Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > groenvoer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : groenvoer
star51
Website Member
Posts :36

Website Member
2013-07-31 - 10:06:58 send message to star51

hallo kan er iemand mij zeggen hoeveel maal in de week dat ik mijn kanaries sla-komkommer en fruit mag geven
groeten


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-07-31 - 15:07:40 send message to Ton Koek

Sla en komkommer geef ik nooit, die bevatten bijna alleen maar water. Ik geef wel witlof, wortel, andijvie, broccoli en dergelijke.
Daarnaast alle soorten fruit zo'n beetje met appel en sinaasappel als favorieten.
Ik geef het dagelijks, ze eten het als ze willen, dat is de ene dag wat meer dan de andere.

Ik heb wat kanaries in een ruime volière, in kleine kooitjes zou ik zelf telkens hele kleine beetjes geven en lekker afwisselen.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-07-31 - 15:38:59 send message to vogeltje1000

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Het is zo jammer de reactie dat er alleen maar water in zou zitten.
Het is een wijdverbreid misverstand dat sla en komkommer alleen maar water bevatten. Er zitten ook nog vitaminen en mineralen in.
Sla en komkommer en witlof bevatten 94 en 95 % water.
Andijvie 93 % water.
Een appel en een peer +/- 84 % en dit wordt wel gegeven.
Kijk eens op voedingswaarde tabel en laat je verbazen.
De kanaries en andere vogels zijn prima in staat om te eten wat ze nodig hebben mits ze voldoende aanbod ( variatie )hebben.
En dat is meestal niet dat gene wat wij voeren.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2013-07-31 - 19:44:35 send message to P.Rooth

Sla als groenvoer voor vogels asjeblief niet doen tenzij onbespoten uit eigen tuin

Sla uit de winkels zijn tot in den treure besproeit met stoffen die de ziektes en vraatzuchtige beesjes op afstand van de kroppen te houden

Er zijn mensen die er ziek van worden laat staan kenaries
sad :(
Paul


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2013-07-31 - 22:54:27 send message to paintim

In deze tijd van het jaar zijn de jonge kanaries
vooral in de rui. Het is dus heel belangrijk,
dat ze elke dag een goede zaadmengeling en eivoer
voorgezet krijgen.
Hierin zit eigenlijk alles wat de vogels nodig
hebben aan vitaminen mineralen enz.
Als bijvoer mogen ze een paar keer per week een kleine gift groenvoer. Zelf geef ik dan hoofdzakelijk broccoli en daarnaast wat onkruidzaad.

Nog een opmerking inzake groenvoer:
Groenvoer bestaat hoofdzakelijk uit water.
Geef je daarvan te veel dan dwing je de vogels
meer water op te nemen dan ze normaal zouden doen.
Dat verstoort de inwendige balans waardoor ze o.a.
diarree krijgen,hetgeen heel nare gevolgen heeft.

Vr.groeten,
ANTONI


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-08-01 - 06:58:38 send message to vogeltje1000

Meer water binnenkrijgen leid niet tot diarree.
Wel tot dunnere ontlasting maar dat is geen diarree.

Als vogels door groenvoer eten diarree krijgen is er iets anders aan de hand.

Wat Ton schrijft dat hij geen sla en komkommers geeft maar wel witlof wat dezelfde hoeveelheid water bevat dan snap ik het niet meer.

Sla is tegenwoordig een van de schonere groente omdat deze hoofdzakelijk op water wordt geteeld.
http://www.youtube.com/watch?v=IZpHzRbqGRE

Broccoli en dan vooral de buitenlandse bevat erg veel gewasbescherming producten ( Gif )


oehoe
Website Member
Posts :83

Website Member
2013-08-01 - 08:14:23 send message to oehoe

Wat een leuk filmpje.
Maar bij ons staat de sla nog gewoon op de klei, en ik heb mijn twijfels bij de samenstelling van het water wwarop wordt gekweekt.wel heel interresant om te zien.


beamer
Website Member
Posts :1

Website Member
2013-08-01 - 13:08:34 send message to beamer

Ik geef mijn vogels (hoofdzakelijk Amerikaanse sijzen) zo goed als dagelijks wat groenvoer, fruit en/of onkruidzaden. Ik geef voornamelijk paardenbloemblad, muur en onrijpe graszaden. Verder zowat alles wat de seizoenen te bieden hebben (paardenbloemknopjes, melkdistelknopjes, perzikkruid,...) In de winter vooral witloof en appel.
Uiteraard dient het geven van groenvoer langzaam opgebouwd te worden. Een mens die nooit fruit eet moet ook niet opeens een kilo sinaasappelen eten zonder last van zijn darmen te hebben happy :)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2013-08-01 - 19:15:28 send message to paintim

Als je de inwendige balans bij een kanarie verstoort dan leidt dit idd tot platte mest.
De 1 noemt het zus en de ander zo.Maar probeer diezelfde kanaries maar eens terug te krijgen op
een vaste mest met witte pluim.
Door te veel groente op het menu te zetten dwing je de vogels meer water tot zich te nemen.
De essentiele stoffen zoals die zijn vertegenwoordigd in een goede zadenmengeling en eivoer worden daardoor minder gegeten.
Dus groenvoer met mate.
Ook de z.g. "schone" groente moet je maar met een korreltje zout nemen.
Lucht,water en grond zijn vervuild.
Vr.gr.
ANTONI


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2013-08-02 - 07:16:43 send message to casehulsebosch

Lebanese cucumber - komkommer

Wordt aan deze kant van de aardbol in overvloed verstrekt. De vogels zijn er dol op. Normaal worden ze lengtegewijs in half gesneden en zo aangeboden.
Toen mijn vluchten nog vol vogels zaten voerde ik het ook dagelijks en de hele binnenkant werd leeggeroofd.

Groet, Kees, NT, Australia


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2013-08-02 - 11:37:52 send message to mreyder

Ik ben het niet eens met de stelling: in zaad & eivoer zitten voldoende mineralen en vitaminen! Ik persoonlijk (maar heb bijna alleen kromsnavels)voer elke dag groenvoer (mijn verzamelnaam voor groente en fruit), de meeste soorten die ik geef zijn; appel, witlof, waspeen, tomaat, meloen, elke dag 1 soort. Af en toe ook wel andere soorten als bv Paprika. Geef geen andijvie meer: heb daarmee erg slechte ervaringen. Ook mijn koppel Japanse Meeuwen krijgt elke dag (qua hoeveelheid afgestemd op hun formaat en behoefte natuurlijk) groenvoer: ze zijn er gek op. Afgezien van de voedingswaarde heeft is zgn verrijking (dus het plezier/de inspanning van het eten) ook van grote waarde! In mijn buitenvluchten hangen tegen de buitenkant kleine ruifjes van gaas waarin ik het groenvoer geef: ze moeten best wat moeite doen om het te bemachtigen, dit houdt ze bezig. En wat er gemorst wordt valt niet in de voliere en kan dus gemakkelijk opgeruimd worden, evenals alles dat niet gegeten wordt, dat verwijder ik heel gemakkelijk weer uit het ruifje en gooi ik weg. Maar: bijna alle vogels eten alles op, sommigen zijn iets minder gek op tomaat, m'n Derbyans houden weer niet zo van Witlof.


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2013-08-02 - 12:22:03 send message to kamervoliere

goed idee zo"n ruifje,zal ik ook eens proberen


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2013-08-02 - 14:34:24 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het gaat hier natuurlijk wel over kanaries.
Overdaad schaadt en zeker van groente e.d.
In de grote merken eivoer CEDE,ORLUX voor kanaries
zit zeker voor de jonge kanaries alles in hetgeen
nodig is voor een voorspoedige groei.
Dus nogmaals als je kanaries gezond wil houden stop ze dan niet vol met zaken waardoor ze het hoofdvoedsel van een goede kanariezaadmengeling en een topeivoer laten liggen.
Kanaries zijn slechts kleine en lichte vogeltjes
met een gewicht van ca.20-25 gram.
En dat vergeten we natuurlijk wel eens in ons enthousiasme.
Vr.gr.
ANTONI


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2013-08-02 - 14:47:08 send message to gerrit1950

Sla als groenvoer voor vogels asjeblief niet doen tenzij onbespoten uit eigen tuin

Ik stel me daar veel vragen bij... hoe gezond is een eigen tuin nog met al die luchtvervuiling (vooral 's nachts lozen de fabrieken hun schadelijke stoffen) Zeker de bladgroenten verontrusten mij, zij vangen alles op.
Ik heb mijn moestuin heraangelegd als gazon, ik vertrouw het niet langer. Er zijn al een paar fabrieken tijdelijk gesloten geweest omwille van dioxine-uitstoot.
In onze straat zijn er op een afstand van amper 600m 24 gevallen van borstkanker, zegt genoeg denk ik


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-08-02 - 19:16:40 send message to vogeltje1000

Beste Antoni

Dat er in zaad en eivoer alles aanwezig is is iets wat de fabrikanten en leveranciers hiervan ons willen doen geloven.
Mijn ara's en kaketoes vliegen gemiddeld 7 dagen eerder uit door geen eivoer supplementen en andere zogenaamde gezonde en hele dure preparaten te gebruiken die volgens fabrikanten nodig zijn om onze vogels gezond te houden.
Eivoer bevat bijna geen ei maar wel heel veel koolhydraten en vul middelen die een vogel normaal NOOIT zou eten.
Dat sommige kwekers betere resultaten hebben met dit soort voer b.v. pellets en supplementen zegt heel veel over het armzalige voer wat verstrekt werd voordat men hiermee begon.

Dit is een ingredienten lijst van een veel gebruikt eivoer.

Bakkerijproducten, ei en eiproducten, suikers, zaden, plantaardige eiwitextracten, oliën en vetten, mineralen

Wat moeten bakkerij producten suiker en vetten (welke vetten )in eivoer

Hier nog 1

Bakkerijproducten, oliën en vetten, granen, zaden, mineralen, suiker, ei en eiproducten.
Bevat tevens prebiotica om de darmflora op orde te houden zodat er geen schadelijke bacteriën ontstaan en bevat oa. vitamines en aminozuren.

Volgens de declaratie zit er nog minder ei dan de voorgaande.

En nog 1
Eivoer droog met honing

Aanvullend kweek en conditievoer voor alle zaadetende vogels. Bevat alle benodigde vitaminen, mineralen en aminozuren.

Samenstelling
Bakkerijproducten, Plantaardige bijproducten, Granen en zaden, Oliën en vetten, Suikers, mineralen.
Bevat genetische gemodificeerd soja.0'laugh :D');

Hier zit zelfs helemaal geen ei in.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2013-08-02 - 19:57:08 send message to P.Rooth

Gerrit 1950

Kan mij uw situatie goed voorstellen fabrieken in de buurt die vuiligheid uitstoten werd/wordt veel te vaak oogluikend toegestaan omwille van de fabrikanten daarbij de volksgezondheid "vergetend"

Ik heb ook geen moestuin meer die is omgetoverd tot grasveld net bloemenborders

Ik woon landelijk en daar is het ook niet altijd pluis wanneer agrariërs de vruchten besproeien tegen beestjes en ziektes die de gewassen bedreigen en sla in de volle grond is niet een aanrader voor mens en dier ( kenarie ) vandaar mijn mening over sla

Geef groenvoer aan mijn vogels uit eigen tuin of een voliere die niet leeg gegeten wordt terwijl hetzelfde groenvoer wel uit voerruifjes of vanaf het dak gegeten wordt net of herkennen ze dit niet wanneer het in de voliere staat

Paul



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede