en ze dan zelf de partner laten kiezen. Maar ja, vind er nu maar eens 10 van happy :)


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2013-04-25 - 17:08:06 send message to Max Weijers

Ikzelf denk niet dat het samen stellen van koppels een probleem is bij brotogerisen. Ik heb namelijk van al mijn brotogerisen maar een koppel dat overdag niet samen het blok in gaat, terwijl dit koppel wel jonge heeft gehad bij een bevriende kweker. Van de oranjevleugels heb ik nu 3 koppels en sinds het begin van deze week zit een koppel voor het eerst dag en nacht in het blok.


hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2013-04-25 - 22:35:58 send message to hookbill

Tsja Max, als jet allemaal beter weet dan moet je hier geen vraag stellen. Zet maar twee mannen bij elkaar, die gaan ook het blok in.
Ik heb alle soorten op de Tuipara na gehad, dus weet waarover ik praat.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2013-04-26 - 07:54:13 send message to Max Weijers

Ik vertel volgens mij alleen maar wat mijn ervaringen zijn. En als ik prima klikkende koppels heb ga ik die echt niet in een vlucht doen zodat ze zich nog eens een partner kunnen uitzoeken.
Wel heb ik 4 klikkende koppels kanarievleugels samen in een vlucht gedaan, en geen een vogel heeft een andere partner gevonden.

Maar heb jij ooit jonge gehad van de oranjevleugels? misschien zou het dan interessant zijn als je verteld hoe ze bij jou zaten, wat ze te eten kregen enz.

ps. ik mag dus begrijpen dat je wel de andere 4 ondersoorten van de oranjevleugels hebt gehad?


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2013-04-26 - 09:06:07 send message to marti

Hierboven staat dat hij er onbevruchte eieren bij heeft gehad, dus je vraag was vooraf al beantwoord.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2013-04-26 - 17:38:16 send message to Max Weijers

Had ik even over het hoofd gezien, maar bedankt.

Mocht er iemand zijn die kweekervaring heeft dan zou ik graag willen weten hoe.


loribreeder
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-04-26 - 20:19:33 send message to loribreeder

Jongens een beetje rustig tegen max hij is jong en wil graag dingen weten , ook is hij met zijn leeftijd de toekomst van onze hobby vergeet dat niet .


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2013-04-27 - 21:05:03 send message to mreyder

Max,
heb met Goudvleugels (en ook andere Brotogerissen) gekweekt. In kooien van 1,2 meter,06 x 0,6. Zaadmengeling, krachtvoer, natuurlijk grit, maagkiezel,vers water en veel groente en fruit. Vwb het krachtvoer: eivoer/universeelvoer/soms wat extra vitaminen of aminozuren, maar vooral (en dat is volgens mij ERG belangrijk): ook droog lorivoer (Aves) er doorheen gemengd. Een heel bekende kweker van Zuid Amerikanen/Papagaaien en Aziaten voerde vroeger z'n Brotogerissen, Pyrrhura's en Kraagpapagaaien altijd een bakje lorivoer (vloeibaar) en zei altijd tegen me: dat lorivoer is bijna onmisbaar om ze te kweken. En voordat mensen nu weer reageren met: da's helemaal niet nodig, ik kweek ze ook en zonder Lorivoer: dat was ZIJN mening. Ik heb het (in iets andere vorm, dus droog door het krachtvoer) overgenomen en met diverse Brotogrissen gekweekt (Goudvleugel, Tovi, Kanarievleugel, Kobaltvleugel, Witvleugel). Heb nu alleen nog 1 koppel Tui.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2013-04-27 - 21:18:54 send message to Max Weijers

bedankt

ja lori nectar gaf ik toen ik nog een paar koppels had ook, maar toen kreeg ik er te veel en werd het mij te duur. Nu heb ik 2 koppels oranjevleugels erbij en dat zijn kweekkoppels en die zijn ook lori dry gewend. Nu geef ik dus die 2 koppels en uiteraard mijn loris loridry.
Maar dan zal ik toch maar eens een grote zak loridry bestellen (dat betekend iets minder los gaan op vrijdag en zaterdag avondwink ;).
Denk je dat het wat uit maakt of ik het apart voer of moet ik het echt mengen door het krachtvoer?
Ikzelf voer altijd alles apart ik heb namelijk in de gaten dat ze meer univerzeel eten als eivoer.

nogmaals bedankt


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2013-04-27 - 21:39:16 send message to Frans R

ik meng het door het ei/krachtvoer, samen met fruit en gekiemd zaad en een universeelvoer korrel, en wordt helemaal opgenomen


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2013-04-28 - 13:41:35 send message to mreyder

Ik voerde het door het krachtvoer, maar je kunt het natuurlijk ook goed apart geven: dan kun je zelfs beter controleren hoeveel ze er van eten.


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2013-05-02 - 22:46:09 send message to Max Weijers

oke, bedankt voor de tip



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 158 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede