Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe gaat het met de kweek ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2013-05-21 - 18:07:38 send message to oli4

Jah hoor Hans, dat klinkt deftig!
Ze staan hier ook op het lijstje, en een goede kennis heeft ook een mooi koppel te koop, het kriebeld, maar jah, niet alles tegelijk he, eerst maar wat kweken wink ;)

Kitta was na een 12tal dagen broeden verstoord door een nieuwsgierig iemand die al dik onder haar voeten heeft gekregen! Dus nest in de steek gelaten, kitta's zijn nogal storingsgevoelig. Maar ik heb van de 6 eieren nog enkele kunnen redden, is 1tje van uitgekomen in broedkast, maar die heeft het ook maar 5 dagen overleefd.

Ze is ondertussen al weer 10 dagen op 5 eieren aan het broeden. Nog een klein weekje en hopelijk kleine kitta's, ze broed wel vaster als de 1e ronde.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-22 - 16:52:33 send message to Karel

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Fotograferen van de kleine witnekjes was niet eenvoudig, omdat ik eigenlijk te dichtbij stond (op een wankel trapje)....maar goed, het moet maar:

Nest 1 met 3 jongen:




Nest 2, met ook/toch 3 jongen!happy :)



Het is goed te zien dat jongen in het begin nogal rood/oranje van kleur zijn. Later trekt dat bij. Verder valt het op dat het kleinste jong bij deze lage temperatuur onder zijn grote broers/zussen kruipt, én dat ze dat goedvinden!

De pop van nest 2 heeft haar eigen borstveren gebruikt om het nest af te werken. Ze is ook behoorlijk kaal! In nest 1 liggen voornamelijk kippenveren ter afwerking. Deze pop is dus slimmer en niet kaal op de borst!happy :)


compadre
Website Member
Posts :184

Website Member
2013-05-22 - 18:39:37 send message to compadre

Echt heel mooi! Hoe heten die Afrikaanse kraaien met witte borst ook al weer? Ik was eens in Belgie bij iemand die een hele loods vol had. [Begin jaren 90]


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2013-05-22 - 18:40:24 send message to oli4

Geweldig Hans!
Wat een bek heeft ie al op de 1e foto happy :)
Hele interesante soort!

Leuk ook om te weten dat ze echt behoefte hebben aan pluimen voor het nest. Ga ik hier ook eens proberen bij de gaaiachtigen wink ;)


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2013-05-22 - 18:41:37 send message to oli4

schildraaf, witborstraaf wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-22 - 19:35:59 send message to Karel

Met de schildraven, die eigenlijk schildkraaien genoemd zouden moeten worden, heb ik jaren geleden ook wel gekweekt.



Opvallend is dat deze soort niet zo'n mooi nestkommetje maakte.


Rimo73
Website Member
Posts :131

Website Member
2013-05-22 - 19:54:29 send message to Rimo73

Net de hobby weer opgestart.
3 weken geleden een koppel pyrrhura's ui 2010 overgenomen van iemand en gisteren lag het eerste ei er al, dus behoorlijk snel in 3 weken.


compadre
Website Member
Posts :184

Website Member
2013-05-22 - 19:54:57 send message to compadre

schildraaf, dat was het. Door wat voor mensen worden deze raven eigenlijk afgenomen? Doorgaans voor kweek of ook mensen die een tamme vogel willen?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2013-05-22 - 22:42:36 send message to Daniel

Prachtig Hans, hoe zijn ze in vergelijking met Europese raven? Minder zenuwachtig?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-22 - 23:05:50 send message to Karel

Ze zijn vergelijkbaar richting mensen, maar jegens elkaar lijken witnekken veel gemoedelijker.


Creyghton
Website Member
Posts :14

Website Member
2013-05-23 - 10:23:06 send message to Creyghton

Twee jaar geleden ben ik van start gegaan (14 volieres) met jonge koppels grote Australische parkieten. Vorig jaar hebben veel koppels hun eieren/jongen in de steek gelaten en gingen in de rui. Een koppel strogele rosella's hebben het blok geheel niet bekeken. Het resultaat: 3 pennanten, en 1 redcap.
Dit jaar is het met beide strogele hetzelfde. Alleen mijn Stanleys zitten op 5 eieren. De andere koppels eten hun eieren of doen in het geheel niets dan wat scharrelen in hun blok. (Overigens: Er zit niet één vogel in de rui.) Ik snap er niets meer van....


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2013-05-23 - 11:23:42 send message to Daniel

Ok dat maakt dingen toch wat makkelijker. Het is een prachtige soort al vind ik Corvus crassirostris toch ook wel erg mooi.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-23 - 11:55:51 send message to Karel

quote
al vind ik Corvus crassirostris toch ook wel erg mooi.



Ik ook! En ik ben niet de enige.wink ;)

Wie weet komen ze hier ooit te zitten.happy :)


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2013-05-23 - 12:12:57 send message to oli4

Zijn die dan toch aanwezig in avicultuur?
Heb ik nog nooit tegengekomen bij de liefhebber.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-23 - 14:14:18 send message to Karel

Het is soms verbazend wat er nog aan oude importen in collecties te zien is en gekweekt wordt. Meestal worden de jongen in kleine kring verspreid, zodat je er slechts bij toeval op kan stuiten.
Zo begreep ik pas onlangs dat zelfs Microhierax fringillarius in Europa gekweekt wordt.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 88 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede