Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > natuurlijke voedingsplanten als verrijking Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : natuurlijke voedingsplanten als verrijking
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-12-22 - 13:24:05 send message to Daniel

Zijn er hier mensen die voedingsplanten welke onze vogels in de wildbaan van eten, in hun volieres gebruiken als verrijking.

Zo heb ik bijvoorbeeld net blue gum (Eucalyptus globulus) geplant voor toekomstige swiftparkiet koppels. Blue gum nektar is namelijk de voornaamste voedingsbron tijdens het kweekseizoen. Nu zal ik wel normale lorivoeding en fruit geven en zullen de bloemen in de toekomst vooral als verrijking dienen.

Nu ben ik ook op zoek geweest naar spinifex grassen voor enkele andere Australische soorten als budgies, maar helaas zijn die hier niet te vinden.


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2013-12-22 - 14:05:56 send message to kamervoliere

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

mooi idee,maar worden de planten niet kapot gevreten door de swiften,ff gegoogld maar zijn deze bomen vorstbestendig?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-12-22 - 14:46:04 send message to Daniel

blue gum is vorstbestending tot ongever -5, we hebben het dan wel over grotere planten. Voorlopig staan ze bij binnen. En als je voldoende ruimte en niet te veel vogels hebt moet het goed gaan, zeker aangezien, E. globulus redelijk snel groeit. Dat snelle groeien is voor parkieten perfect maar kan ook een nadeel zijn aangezien de soort flink hoog kan worden. Ik vermoed dat ik toch bij moet snoeien.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-12-22 - 19:52:41 send message to Ruben31

Ik had eens het idee een vijgenboom in de voliere te zetten...deze kunnen ook vorst hebben maar ik denk dat ze geen lang leven zijn bekoren en rap kaal zullen worden gevreten happy :)


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2013-12-22 - 20:41:20 send message to casehulsebosch

Blue gum bij snoeien hoeft helemaal niet Daniel. Gewoon een hogere voliere. Zo'n metertje of 90 happy :)

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-12-22 - 21:42:50 send message to Daniel

Ik weet het Kees een aantal Australische maten van me hebben me dan ook al voor gek verklaard. Ik heb ondertussen trouwens ook Pohutukawa zaden gekocht voor de kakariki's.


Bryan den Adel
Website Member
Posts :80

Website Member
2013-12-23 - 08:34:01 send message to Bryan den Adel

Slim idee de blue gum eucalyptus!
Zou dat ook goed zijn voor mijn lori's van de blauwe bergen in kolonie?

En waar vind je deze boom om te kopen als ik vragen mag?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-12-23 - 10:31:46 send message to Daniel

Voor Lories van de blauwe bergen kan je blue gum geven maar aangezien deze soort minder kieskeurig is kan je ook voor kleinere soorten gaan zoals Grevillea - soorten. Als je bij de verschillende online zaden winkels gaat kijken vindt je ze vanzelf. In het geval van lories zou ik de plant zelf niet in de voliere zetten, maar takken afknippen en deze in de voliere hangen met de bloemen.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-12-23 - 12:04:40 send message to Ruben31

Ook voor pyrrhura daniel??


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-12-23 - 12:47:52 send message to Daniel

We weten minder van de voedingsplanten van Pyrrhura dan van Australische en Nieuw-Zeelandse parkieten, maar het zou me niet verbazen indien Pyrrhura-soorten zo nu en dan ook van de bloem eten of nektar opnemen, maar dit is speculatie.


michielhartjes
Website Member
Posts :71

Website Member
2013-12-23 - 16:25:15 send message to michielhartjes

Wat ik in mijn nieuwe volières heb gedaan: Ik heb diverse soorten bamboe en siergrassen aangeplant, wat redelijk met rust wordt gelaten en ik heb de volières ingezaaid met onkruidzaad waar de vogels in het najaar de zaden uit kunnen halen, dit bevalt mij erg goed. Ik kweek met pyrrhura's, bonte boeren, meijers, vasa en grijze roodstaart.
De bonte boeren en de grijze slopen de bamboe geheel, maar laten de grassen met rust.


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2013-12-23 - 16:36:54 send message to kamervoliere

misschien een idee om ze naast de voliere tegen het gaas aan te planten


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-12-23 - 16:50:36 send message to arjandaf

zie eerst maar die boom op te kweken alvorens je voliere dak te verhogen / in NL een tropische plant kweken KLINKT leuk en makkelijk. maar is het niet


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2013-12-23 - 17:53:56 send message to Tenzi

Ik hoop dat je de boom ooit in bloei krijgt. Tot een aantal jaren gelden had ik 2 Eucalyptus gunnii van 6-7 mtr. hoog in de tuin staan. Zij gingen pas bloeien toen zij plm. 4 meter hoog waren. Misschien bloeit jouw soort beter/eerder, maar ik denk dat snoeien hier niet aan bijdraagt.
Mijn twee bomen hebben het fantastisch gedaan in de milde winters van voorheen. Echter tijdens een najaarsstorm is de hoogste omgewaaid (zat natuurlijk vol in blad), terwijl de andere de eerste strenge winter van enige jaren geleden niet heeft overleefd.
Ik wens je veel geluk hiermee.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-12-25 - 12:03:27 send message to rupicola

quote: We weten minder van de voedingsplanten van Pyrrhura dan van Australische en Nieuw-Zeelandse parkieten, maar het zou me niet verbazen indien Pyrrhura-soorten zo nu en dan ook van de bloem eten of nektar opnemen, maar dit is speculatie.


Van diverse soorten Zuid Amerikaanse papegaaiachtigen (b.v. Brotogeris, Pionus, Pyrrhura en Aratinga)is bekend dat ze tientallen verschillende soorten planten bezoeken om te foerageren en waarbij ze zeker ook bloemknoppen, bloemblaadjes en nectar tot zich nemen.






Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-12-25 - 12:08:54 send message to Fonje

Misschien enkele nuttige links wat betreft de Pyrrhura.

Pyrrhura Frontalis > http://ftp.ibiologia.unam.mx/pdf/links/neo/rev12/vol_12_3/orni_12_3_215-224.pdf

Pyrrhura Molinae > http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-69842007000200009

Groetjes
Peter



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 203 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede