Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Snavel gebroken! en nu... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Snavel gebroken! en nu...
Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-20 - 00:28:59

Mijn grijze roodstaart is verkeerd geknipt via de vorige eigenaar (niet de verkoper!) Hierdoor is hij toen hij probeerde te vliegen van de tafel op de grond gevallen. Omdat hij maar aan 1 kant is geknipt is hij diagonaal terecht gekomen op zijn snavel. Gevolg: een gebroken bovensnavel. De top van de snavel was gewoon naar binnen toe afgebroken. Heel verveldend voor de vogel omdat hij naast de breuk ook kans heeft op inscheuren en infectie van de wond die redelijk lang kan doorbloeden. Oplossing: De dremel! Ik heb coco direct achter de kop gepakt met de duim onder de snavel waardoor het mogelijk is om de ondersnavel omhoog te duwen tegen de bovensnavel. Hierdoor kan je veilig met de dremel en een doorslijpschijf de snavel net boven de breuklijk afkorten. Door de wijze waarop de vogel wordt vastgehouden kan hij/zij niet per abuis met de tong tegen het werktuig komen. Door de snelheid en de warmte die hiermee vrij komt is het een ingreep van een paar seconden waarbij er absoluut geen wond achterblijft. Mijn coco heeft nu weer een strakke snavel en heeft geen nadelige gevolgen gehad aan deze ingreep. Het stress niveau is hierdoor tot het minimum beperkt omdat hij niet eerst naar een dierenarts hoeft en al wat hierbij komt kijken.

Natuurlijk kun je niet op elke punt op deze manier te werk gaan. Dit raad ik uitsluitend aan voor situaties waarbij de breuklijn onder de ondersnavel zit. Zou je boven de ondersnavel slijpen is de kans groot dat de snavel vergroeit, de vogel niet meer kan eten of met de bovensnavel in de ondersnavel vast komt te zitten. In dat geval is de vogelarts echt de enige oplossing. Voor het knippen of afkorten van een te lange bovensnavel is dit een zeer geschikte manier. Het is snel, ongevaarlijk en voorkomt dat de wond kan bloeden omdat deze als het ware dichtsmelt.

Erwin


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-11-20 - 09:28:57

De enige juiste reactie, wanneer je antuurlijk een VASTE HAND hebt. Dit vooropgesteld.

Hier is natuurlijk enige vaardigheid wel vereist.

Goed gedaan Hawk. Zo is erger voorkomen.

En zo zie je dat knippen niet altijd even kundig gebeurt. Als je een vogel knipt moet je er rekening mee houden dat het dan als het ware een 'gehandicapte' vogel betreft die meer dan anders onze zorg en bescherming nodig heeft! Zomaar knippen en terugzetten in niet doordacht.

Groetjes
wink ;) Peter


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-20 - 11:59:32

Aankomende week ga ik met mijn coco naar de vogelarts. Ten eerste omdat ik wil dat hij/zij gechipt gaat worden (hij heeft geen ring). Ten tweede omdat ik na onderzoek van mijn vogel het idee heb dat deze niet alleen aan 1 kant is geknipt maar ook nog is geleewiekt. Ik ben daar natuurlijk niet blij mee als dit echt zo is maar dan moet ik hier voortaan wel rekening mee houden. De andere vleugel moet dan met regelmaat worden geknipt om onbelans zoals bovenstaand is beschreven te voorkomen.

Erwin


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-11-20 - 17:06:56

Ja,want nu heb je geluk geahd dat de snavelbreuk niet boven de ondersnavel uitkwam.

Maar dit moet ze/hij niet te vaak uitproberen.

Succes,

wink ;)Peter


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-11-22 - 08:11:24

*brr* kippevel bij het lezen van de breuk .. maar wel kna dat je zo snel gereageerd hebt , ik doe het je niet na wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-11-22 - 12:40:47

Het klinkt ook mij erg griezelig in de oren, maar ik heb in zo'n noodsituatie ook al twee keer iets dergelijks gedaan:
- ooit heb ik bij een lachduif ook een stuk van de snavel afgesneden, dat was in het weekend en werd mij door een hulppost telefonisch geadviseerd. De vogel at daarna moeilijk (middels een papje) maar is er wel weer bovenop gekomen.
- een venezuela amazone had een deel van een teen bijna eraf doordat hij was blijven haken achter iets, de teen was al niet helemaal goed, dit bloedde als een rund. We hebben toen met een eerst in het vuur gehouden mesje de teen helemaal afgesneden en er een verband om heen gedaan zo goed en kwaad als dat ging. de vogel is na een paar dagen terug gegaan naar de voliere en heeft er niets aan over gehouden (behalve een teen minder natuurlijk).

Als de situatie zich voordoet grijp je toch in, al lijkt het van een afstandje erg eng en griezelig.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-11-22 - 15:42:16

Is misschien een interessante link;

www.mijnparkieten.com
=> Spoed voor Vogels

Groetjes
wink ;) Peter


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-25 - 21:40:44

Hmmm, na goed kijken ben ik 100% ervan overtuigt dat mijn grijze is geleewiekt. Ik kan nu alles met de vogel waardoor ik hem/haar eens flink heb na kunnen kijken. Duidelijk is te zien dat de vogel echt is mishandeld en misvormt angry
Direct na de elleboog is de rest van de vleugel gewoon eraf geknipt en zo te zien dichtgebrand.
Gewoon te vreselijk voor woorden! angry

erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-11-28 - 14:15:43

wat kl*te heeft zo'n beestje eens de mogelijkheid om wat vrijheid terug te winnen .. is ie zo behandeld ... en dan al die vogels die hun leven lang in de kooi blijven zitten hebben juist de mogelijkheid te kunnen vliegen ..

Ik weet wat het is , wij hebben een amazone gehad die ook geleewiekt was sad :(


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2004-11-28 - 15:05:48

ik heb een goffini man zit in een groote voilere bij andere vogels klimt door heel de kooi en heeft het prima naar zijn zin en heeft een halsband parkiet als maatje om mee te knuffelen en elkaar te poetsen.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-28 - 15:23:05

Erwin, ik denk wel dat de handelaar dit wist, daarom wou hij wel ruilen met jouw Amazone. Voor hem gewoon een goede ruil. Hij had dit gewoon moeten melden.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-28 - 15:28:55

Of de handelaar hier nu van op de hoogte was of niet maakt mij niet veel uit. Ik heb het hem geraagd en hij zegt dat de vorige eigenaar de vogel bij een dierenwinkel heeft laten knippen. Ik heb geen enkele reden om hem te wantrouwen.

Maar of hij het nu wist of niet, het maakt niets meer uit. De vogel is geleewiekt en kan daardoor het vliegen voorgoed vergeten. Niet te min ben ik in zeer korte tijd extreem aan het diertje gaan hechten. Ik wil het dan ook voor geen goud meer missen.

Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-11-28 - 19:47:54

quote
Niet te min ben ik in zeer korte tijd extreem aan het diertje gaan hechten. Ik wil het dan ook voor geen goud meer missen.



Ik had niet anders verwacht wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 209 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede