Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Moeten Bastaarden geringd zijn? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Moeten Bastaarden geringd zijn?
J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-11-14 - 15:47:57 send message to J. Santegoeds

Zaterdag 16 oktober 2004.

Rond 12.45 uur gaat de bel, mijn vrouw maakt de voordeur open en roept mij er bij.
Aan de deur staan twee heren die zich legitimeren als ambtenaar van de AID.
Zij komen controleren in het kader van de Flora en Fauna-wet, of mijn vogels (goed) geringd zijn.

Ik laat hen binnen, in mijn kweekruimte en buitenren, waar zij de aanwezige Goudvink en twee Putters vragen uit te vangen en ter controle aan te bieden.
Verder heb ik geen Europese Cultuurvogels in mijn bezit (ik kweek deze ook niet).

Ik voldoe natuurlijk aan hun verzoek, en alle drie genoemde vogels worden aan een kritisch onderzoek onderworpen.
Hieruit komen geen onregelmatigheden naar voren, alle drie de vogels worden correct geringd bevonden.

In mijn vogelverblijf staan de diverse vogels opgekooid voor de tentoonstellingen, waar drie Putterbastaarden (Putter x Kanarie) de aandacht trekken van de controleurs.
"Oké", meld deze, "ik zie dat deze putterbastaarden correct geringd zijn".
"Bent u ervan op de hoogte dat óók bastaarden geringd moeten zijn in het kader van de Flora en Fauna-wet?"

Ik vertel de man dat ik een andere mening ben toegedaan, en vraag of hij niet abuis heeft en mutaties (van Europese Cultuurvogels) bedoeld.
"Neen" meld dhr Rombouts, "óók kruisingen van Europesen moeten geringd zijn volgens artikel 1 lid 2 van de Flora en Fauna-wet".

Hierop laat hij mij een exemplaar lezen van de Flora en Fauna-wet; artikel 1, lid 2 spreekt inderdaad over "In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt mede verstaan onder: soort: ondersoort, geografisch onderscheiden populatie van een soort of kruisingen".
Ik antwoord daarop dat hier (in mijn optiek) kruisingen tussen ondersoorten worden bedoeld.
Dit bestrijdt hij en geeft mij te verstaan dat bastaarden die niet geringd zijn in beslag kunnen worden genomen (dus óók deze putterbastaarden áls deze niet geringd zijn) en dat ik in dat geval strafbaar gesteld zal worden.
Wél geeft de controleur te kennen dat hij zelf niet zo streng op de bovengenoemde overtredingen controleert, maar dat eventuele collega's bij toekomstige controle's hierop strenger kunnen controleren.

Hierop vertelde ik hem dat, hoewel ik al mijn vogels gewoon ring, ik enkele weken geleden nog enkele ongeringde Putterbastaarden heb verkocht.
Deze waren uit een nest, dat tijdens mijn vakantie is geboren en door mijn vader (die mijn vogels in mijn afwezigheid verzorgd) niet zijn geringd.
Ik gaf hem te kennen dat ik zo af en toe dus wel ongeringde Putterbastaarden heb, én de reden daar van, (en dat ze dus pech hadden in dit geval)razz :p.

Hierop heb ik beide mannen gevraagd of er verder onregelmatigheden aan het licht zijn gekomen bij hun bezoek aan mijn vogels.
Zij antwoordden hierop dat dit niet het geval was, maar dat bastaarden enz, enz. waarop zich eenzelfde discussie dreigde te ontwikkelen.
Nadat zij bevestigd hadden dat alles goed was bevonden, heb ik hen gevraagd mijn verblijf te verlaten, omdat ik verder niet in discussie wilde treden met beide heren over dit onderwerp.

Zij zijn dan ook vertrokken, maar toen kwamen de vragen bij mij naar boven borrelen........shocked 8O

Graag had ik jullie mening over het voorgaande, en enkele antwoorden op de volgende vragen;

-Welke vogels moeten geringd zijn in het kader van de Flora en Fauna-wet?
-Hoe moet ik reageren als een controleur mijn vogels (ten onrechte) in beslag wil nemen?
-Is er jurisprudentie over dit onderwerp, zo ja wáár kan ik die vinden?
-Wat mag een controleur en wat niet?
-Wat mag ik en wat niet?
Deze controle's zijn natuurlijk noodzakelijk om naleving van de Flora en Fauna-wet te bevorderen, maar hoelang kan men daar zomaar mee doorgaan?
Er zijn vogelkwekers al verschillende keren bezocht door het AID, terwijl daar geen onrechtmatigheden aan het licht kwamen.
Kan men maar dóór blijven gaan met deze controle's?
Bijvoorbeeld, als ik wiet teel op mijn zolderkamer, en ik loop hiermee tegen de lamp, dan blijft men mijn huis toch óók niet steeds "binnenvallen"?
Zijn hier geen afspraken gemaakt met de controleurs?
Ik moet er niet aan denken dat deze heren óók nog een paar keer in de broedtijd komen controleren!

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord! happy :)


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-11-14 - 15:54:36 send message to J. Santegoeds

Om het een en ander wat duidelijker te krijgen heb ik natuurlijk het bovenstaande óók naar m'n bond gestuurd, de NBvV, het onderstaande kwam als reactie terug.


Beste collega’s.
Mag ik u verzoeken onderstaand bericht te verspreiden, publiceren via uw maandblad, of op uw website, zodat ieder hiervan kennis kan nemen.

COM NEDERLAND
09-11-2004
Onderwerp: RINGEN HYBRIDEN

Aan de organisaties en contactpersonen.

Beste collega’s/kwekers
Bij deze wil ik U attenderen op het volgende.

Er is in den lande wat onduidelijkheid omtrent het moeten ringen van hybriden, ondanks dat dit bij het intreden van de Flora en Faunawet al is medegedeeld. Wilt U er rekening mee houden dat hybriden van Europese vogels dienen te worden geringd met de juiste ring, dus een ring voor Europese vogels, oftewel vogels die vallen onder de ringenregeling.
Ringen met het kenmerk NL er in. (dus geen normale ringen).

Het staat duidelijk omschreven in artikel 1, tweede lid van de Flora en Faunawet.

In deze wet en de daarop rustende bepalingen wordt mede verstaan onder:

SOORT: ondersoort, geografisch onderscheiden populatie van een soort, of kruisingen(Hybriden).

Dit betekent dus duidelijk dat op alle hybriden, en dus ook Kanarie x Putter de bepalingen van de Flora- en Faunawet, inclusief het vrijstellingsbesluit en de ringenregeling, van toepassing zijn.

Tevens willen we de kwekers er op wijzen dat men de vogels die in Nederland worden geboren dient te ringen met de officiële Nederlandse ringen, verkregen via een der officieel aangestelde organisaties in Nederland. Dit zijn de ANBvV, BEC, Aviornis, NBvV en de NHDB.

Men mag deze vogels dus niet ringen met ringen verkregen in Duitsland of Belgie.

Deze landen mogen ook geen ringen verstrekken met de inscriptie NL.

Hopende U in deze voldoende te hebben geïnformeerd.

Bart Braam

Secretaris COM Nederland / Commissie wetgevingen


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-11-15 - 23:32:47 send message to tonnl

Dat is nogal nieuws!
Dank voor het melden hier, ik zal het ook in het verenigingsblad en op de website van vogelvereniging Haarlem opnemen.

Groeten,
Ton.


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2004-11-16 - 00:25:38 send message to dijkkamp

namens de vogelvereniging de cannenburgh te vaassen bedank voor het willen delen van deze info het wordt ook in ons maandblad vermeldt


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2004-11-16 - 15:59:29 send message to Stefan Verhoeven

Goed dat het nog eens vermeld wordt. Helaas bestaat deze wetgeving al jaren zo. De meeste controleurs zijn er niet zo streng in m.b.t. de bastaarden, maar dat mogen ze zeker zijn. Verder zijn er echter ook wel eens bastaarden die heel erg op 1 van de oudervogels lijken. Ook al is het een bastaard, als dat niet te zien is zullen zelfs de aardigste controleurs niet veel meer voor je kunnen doen.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2004-11-16 - 20:18:44 send message to J. Santegoeds

Hallo Stefan,

Kun jij me misschien vertellen waarmee er dan geringd moet worden?
Met code-ringen?
Die mag ik toch alleen voor de betreffende vogelsoort aanvragen, niet?

Mijn mening is, dat door dit artikel in de Flora en Fauna-wet een kwekersgroep te maken krijgt met wetgeving die in principe niet op hun vogels van toepassing is.

Als het nu toegespitst zou zijn op "kruisingen van ondersoorten" dan zou dit artikel meer zijn nut bewijzen dan dat het nu doet.
Op dit moment worden alle hybriden met "Europees bloed" onder dit artikel geschaard, wat voor nut heeft dit, vraag ik me dan af.......sad :(

Maar ik heb begrepen dat er landelijk nogal wat commotie is ontstaan betreffende dit probleem, dus wie weet......happy :)

Groeten, J. Santegoeds


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2004-11-17 - 01:53:31 send message to Stefan Verhoeven

Code ringen mogen bij iedere vogel aangedaan worden behalve bij de europese soorten met andere ringmaten. Dus een code ring van 2,9mm mag gerust bij een kanarie omgeschoven worden, maar bijvoorbeeld niet bij een sijsje.

Volgens de informatie die ik heb zouden de bastaarden ook met code ringen geringd moeten worden. Ik heb me echter altijd al afgevraagd hoe je dat wilt doen, want wat voor ringmaat zal een bastaard sijs met kanarie bijvoorbeeld nodig hebben (sijsmaat, kanariemaat of toch iets anders)?? Als hij te ruim is, is de vogel voor de wet fout geringd en illegaal. Als de ring te klein is moet je hem afknippen en is de vogel dus illegaal. En de exacte ringmaat van een kruising is gewoon niet altijd te bepalen..
Oplossing weet ik niet direct, maar misschien bij kruisingen die twijfelachtige maten gaan krijgen met 2 verschillende ringmaten/codes ringen.

Maar ik kan het fout hebben, qua ringen van bastaarden met code ringen, want mijn informatie is ondertussen ook al weer 2 jaar oud meen iksad :(



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 131 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede