Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ademhaling kakariki Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : ademhaling kakariki
svg123
Website Member
Posts :244

Website Member
2013-11-06 - 09:53:39 send message to svg123

Hallo,

Sinds een paar dagen heeft mijn kakariki (inmiddels 7 jaar oud), volgens mij een probleem met de ademhaling: als ik er met mijn oor langs sta hoor ik hem soms een beetje 'hijgen'.
Vandaag viel mij op dat het eerste stukje huid bij de onderkant van de snavel en beetje dikker en roder is dan normaal.
Ik denk zelf aan luchtpijpmijt, zou dit kunnen?
Of wat zou het nog meer kunnen zijn?

Alvast bedankt!


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-11-06 - 21:54:18 send message to Antonia

Misschien handiger om naar een vogelarts te gaan ipv te gaan zitten wachten op een anwoord hier ?
We zijn geen artsen dus kunnen geen uitspraken doen..


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-11-07 - 00:01:36 send message to Karel

Er zijn meerdere ziekten waarvan hoorbaar ademen een symptoom is. Dit kan variëren van bronchitus tot ernstig bloedluis.
Heeft de vogel opvallend natte kopveren?


svg123
Website Member
Posts :244

Website Member
2013-11-07 - 07:08:10 send message to svg123

Nee, geen natte kopveren.
En aan zijn gedrag is ook niet veel opmerkelijks, hij is even druk als anders.
De andere vogels hebben nergens last van.


Astrid74
Website Member
Posts :52

Website Member
2013-11-07 - 10:57:25 send message to Astrid74

Waarom ga je niet even langs een goede vogelarts?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2013-11-07 - 14:38:26 send message to Rik

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Tegen de meeste kwalen kun je vaak wel wat halen bij de Welkoop of iets dergelijks.

Meestal lees ik gewoon wat op de achterkant van de meeste potjes vermeld staat. Wat het meest overeenkomt met de klachten van de vogel neem ik dan. Ben je voor hooguit 10 euro klaar.

Aspergilloge (longschimmel) medicijnen zijn vaak niet te krijgen. Die kun je online bestellen (medicijn heet: Itadrops ).

De prijs van een goede dierenarts is gelijk aan de prijs van minimaal 10 nieuwe kakariki's. Wel de beste keuze.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-11-07 - 14:51:37 send message to Karel

Zo doen de meesten het, Rik. Het is dan wel zaak om zoveel mogelijk ziekteverschijnselen te (her)kennen.

Vandaar mijn vraag over de natte kopveren. Dat is een kenmerkend symptoom voor bronchitis of aspergillosis.
Het heeft in dit geval dus weinig zin om een middel aan te schaffen tegen aspergillosis.


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-11-07 - 14:52:39 send message to Antonia

Lekker voor de vogel, als je er zo over denkt shocked 8O sad :(


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-11-07 - 14:59:39 send message to Karel

@Antonia

De kosten mogen inderdaad nooit de reden zijn om een dier onnodig te laten lijden. Aan de andere kant zijn er veel kleine kwaaltjes die de liefhebber zelf kan verhelpen. Mensen rennen ook niet naar de dokter bij een verkoudheidje of wanneer een pleistertje voldoende is.

Ik geef toe dat het soms lastig te beoordelen is, zeker van afstand, maar iedereen maar bij het minste of geringste doorverwijzen naar een vogelarts is ook wat kort door de bocht.


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2013-11-07 - 16:58:57 send message to dooren

Alternatief van een dierenarts is gewoon zorgen dat je een ervaren kweker te pakken krijgt die je een goed advies kan geven. Deze zijn er wel degelijk.

Bij bepaalde soorten vogels worden de verschillende soorten ziekten gedekt voor 80-90% van de gevallen door 2-3 ziekten.

Gert




DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-11-07 - 20:17:37 send message to DirkD

Toch een probleem is het toekennen van geneesmiddelen zonder dat men weet waar men mee bezig is.

Een wonderpotje met een magisch poeder meestal bekomen bij een collegakweker wordt verstrekt van zodra de vogel wat dik gaat zitten. In sommige gevallen zelfs om dat te vermijden.

Vaak gaat het hier om breedspectrumantibiotica of mutagene geneesmiddelen. Niet zonder gevaar en vaak terecht verboden.

Ziekteverwekkers krijgen de kans om resistentie op te bouwenof te muteren indien er verkeerd of onvoldoende wordt behandelt.

Zogenaamde megabacterie en aanverwante schimmelinfecties worden meestal veroorzaakt door een slecht immuunsysteem van de vogel.

Vaak wordt ook door de dierenarts een breedspectrumgeneesmiddel verstrekt zonder dat deze weet wat juist de oorzaak is. Waar dan het verschil ligt?

Als kweker heb ik het altijd mijn taak gevonden om sterke vogels te kweken. De minder sterke gingen er spijtig genoeg uit. Ook indien de vogel van een redelijk prijskaartje was voorzien.

Op een druppel ivernectine na is warmer plaatsen en aangepaste voeding het max wat wordt toegepast.

Of je gaat op zoek naar de juiste oorzaak of je laat de natuur zijn gang gaan en helpt de vogel bij een kort en pijnloos afscheid is mijn idee.

Mvg
Dirk


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-11-07 - 20:32:52 send message to Antonia

Ach ja, het zijn maar dieren he sad :(angry


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-11-07 - 21:11:07 send message to henkdelaat

En wat gedaan als het nu eens een besmettelijke aandoening is?

Al dat zelf dokteren en adviezen en veronderstellingen van afstand kan gevaarlijk zijn voor zowel de vogel als de verzorger.

Als je bang bent om een paar euro's te betalen voor een vogel om hem/haar te genezen of de natuur zijn gang te laten gaan ben je geen vogel(s) waard.

Henk.


svg123
Website Member
Posts :244

Website Member
2013-11-07 - 21:44:25 send message to svg123

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor de reacties, verschillende meningen, maar er zit overal zeker een kern van waarheid in. Heb vandaag de kakariki nog eens geobserveerd, hij 'hijgt' nu niet meer, en is al weer een stuk actiever geworden, eten en drinken gaat ook goed.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-11-08 - 11:47:45 send message to DirkD

quote
Ach ja, het zijn maar dieren he


Een test op één bepaalde ziekte kost ong 25€. Als je weet dat bepaalde symptomen verschillende oorzaken kunnen hebben ben je al snel voor elke zieke vogel 100€ kwijt zonder medicatie of consultatie.

Een behandeling duurt snel zes weken zonder zekerheid op herstel.
Ik ben benieuw hoe u dat financieel haalt als kweker.

Meestal wordt er overgegaan op preventief kuren of het verstrekken van ????. Een van de redenen waarom het bezit van bepaalde medicatie strafbaar is.

Als u dan nog eens deze vogels gaat verhandelen die dmv kuren en onoordeelkundig gebruik van medicijnen in staat zijn om stammen op te bouwen die door het imuumsysteem niet meer kunnen onderdrukt worden bent u met misplaatste dierenliefde of …. oorzaak van veel dierenleed bij collega kwekers.

Persoonlijk laat ik op heel veel testen, ook voor andere kwekers omdat ik geïnteresseerd ben in wat er kan misgaan.

De laatste maal werden er van 3 aangeschafte vogels uit hetzelfde nest 2 ziek maar bleven in leven.
Zaten steeds met de ogen dicht, hadden last van zij het minimaal snot en kwamen en kwamen niet goed door de rui. Ze aten en ademen normaal, vermagerden niet en het mest was OK.

Een eerste microscopisch onderzoek kleurde verdacht voor papegaaiziekte later door een PCR tegengesproken.

We zijn er niet in geslaagd de oorzaak vast te leggen. Als test is een kuur met breedspectrum gegeven die een tijdelijke verbetering gaf.
De vogels zijn er niet meer.

Bij een prijsbewuste dierenarts kan u dit enkele honderden euro’s kosten met als resultaat 2 dode vogels onnodig lang in leven gebleven.

Mvg
Dirk



Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-11-10 - 12:40:50 send message to Antonia

Mijn vogels kweken (nog) niet en ik heb ze vooral voor mijn plezier.
Ik weet heel goed wat het kost om met een vogel naar een arts te moeten, ik moet er soms zelf een boterham voor laten dus.....wink ;)

Al mijn vogels, 16 stuks zijn ook getest wink ;)

Ik vind wel dat als je dieren hebt, je ze zo goed mogelijke zorg moet geven, net als je ook bij je kinderen zou doen.
Dus ziek.....ga je naar een arts.

Preventief middelen geven tegen wat ook heeft geen zin, en ik ben er ook absoluut tegen.

Als de vogel geen kans heeft op genezen ok, dan laat je hem op een waardige manier inslapen.
Maar ik vind het niet leuk te lezen dat mensen zo makkelijk denken.....vogeltje is goedkoper dan naar een arts dus laat maar doodgaan, dat gaat mij iets te ver.
Ik vind het dan ook geen liefhebberij meer, sorry.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 244 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede