Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Tam maken! Pyrrhura rhodocephala Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Tam maken! Pyrrhura rhodocephala
Cookie5
Website Member
Posts :6

Website Member
2014-01-28 - 13:17:21 send message to Cookie5

Beste,

Sorry als ik jullie hier mee lastig valt, maar ik probeer zo goed mogelijk advies te krijgen over de Pyrrhura.
Wij hebben een Pyrrhura rhodocephala 11wkn oud niet tam. We willen hem graag zelf tam maken.
Alleen verloopt dit niet echt soepel. Hij is nu 4dgn bij ons en raakt helemaal in paniek als we hem willen pakken.
ZOdra we hem te pakken hebben gekregen zetten we hem in een handdoekje tegen ons aan. Dit gaat allemaal goed blijft rustig zitten en eet dan wel uit mijn hand. Maar als ik in zijn kooi komt dan vliegt hij alle kanten op. Gisteren heb ik 30min naast zijn kooi gezeten met een stukje appel en kwam toen bijna op mijn hand zitten, hij schrok toen omdat mijn vriend iets liet vallen.

Hebben jullie tips voor mij? Want ik ben helemaal gek van dat beestje ondanks dat hij bijt als we hem willen pakken in zijn kooi.
Hij heeft speeltjes. Alleen sinds gisterenochtend als ik naar beneden kom dan hangbangt hij op zijn stokje wat voor gedrag is dit? Is hij dan boos of juist blij?

Alvast bedankt!


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2014-01-28 - 16:05:16 send message to marti

Tam maken van een rhodocephala op die leeftijd is helemaal niet moeilijk, maar je kunt het niet dwingen. De vogel vastpakken is dan ook een bijzonder slecht idee, dit levert alleen maar stres op. Ik deed het altijd rustig aan. de eerste paar dagen in de kooi en dan rustig aan de omgeving wennen en zorgen dat hij goed eet. verder niets... dan het voer weghalen en hem van een lepeltje leren eten, 's avonds de voerbak weer terug.. als hij dat doet wat zaad uit de hand voeren en hem met een stokje kriebelen, vervolgens met je vinger als hij aan het stokje gewend is, dan de kooi open en hem leren op een pollepel of iets dergelijks te stappen voor wat voer en dat bouw je dan langzaam uit.
Alles moet vanuit de vogel zelf komen, hij geeft aan wanneer hij iets aandurft, met forceren heb je nu alleen angst gewekt..


Cookie5
Website Member
Posts :6

Website Member
2014-01-28 - 16:56:33 send message to Cookie5

Bedankt voor je reactie. Hier heb ik dus echt veel aan. Tegen ons was er gezegd een uur uit het hokje halen en met hem gaan zitten en handdoek er omheen. Maar ik merk dat het niet prettig is voor de vogel en daarom zijn we ook gestopt. Ik ga het proberen bedankt!.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2014-01-29 - 09:54:19 send message to marti

Ik snap niet waarom iemand dat advies zou geven. Voor een niet tamme vogel levert het vastpakken en in een handdoek wikkelen zeer veel stress op. Gewoon rustig aan laten wennen, dan is hij met een aantal weken echt al aardig tam.


Cookie5
Website Member
Posts :6

Website Member
2014-01-29 - 11:50:58 send message to Cookie5

Marti bedankt voor je reactie. Ik heb gisteren de hele avond naast zijn hok gezeten en hij at toen door de tralies uit mijn hand. En schrikt nu ook minder als we langs lopen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2014-01-29 - 18:01:27 send message to ParkietenPeter

Veel praten (op rustgevende manier) veel interactie en in het zicht plaatsen.

Dan langzaam wennen aan je hand (doe je al)
- Hand in de kooi.
- Laten eten uit de hand IN de kooi
- Dan uit de hand voeren in het deurtje.
- Als de vogel uit de kooi is, ZELF terug naar de kooi laten gaan.
NIET jagen of gaan vangen.

Als hij eten wil alleen in de kooi.

Komt wel goed zo.

wink ;) Peter


Cookie5
Website Member
Posts :6

Website Member
2014-01-30 - 09:09:05 send message to Cookie5

Het is sinds gisteren ook gelukt om uit mijn hand in zijn kooi te eten happy :). En maakt nu ook allerlei geluidjes als we thuis komen. Dus er is voortgang. Bedankt voor alle info.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2014-01-30 - 13:15:38 send message to Antonia

Geduld geduld en geduld wink ;)

In 4 dagen kan je niet veel verwachten, denk meer aan weken wink ;)


Cookie5
Website Member
Posts :6

Website Member
2014-02-06 - 13:18:58 send message to Cookie5

Het gaat al beter. Eet veel uit onze handen, maar hem aaien en opstappen of zitten op je hand vindt hij nog eng. Wel vindt hij sierraden zeer interessant en dan zit hij ook aan mijn vingers.

Hij gaat ook zelf ze hok uit en er weer in.



medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2014-02-07 - 20:15:34 send message to medaar

zo doen : je vriend in de kooi en de vogel bij je : vriend zal wel ook tam worden ?


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2014-09-09 - 12:37:26 send message to Stieneke

Wij kunnen een pyrrhura kopen van ongv 15 weken. Nu lees ik overal dat je ze zo jong mogelijk moet aanschaffen om nog tam te krijgen.
Weet iemand of een 15 wk jonge Pyrrhura nog tam te maken is???


Johnson
Website Member
Posts :34

Website Member
2014-09-09 - 17:08:16 send message to Johnson

Als je net zo handelt als hierboven beschreven is, moet dat zeker gaan lukken. Misschien kost het iets meer geduld maar zeker weten dat het mogelijk is.

Dat ze zo jong mogelijk moeten zijn is een fabeltje, 15 weken is nog jong zat! Met een "oude" vogel van 1 of 2 jaar zal het misschien lastiger worden, maar met geduld, zeker niet onmogelijk!


Cookie5
Website Member
Posts :6

Website Member
2014-09-30 - 14:04:01 send message to Cookie5

Het is bij ons na 5 weken gelukt. Met heel veel geduld en liefde. We kunnen nu echt niet meer zonder hem. Is een schat van een vogel.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2015-03-11 - 21:06:41 send message to Daniel

Topic hiernaartoe verplaats en bedankt Martijn

quote
Beste,

Sorry als ik jullie hier mee lastig valt, maar ik probeer zo goed mogelijk advies te krijgen over de Pyrrhura.
Wij hebben een Pyrrhura rhodocephala 11wkn oud niet tam. We willen hem graag zelf tam maken.
Alleen verloopt dit niet echt soepel. Hij is nu 4dgn bij ons en raakt helemaal in paniek als we hem willen pakken.
ZOdra we hem te pakken hebben gekregen zetten we hem in een handdoekje tegen ons aan. Dit gaat allemaal goed blijft rustig zitten en eet dan wel uit mijn hand. Maar als ik in zijn kooi komt dan vliegt hij alle kanten op. Gisteren heb ik 30min naast zijn kooi gezeten met een stukje appel en kwam toen bijna op mijn hand zitten, hij schrok toen omdat mijn vriend iets liet vallen.


Dit bericht is door moderator Daniel aangepast

henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-03-12 - 16:07:53 send message to henkdelaat

elke vogel heeft angst om vastgepakt te worden,gewoon rustig blijven proberen tot dat hij zelf op je hand komt zitten.

als hij nog niet uit je hand eet dan een stokje nemen van +/_ 25 cm lang en daar een stukje fruit of ander lekkers aan steken als hij dit pakt dan het stokje steeds korter maken totdat hij uit je hand eet.
niets forceren kan soms weken duren voordat hij je vertrouwt,maar nogmaals nooit vastpakken.

Henk.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede