Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Koppelen van een tamme en natuurbroed vogel moeizaam Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Koppelen van een tamme en natuurbroed vogel moeizaam
jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2013-11-03 - 19:29:48 send message to jaap van de pol

Hallo,

Ik heb sinds kort een tam grijze roodstaart popje van een jaar met een natuurbroed mannetje van dit jaar gekoppeld. De eerste dagen ging het aardig en zaten ze beide rustig op stok. Daar de man schuw is en dus wel eens krijst en vliegt is de pop bang geworden. Ze gaat dan in een hoekje op de grond zitten en naar de man kijken.

Heeft iemand ervaringen of tips rondom het koppelen van natuurbroed / wildvang met tamme vogels. Ik heb gekozen voor een popje van een jaar omdat ik dacht dat deze nog jong is en wel went aan een mannetje.

Met vriendelijke groet,
Jaap


Bram Jansen
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-03 - 20:41:08 send message to Bram Jansen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Jaap,

Wildvang/natuurbroed x tam is 1 van de meest problematische koppelingen.
-- Laat de pop in de basis kooi/voliere
-- Zet de man voor de kooi van de pop in een banche of transportkooi zodat ze elkaar de hele dag goed kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen.Pas op! houd de afstand zo dat ook een uitgestoken poot de andere kooi niet kan raken. Laat ze zo een maand staan en doe ze dan nog eens bij elkaar, doe dat dan s'morgens vroeg en houd ze in de gaten.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2013-11-04 - 20:32:43 send message to ineznick

Hallo Jaap,
Ze doen elkaar niks, dan zou ik het nog een tijdje aankijken. Heb vorig jaar een 6 jaar oude tamme zwartkop caique met een natuurbroed pop gekoppeld. De tamme man schrok in het begin ook wel wat van de pop, maar dit ging na een tijdje wel over. Ze hebben zelfs dit jaar 2 keer eieren gehad. Zolang ze elkaar niks doen , zou ik het gewoon aankijken, misschien went de pop er wel aan. Dat moet toch goed komen!

Gr gerben


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2013-11-04 - 20:54:42 send message to jaap van de pol

Hallo Gerben,

Het is heel wisselend. Het ene moment zit de pop op de grond, het andere moment zitten ze samen bovenin te eten. Denk zelf ook dat het een kwestie is van wennen. Vooral als de man van boven naar beneden vliegt schrikt de pop. Lijkt ook verdacht veel op een roofvogel die van boven op je afkomt laugh :D als je zelf niet vliegt.

Ik kijk het even aan.

Groet,
Jaap


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-11-05 - 11:57:11 send message to Antonia

Waarom vliegt de pop niet, heb je die gewiekt ?


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2013-11-05 - 18:00:32 send message to jaap van de pol

Ik niet. De vorige eigenaar. Ik wiek nooit vogels. Zeker koppels niet. Alleen m'n eigen tamme vogel is gewiekt. Deze nieuwe pop komt uit huis, vandaar.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-11-05 - 18:03:36 send message to Antonia

Okeee, dan is het niet zo vreemd dat ze zich niet zo op haar gemak voelt.
Is het niet mogelijk ze samen binnen te houden tot na het winterseizoen ?
Voelt de pop zich ws wat veiliger en is ze in het voorjaar wel gewend, kunnen ze dan samen naar buiten..


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2013-11-05 - 19:15:15 send message to jaap van de pol

Het zou een optie zijn maar de man is natuurbroed en dusdanig schuw dat het me binnen niet zo fijn lijkt. De hele dag hoor je dan geschreeuw en gekrijs, los van het vliegen door de kooi als je er langs loopt. Denk dat dat veel stress op gaat leveren. Mijn ervaring is dat natuurbroed vogels wennen aan de dagelijkse rituelen zoals voeren etc. Na een jaar aten mijn eigen kweek natuurbroed vogels zelfs uit de hand.

Groet,
Jaap


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-11-05 - 19:43:53 send message to henkdelaat

Jaap,

Even de gewiekte pennen laten trekken en na +/_ 8 weken kan de vogel weer goed vliegen.

Henk.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-11-05 - 21:08:54 send message to Antonia

Ik heb een natuurbroed aratinga met een jaar oud in huis genomen, zit samen met een andere vogel die al wat ouder is, ook altijd in de voliere gezeten, gaat erg goed hoor, us het proberen waard wink ;)


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2013-11-06 - 19:55:48 send message to jaap van de pol

Ik kan tot nog toe het volgende melden: Als ik 's ochtends heb gevoerd zitten ze samen te eten alsof er niets aan de hand is. Zodra ze uitgegeten zijn blijven ze op stok zitten. Wanneer de man dan gaat vliegen of te dicht bij de pop komt schrikt zij en gaat ze op de grond zitten. Wanneer ik dan tegen de avond wat zaad in de bakjes gooi klimt de pop omhoog en gaan ze samen zitten eten naast elkaar alsof er niets aan de hand is.

Het is dus een mengeling van goede en slechte momenten.

Groet,
Jaap


Bram Jansen
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-08 - 19:33:40 send message to Bram Jansen

Aparte voerbakken gebruiken Jaap, een paar meter uit elkaar, voorkom stress bij beide vogels!


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-11-10 - 09:42:00 send message to henkdelaat

Jaap,

Als ze samen op de voerbak zitten om te eten en elkaar niets doen dan komt het goed.

Geen 2e voer en drinkbakken ophangen.

Je weet uit ervaring dat grijzen roodstaarten moeilijke vogels zijn als er veranderingen in hun verblijf worden aangebracht.

Een tamme papegaai heeft een tijd nodig om met andere vogels samen te gaan,en soms komt het nooit goed.

Geduld hebben en ze observeren zonder dat ze je zien is het beste dan is ook die natuurbroed het rustigste en de tamme komt niet gelijk naar je toe.

Henk.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 195 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede