Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Bouw voliere: voorzijde noorden of westen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Bouw voliere: voorzijde noorden of westen?
TomoGreenway
Website Member
Posts :5

Website Member
2013-05-12 - 22:13:50 send message to TomoGreenway

Ik zoek advies en hulp happy :)
Wij willen in de tuin een volière gaan plaatsen. Er is al een tekening gemaakt hoe deze er ongeveer uit moet komen te zien. (vlucht 200cm lang, 120cm breed, nachthok 100cm x 100cm en daar achter een sluis van 100cm x 50cm.)

Met het bedenken waar de volière moet komen te staan, komen we er even niet uit. We hebben eigenlijk een keus uit de voorzijde richting het noorden of het westen. De volière staat zo in de tuin, dat deze sowieso zon krijgt (zijkant/hoek van de tuin, geen directe huizen ernaast.)
Wat is wijs? Want het enige wat ik tot nu toe vind, is het geen van beide een optie. is het daadwerkelijk zo zwart/wit?



vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-05-12 - 22:37:57 send message to vogeltje1000

Eigenlijk nooit de voorkant naar het noorden of oosten indien mogelijk. Naar het westen is ideaal ivm met regen en zon.


Hubert
Website Member
Posts :63

Website Member
2013-05-12 - 22:57:45 send message to Hubert

Nooit op het noorden, i.v.m. met koude, en het ontberen van zonlicht en regen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2013-05-12 - 23:18:01 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Belangrijk is dat vogels uit de wind of tocht kunnen. (er moet dus altijd keuze zijn vanuit de vogel)

Voorkeur is inderdaad niet oost of noord in verband met koude wind. Echter op het zuiden kan het ook snikheet worden en dan is schaduwplek wel belangrijk.
Gert


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-05-13 - 09:44:59 send message to Rogert

Aan de hand van deze reacties is het duidelijk dat het het westen mag worden. Mijn mening sluit daar ook bij aan!

De zijkanten van je verblijf zijn dicht en het dak ook, dus tocht zal minimaal zijn. Afhankelijk van de vogels zou je het dak ook open kunnen maken zodat je planten kan plaatsen en de vogels ook in de regen kunnen zitten. Of verzin een constructie waarbij je een gesloten dak in de winter op je hok kan plaatsen. De vogels zullen je dankbaar zijn!


bospoeper
Geroyeerd
Posts :80

Geroyeerd
2013-05-13 - 13:04:56 send message to bospoeper

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Van wanneer is de oostkant niet meer goed om de volière te bouwen? Het is juist de beste kant om een volière te bouwen i.v.m. de opkomende zon, dus de eerste zonnestralen van de dag. Tegen de middag staat je volière een beetje in de schaduw. Wanneer je ze westwaarts plaatst, vergeet dan niet dat de regen zal inslaan en de felste dodelijke zonnestralen er aan komen als de zon ondergaat.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2013-05-13 - 14:38:33 send message to gerrit1950

nooit naar het noorden. zuid-oost tot zuid is ideaal.


TomoGreenway
Website Member
Posts :5

Website Member
2013-05-13 - 18:09:43 send message to TomoGreenway

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Dus als hij richting het westen staat, zit je dus met de zon en de regen. Het middaguur schijnt hij dan wel in de volière inderdaad. Maar is eventueel wel op te lossen met beschutting toch? (ik wil wel graag kwartels) Of is het westen dan ook geen optie en kan ik mij beter afvragen of er wel een volière in de tuin past? Hij staat dan een kleine 5 à 6 meter van het huis, die 11 meter hoog is. Het oosten is geen optie, daar staat het huis voor de weg. Het zuiden moet de tuin voor ondersteboven en dat vind vrouwlief ook niet goed vrees ik.

Toevoeging: Het probleem waar ik een beetje tegenaan loop, dat er niet echt een éénduidig antwoord is te vinden, er zijn zoveel verschillende meningen over welke richting en welke niet. Zuid/zuidoost is ideaal, maar dat kan niet overal, en het lijkt mij ook niet zo dat dat de enige richting is.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2013-05-13 - 22:34:19 send message to dooren

De felste zonnestralen komen als de zon hoog aan de hemel staat en van het zuiden. Vogels zullen niet snel in de felle zon gaan zitten.

Als je de voliere op het noorden of oosten plaatst dan zou ik in de winter altijd deze zijde afdekken met plexiglas oid zodat de vogels niet de koude wind hoeven te zitten.
Gert


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2013-05-13 - 22:55:51 send message to roodmus

Ligt er een beetje aan wat voor vogels erin komen.

Ik heb een voliere op het zuiden liggen en mijn goudvinken gaan in de middag heerlijk in het zonnetje zitten baden,en dan is het echt heet op die plek.

De andere volier ligt op het oosten,inderdaat ochtend zon,maar ook inslag van regen en sneeuw.

Heb daarvoor voorzet ramen gedaan tot zo,n 20 cm onder het gaas,werkt goed.

trouwens ook voor de kooi op het zuiden,alleen voor de herfst-winter -voorjaar.

Eind mei gaat alles eraf ,mocht het dan een keer nat worden dan droogt het snel op.

Grt


TomoGreenway
Website Member
Posts :5

Website Member
2013-05-14 - 08:11:13 send message to TomoGreenway

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het westen wordt het dus. De volière wordt dan 1.50, dan is er ook net wat meer ruimte om beschutting te maken dmv. bomen/coniferen/struiken. en in de winter het gaas dichtzetten met plexiglas. nog even vogelen hoe ik dan de sluis zet, hij (volière) komt dan in de hoek van de tuin. in ieder geval iedereen dank voor het meedenken happy :)

de bezetting weet ik nog niet. Kwartels zijn erg leuk. binnen in huis zitten 2 valkjes, maar die blijven daar wel. geen grote vogels denk ik, meer de richting van zebravinkjes/grasparkieten. ik moet mij nog verdiepen in wat verder mogelijk is. happy :)


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2013-05-14 - 17:46:48 send message to digipeet58

als je een deur makt tussen binnen en buiten,
dan heb je geen sluis nodig.
voordelen:
geen extra ruimte
en nooit vogels kwijt.happy :)


TomoGreenway
Website Member
Posts :5

Website Member
2013-05-16 - 21:40:37 send message to TomoGreenway

Ik moet wel met een sluis werken, voor de verzorgers als wij er niet zijn. wink ;) De volière staat verder nergens tegenaan

Het ontwerp is wel veranderd, aangezien deze nu op een andere plek staat.




Je komt binnen door de sluis aan de rechterkant. Van daar uit kan je in het nachthok of de vlucht.
Elektra is inmiddels ingegraven voor de verlichting/verwarming. Voor de fundering wil ik stoep/betontegels en opsluitbanden gebruiken.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2013-05-17 - 10:16:49 send message to digipeet58

ik snap het.
vind dit nog mooier als het eerste.
als je kwartels wilt nemen,
geef ze dan in ieder geval wat zand;
een zandbad nemen vinden ze heerlijk.
je kunt ook wat planten in potten plaatsen.
(niet bij parkieten, die slopen (bijna) alles.
veel succes en plezier. happy :)wink ;)


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-05-17 - 15:48:19 send message to medaar

mooie volie in wording . maar met een sluis moet je werken. je weet nooit . altijd zal het je mooiste vogel zijn , die ontsnapt.
gr


TomoGreenway
Website Member
Posts :5

Website Member
2013-05-20 - 21:42:52 send message to TomoGreenway

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nu nog bouwen hè laugh :D Het tekenen is 1 ding, bouwen doet SketchUp niet voor mij. We zaten al te twijfelen tussen zand of beuksnippers. maar het zal dan zand worden. Ik zit nog even hoe ik de fundering ga maken, Het moet ook wel stevig genoeg zijn.
De sluis is een must inderdaad, We hebben 2 valkjes binnen, als ik zie hoe geniepig die al kunnen ontsnappen door de luikjes laugh :D

Ik las dat coniferen vaak ook een succes zijn. die komt er dan ook wel in. en een paar hangende zitstokken. Maar eerst maar eens alles bouwen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede