Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > toekan Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : toekan
jerryramdaras
Website Member
Posts :2

Website Member
2013-05-19 - 05:26:27 send message to jerryramdaras

Hallo ik heb een paar toekan en mijn vraag is welk voeding ik t best kan geven dat hun snavel goed groeit en hard wordt.
Tot heden geef ik ze tropische Fruit maar vindt dat hun snavel niet goed groeien.
Ze zijn nu 9 weken oud.
Aub weet iemand meer hier over.
Gr jerry


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2013-05-19 - 11:53:34 send message to Jan van Dessel

Hallo Jerry. Ik kan je daar niet mee helpen, maar kun je geen informatie krijgen waar je ze gehaald hebt.
gr Jan.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-19 - 12:23:59 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik voerde mijn toekan destijds fruit + T16 van Nutribird.



Kievit
Website Member
Posts :110

Website Member
2013-05-19 - 13:53:19 send message to Kievit

Hallo,

Wat voor toekans heeft u zitten?
Toekans kun je t beste vers fruit geven in kleine blokjes gesneden.. Daarover t-20 korrel en grif universeel van versele laga.. Endaarbij tijdens de kweek wisbroek korrel voor toekans...
Mvg


JoskeVD
Website Member
Posts :96

Website Member
2013-05-19 - 14:51:40 send message to JoskeVD

Kievit, heeft u zelf wel toekans zitten?!!! Is weer zo iets dat je gelezen hebt op het net of gehoord hebt ergens.

Ik betwijfel of je zelf wel ervaring hebt met toekans. Je moet het zelf een beetje ondervinden per soort en per koppel, niet elke vogel eet elke vrucht graag, ik heb goede ervaringen met H16, aangevuld met fruit. Ik geef de H16 wel niet geweekt. Het fruit moet wel heel erg goed rijp zijn. Mooie kleine blokjes, maar ook verschillende bessen eten ze graag. Hou wel rekening met ijzeropstapelingsziekte, dus gewoon een paar vruchten niet geven. Ik gaf in het begin ook vaak kiwi omdat het goedkoop was, maar daar ben ik vanaf gestapt.

Maar je vraag gaat over jonge dieren die in de opgroeifase zitten, ik heb geen ervaring met handopfok. Maar als het je eerste keer is dat je jongen met de hand grootbrengt, en je dus nog niet echt weet hoe hard ze nog uitgroeien eens ze zelfstandig zijn, zou ik me niet te veel zorgen maken.


jerryramdaras
Website Member
Posts :2

Website Member
2013-05-19 - 19:19:34 send message to jerryramdaras

Een ieder die gereageerd hebben, hartelijk bedankt en ik denk dat ik voorzichtig nu wel verder kan.
Mijn dank is groot


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-05-19 - 20:10:05 send message to denegon

hey Karen kwijl kwijl en nog eens kwijl. echt heel mooi
egon


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-05-19 - 21:41:56 send message to enkeling

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Hou er rekening mee dat toekans "gevoelig" zijn wat betreft ijzergehalte.

Toekans in gevangenschap voeden met een dieet specifiek aan de behoeften van "hun" soort.
Toekans hebben een behoefte aan extra eiwit. Zeker tijdens het broedseizoen.
Daarom dat toekans hun voeding aanvullen met insecten, kleine hagedissen, eieren/nestjongen andere vogels, etc.

Gebruik anders eens de zoekterm:
"Toucans (Ramphastidae) breeding in captivity"

www.emeraldforestbirds.com/AdditionalLitature.htm

www.nashvillezoo.org/piciformes/toucan_husbandry.htm


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2013-05-20 - 18:09:03 send message to Max Weijers

goede resultaten zijn behaald met een mengeling van appel, papaya en blauwe bessen en softbill dieet van Wisbroek 8.0. Geef ze zeker niet te vaak en te veel baby raten, muizen of mario wormen. hier worden ze nog al eens agressief van.

Ook zie je wel eens dat de man veel achter de pop aan zit, je kan dan kiezen om de vogels appart te zetten of een paar vleugelpennen bij de man te knippen. Het beste vind ik om wat vleugelpennen te knippen.

Ook lijkt het mij interessant om te weten welke soort(en) u heeft.

Max


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2013-05-20 - 18:22:23 send message to mreyder

Er heeft jaren geleden een verslag in Onze Vogels gestaan over de handopfok van 2 Toco Toekans. Ik meen me te herinneren, dat deze ook dierlijke eiwitten kregen in de vorm van krekels en balletjes van vlees die door de kweker gemaakt werden. Ik zal eens zien of ik dit verslag nog kan vinden.


van Tuijl
Website Member
Posts :54

Website Member
2013-05-22 - 17:00:27 send message to van Tuijl

ook ik heb verschillende verhalen gehoord over dat toekans in het broedseizoen meer eiwitten nodig heb. ook weet ik dat de vogels in het wild graag een jonge vogel of ei verschalken.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 265 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede