Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > blinde vogel? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : blinde vogel?
LH
Website Member
Posts :18

Website Member
2004-11-11 - 15:57:37 send message to LH

ik heb het vermoede dat een van mijn vogels slecht of misschien wel helemaal niet meer kan zien. Hij heeft zijn verenkleed niet echt goed verzorgd en reageert niet of amper op als ik hem benader.

Zijn is er kleine testjes om er achter te komen of mijn vogel idd vermindert gezichtsvermogen heeft of dat de rede hiervan elders gezocht moet worden?


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2004-11-11 - 20:16:10 send message to adriaanbaan

Het beste kan je met een lange stok (wel dun)heel voorzichtig met de punt proberen de snavel van de vogel te raken (langzaam}
Reageert de vogel niet of nauwelijks of schikt de vogel plotseling als je de snavel raakt dan heb je een goede reden om aan te nemen dat de vogel slechtziend of zelfs blind is.
Het komt vaker voor dan men denkt, vooral bij oudere kromsnavels die als kamervogel gehouden worden.

groetjes Adriaan


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-12 - 06:55:46 send message to Jacqueline

happy :)

Lijkt me beter dat je een bezoekje aan een goede dierenarts brengt.
Die hebben de middelen om tot een goede diagnose te komen.
Totaal blind zal deze wel niet zijn, gezien je niet vermeld dat hij het voer niet kan vinden.?
Het waarom kan vele oorzaken hebben, te denken is aan vitaminen tekort, zink vergiftiging, aangeboren afwijking,staar, eenzijdig voedingspatroon,enz...
Dus toch maar even naar de dierenarts.

Dat slecht zien of blindheid meer voorkomt bij huiskamervogels, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Wel zou ik het ermee eens kunnen zijn dat het daar eerder ondekt wordt.
Dit omdat de huiskamervogel veel dichter bij de mens leeft dan zijn soortgenoten.

wink ;)

Peter.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-11-12 - 08:49:21 send message to parkietenpeter

quote
hij het voer niet kan vinden


Als de voerbak steeds op dezelfde plaats blijft hangen, zou een kromsnavel zijn weg erheen dan niet toch vinden? Omdat hij "weet" waar de bak hangt? Hij kan er dan toch heen klimmen.

Wie weet?

wink ;) Peter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-12 - 09:31:20 send message to Jacqueline

happy :)

Ik weet niet of hij totaal blind is, word ook niet vermeld.
Op de reuk zal hij wel in de buurt van de voerbak komen denk ik, maar of dat nu voor elke vogel geld, dat weet ik eerlijk gezegd ook niet.

wink ;)

Peter.


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-11-12 - 10:19:02 send message to ewals

als een vogel te weinig U.V. ( lees zonlicht) stralen krijgt, kan hij slechtziend of wel helemaal blind worden, 'n veel voorkomend probleem bij vogels die altijd binnenshuis gehouden worden. Dus regelmatig in de zon zetten, als hij eenmaal blind is kunnen ze er niets meer aan doen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-12 - 10:37:59 send message to Jacqueline

happy :)

Dat is een nieuwe insteek, of het zo is, is mij niet bekend.
Maar wel even ter aanvulling, zorg dat er altijd schaduw aanwezig is, en niet met de gehele kooi in de volle zon, want dat is wel bekend daar bekomen ze niet van.

wink ;)
Peter.


angelique
Website Member
Posts :124

Website Member
2004-11-12 - 10:47:01 send message to angelique

Ik heb een vogel die hoogstwaarschijnlijk erg slechtziend is.
Zij heeft een hele tijd in een kast bij een van haar vorige eigenaren doorgebracht. Heel duidelijk bij haar te zien is dat ze een blauwe waas over haar netvlies heeft zitten.
Ze ziet in ieder geval wel wat, alleen alles wat onder haar afspeelt, ziet ze niet. Vliegen was ook een probleem, ze kon niet meer landen, want dat zag ze niet. Nu gaat het wel beter met haar, alleen overgaan zal het niet.

Misschien kan jij ook een blauwgrijze waas zien over de ogen?

groetjes Angelique



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 227 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede