Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > Koppelen witkuif kakatoe's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Koppelen witkuif kakatoe's
zoetke
Website Member
Posts :32

Website Member
2013-11-06 - 09:59:51 send message to zoetke

Wie kan me helpen aub , ik heb een tamme witkuifkakatoe huiskamervogel , van 96 , kan ik deze laten koppelen met een natuirbroed man , ik heb een pop heel tam ,en wil ze in een voljaire zetten , maar weet niet welke ik moet opzetten een natuirbroed of half tam of zo. Kan mij iemand daar bij helpen aub

"Titel gewijzigd tbv zoekfunctie"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-11-06 - 10:52:44 send message to Antonia

Als ik af en toe lees wat een kaketoe bij de partner kan aanrichten in een broedse bui, zou ik iig voor een tamme vogel gaan.
Ik vraag me wel af waarom je deze vogel na bijna 20 jaar in een voliere wil zetten...


zoetke
Website Member
Posts :32

Website Member
2013-11-06 - 13:55:08 send message to zoetke

Ze bevind nu meer en meer binnen te roepen , en staat altijd broeds


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-11-06 - 14:28:43 send message to henkdelaat

Proberen kan je het altijd.
wel zorgen als je een nestkast ophangt dat deze kast 2 ingangen heeft.
het kan voorkomen dat de man de pop aanvalt tijdens het broeden en dan moet de pop uit de nestkast kunnen anders gebeuren er ongelukken.

even Google en dan vind je best wel foto's van een kaketoe nestkast.

Henk.


Bram Jansen
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-06 - 15:28:00 send message to Bram Jansen

Koppelen van kaketoes is een vak apart.
Om te beginnen moet je alles weten van de man, zijn hele leef historie. Daarin wordt nogal eens gelogen dus pas op.
Het kan zomaar meteen helemaal goed gaan en het kan zomaar helemaal fout gaan.
Je moet weten wat je doet bij het koppelen van kaketoes.Als je dat niet weet moet je er gewoon niet aan beginnen. Wordt lid van een echte papegaaien vereniging en laat je adviseren door iemand die dit vaker heeft gedaan.


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2013-11-06 - 17:10:10 send message to J.ten Wolde

zorg voor een zeer ruime voliere zo ongeveer 2 x 5 meter of groter.
En zorg daar in wel voor dat de pop kan vluchten.
Zelf had ik een handtamme man en een natuurbroed pop.
Deze had ik in een voliere van 5x2x2 en binnen 2x2x2.
Had er een zelf gemaakt blok in gehangen van multplexplaat met 2 ingangen of uitgangen erin en opgedeeld in 2 delen doormiddel een schot in het midden van het blok.
de pop kon onder de schot door zodat de man als die kwaad wou kon vluchten


zoetke
Website Member
Posts :32

Website Member
2013-11-06 - 17:29:55 send message to zoetke

Mijn voljaire is 4 meter x2meter op 2.50 hoog


Astrid74
Website Member
Posts :52

Website Member
2013-11-06 - 17:39:06 send message to Astrid74

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn ervaring met het kweken en omgaan van witkuifkaketoes, maar dat zal zeker voor bijna alle soorten kaketoes gelden, is dat de pop wel dominant moet zijn over de man. Ze moet echt haar mannetje kunnen staan.

En wat betreft het koppelen;
Ik heb het koppelen als volgt gedaan: 2 losse kooien naast elkaar gezet een paar weken. Onder mijn toeziend oog mochten ze er samen uit en ik merkte al gauw dat ze elkaar erg leuk vonden. In de 1e week zaten ze al af en toe elkaars veertjes te poetsen op mijn knie.

Ik heb mijn kaketoepopjes samen op laten groeien in de woonkamer, dit een jaar of 8 lang. Dus ze zijn wel kaketoetaal zeg maar, gewend.

Hoe zit dat bij uw vogels? Kent zij de taal van kaketoes? Of is het een op mens gerichte kaketoe? Want zo 1 heb ik er hier ook zitten; die is (waarschijnlijk) nooit in contact gekomen met soortgenoten en valt alles aan (wat vogels betreft) wat in zijn buurt komt als ik er niet bij ben.
Ik zie dit dus echt als een verknipte vogel die nooit gekoppeld kan worden.
Die man was 7 toen ik hem kocht en was ook voor 1 popje van mij. Helaas heeft hij geprobeerd haar om te brengen, maar gelukkig waren we thuis en hebben we haar kunnen redden.

En die natuurbroed kaketoe, hoe oud is hij?


Astrid74
Website Member
Posts :52

Website Member
2013-11-06 - 17:50:48 send message to Astrid74

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nog een vraagje:

Waaruit leidt u af dat de kaketoe broeds is? Alleen het schreeuwen? Misschien heeft dit wel een totaal andere oorzaak.


zoetke
Website Member
Posts :32

Website Member
2013-11-06 - 18:45:22 send message to zoetke

De witkuif is heel tam moet ik zeggen echt een kind , heeft nooit bij een andere vogel gezeten , , altijd hier in huis , , daarom denk ik maar aan een tamme man , ik zeg er bij ze is van 96 , ,,, ze kent wel een grijze roodstaart ,doet ze niets aan , Maar ik had graag een koppeltje van gemaakt


zoetke
Website Member
Posts :32

Website Member
2013-11-06 - 18:46:50 send message to zoetke

Dat roepen is ok normaal , maar ze heeft genoeg broedneigingen Zie ik genoeg ,


Astrid74
Website Member
Posts :52

Website Member
2013-11-06 - 19:25:09 send message to Astrid74

Ok, wat ziet u dan? En hoe reageert u hierop?
Knuffelt u veel met haar?


zoetke
Website Member
Posts :32

Website Member
2013-11-06 - 19:37:18 send message to zoetke

Als ze uit haar kooi komt komt ze altijd bij ons zitten en gaat altijd naar onze knie en zet haar , zoals een man haar zou pakken ,zoals andere vogels , om te dekken zou ik zeggen , er word wel is regelmatigheid met haar gesnuffeld maar niet constant hè ,


zoetke
Website Member
Posts :32

Website Member
2013-11-06 - 19:37:57 send message to zoetke

Geknuffeld bedoel ik


Astrid74
Website Member
Posts :52

Website Member
2013-11-06 - 19:47:50 send message to Astrid74

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zou dan voor een jongere tamme man gaan.... 1 van rond de 3 jaar... die tegen het broedrijpe aanzit.. zodat ze nog heel even rust heeft van zijn hormonen en ze hem kan keren kennen. Ik zou dan mijn methode toepassen, aangezien het nu te koud wordt om te acclimatiseren buiten. 2 kooien naast elkaar en onder toezicht samen eruit.


zoetke
Website Member
Posts :32

Website Member
2013-11-06 - 20:19:05 send message to zoetke

Astrid , ik kan een tamme man kopen ,van 6 jaar , zit in buiten voljaire , is tam zijn pop is enkele maanden geleden gaan vliegen , heeft nog niet gekweekt was gewoon gekoppeld met die pop , Ik zou deze kunnen kopen , is getest op alles , en is 6 jaar , maar ik dacht mij pop is zoveel jaar ouder wel veel verschil vond ik of kan dat geen kwaad



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 224 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede