Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ventilatie vogelverblijf Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


schildpadjee
Website Member
Posts :84

Website Member
2013-06-28 - 11:33:19 send message to schildpadjee

Staat niks op daarom juist


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-06-28 - 11:35:31 send message to Karel

Tja, dan wordt het lastig.....


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-06-28 - 12:14:51 send message to Rogert

Dakventilatie, net als bij garagebedrijven? Een buis tot bijna op de grond van je verblijf plaatsen en deze door het dak naar buiten laten komen. Door de wind ontstaat er trek en zal al het stof dat op de grond beland is door de buis afgevoerd worden.
Voordeel is dat je de warme lucht in je ruimte behoud omdat deze opstijgt.

Een venta airwacher is een hele goede stofvanger. Deze filtert over water en zal zo al het stof opvangen. Als je een overcapaciteit neemt moet je ruimte toch heerlijk fris blijven. Dit apparaat werkt op laagspanning dus ook nog eens zuinig in gebruik.

Ik werk met brekerzand in mijn verblijven. Dit zand produceert weinig stof, is goedkoop en erg makkelijk aan te harken. Door het zand vochtig te maken met een plantenspuit en daarna aan te harken (met een handharkje) kun je al het vuil verwijderen. Je hoeft niet al het bodemmateriaal te vervangen met schoonmaken en je verwijdert alleen het vuile zand.

Tevens is deze manier van schoonmaken goed voor de luchtvochtigheid van je verblijf. De dieren kunnen nog maagkiezel tussen het zand vinden en je kan de dieren ook nog broessen (natspuiten) zonder dat het een gigantische zooi word.


schildpadjee
Website Member
Posts :84

Website Member
2013-06-28 - 12:58:11 send message to schildpadjee

Goede tips!! Bedankt ik ga dit zeker overwegen


schildpadjee
Website Member
Posts :84

Website Member
2013-09-25 - 10:36:36 send message to schildpadjee

Hallo,

Ik wil het topic toch weer even actueel maken.

heb nu een ventilator bovenin het vogelverblijf de achterste wand.
Het scheelt echt 50% aan stof en een frissere lucht.
Naar mijn mening moet dit nog veel beter kunnen maar ik wil geen tocht veroorzaken.

Ik heb heel internet afgelezen en verschillende bedrijven gebeld maar niemand kan me vertellen hoe het nu nog beter te maken is.

Kan iemand me dat vertellen??

Groetjes


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2013-09-25 - 11:41:22 send message to marc1

G&O had altijd een afzuiger met filter voor aan het plafond, zie mijn voliere, gegarandeert stofvrij...is nu pascal hemel


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-09-25 - 13:12:36 send message to arjandaf

zitten hier mensen met aandelen in die spullen ???
1 of 2 gaten + rooster er voor IN de deur maken en dan bedoel ik laag in de deur. die ventilator rechts boven in de schuur hoeft niet dag en nacht te draaien, 1 uur per dag is genoeg . en als je ventileert NIET recht tegen over elkaar maar hoog en laag .


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-09-25 - 16:18:42 send message to henkdelaat

Een ventilator uit een PC met adapter die aangesloten is op een tijdschakelaar die dagelijks om de 4 uur een kwartier draait is voldoende om 18 m3 ruimte schoon en fris te houden.

Daarbij blaast deze ook het stof naar buiten wat niet gebeurd als je door middel van roosters ventileert.

Henk.



schildpadjee
Website Member
Posts :84

Website Member
2013-09-26 - 13:54:10 send message to schildpadjee

Met Arjan en Henk ben ik het absoluut niet eens.

Ik heb de oude ventilator vorige week vervangen voor een nieuwe en heb toen het gat leeggespoten met een compressor nou het is werkelijkwaar onvoorstelbaar hoe gigantisch veel stof ik naar buiten spoot dit had zich allemaal in het gat verzameld.

Dus zon ventilator de hele dag laten draaien is geen overbodige luxe en het kan ook makkelijk zoveel stroom is dat niet.

Maar bij mij heeft het 50% geholpen maar er hangt nog een ''stof lucht'' .

Stof weghalen helpt voor een paar dagen.
ik wil dus nog beter luchten.
Hoe kan ik dat doen?

Hebben jullie fotos van hoe jullie het hebben?


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2013-09-26 - 16:19:43 send message to kamervoliere

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik heb gewoon het raam open met een deur verticaal binnen tegen het kozijn(komt tegen het kozijn boven het raam) en een filter draaien de hele dag.maar heb ook wel lopen denken wat is beter ben ook nog van plan uit te breiden.mijn idee is raam open maak het dicht met een plaat met rond gat erin sluit hieraan een buis laat hem door de ruimte lopen met gaten erin.maak ertegen over nog een zelfde systeem.zo zuigt er altijd 1 en blaast de ander en omgekeert net hoe de wind staat.


Buru
Website Member
Posts :26

Website Member
2013-09-26 - 16:34:45 send message to Buru

Sinds 2012 heb ik een zelfgemaakt ventilatiesysteem in m'n nachthokken. Een harde spiralobuis voorzien van roosters die aangesloten zit op een afzuigunit (deze is van een standaard merk die ook in woningen worden gebruikt). Ik heb 3 koppeltjes grijze roodstaarten die redelijk wat stof produceren. Sinds ik deze installatie heb gekocht kan ik echt duidelijk verschil merken in de luchtkwaliteit. Het voordeel van de afzuigunit is dat ik hem in 3 standen (draadloos) kan schakelen. Als ik eten geef en de vogels worden actiever zet ik tijdens het voeren de unit op stand 2. Als ik ze schoonmaak op stand 3. De luchttoevoer komt door de invlieggaten van buiten naar binnen. Omdat de buis een doorsnede heeft van 125 mm krijg je geen tocht door de invlieggaten. Mocht je meer informaties of foto's willen hebben mag je me altijd mailen. Ik ben er blij mee, echt een goede investering voor mijn vogels en mezelf.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-09-26 - 17:01:04 send message to enkeling

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

En hoe gebeurd eventueel de verluchting/ventilatie van de kooi(en) zelf?

Gebeurd de verluchting/ventilatie op dezelfde manier van kooien laag tegen de grond, en of van kooien hoog tegen het plafond?

Gebeurd de verluchting/ventilatie bij de verschillende soorten kooien op dezelfde manier?

Zijn alle vogelruimtes, vogelinrichtingen, dezelfde/hetzelfde?

Net hetzelfde wat verlichting betreft.

PS. Verlichting, verluchting, ventilatie, etc, bij/in "open" kooien is niet hetzelfde/dezelfde, als/dan wanneer dit gebeurd in/bij "gesloten" kooien.

Is het een toeval dat op sommige plaatsen, zoals tentoonstellingen, de kooien schuin naar achteren boven elkaar worden geplaatst. En niet recht boven elkaar, zoals wij die doorgaans kennen.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 246 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede