Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Mutatie Ara Severa Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-11-23 - 00:20:03 send message to goffini

Ik zocht wat meer info over de severa en kwam deze tegen : Nu we het toch over mutaties hebben!http://www.critterbreeders.com/lutino%20macaws.jpg


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-23 - 00:34:21 send message to Jacqueline

happy :)

Ik weet zeker dat we in de toekomst vele van dit soort inteelt produkten te zien gaan krijgen.
Heb al eerder melding gemaakt van ara's die niet groter waren dan een flinke parkiet.
Broer op zus en dergelijke koppelingen hebben als resultaat dat we een erg verzwakt ara bestand gaan krijgen.
Je moet al duizenden kilometers gaan rijden om er zeker van te zijn dat je geen verwantschap aankoopt.
Ik zou graag eens een foto van de echte ouders willen zien.
Want aan de oog kleur te zien is het albino.
Dit noem ik geen spontane mutatie, maar bewust samengesteld.

wink ;)

Peter.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-11-23 - 06:33:10 send message to oranjekuif

Geel en blauw (opbouw veer)kan dus nooit rood worden.
Waarom zou het dus een mutatie zijn en geen modificatie ?Volgens mij spreekt dit elkaar tegen.
P.S in het algemeen zijn mutaties,en zeker hybriden geen zieke vogels dus het valt volgens mij ook wel mee met ons vogelbestand,gelukkig.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-11-23 - 06:55:46 send message to jani

Had enkele grijsjes met witte teentjes ,
begon ook al te dromen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-23 - 09:33:23 send message to Jacqueline

happy :)

Van deze gele ara's heeft er een uitgebreid stuk gestaan in het maandblad van Parkara.
De een was er helemaal hotel de botel van, terwijl de ander toch wel zijn bedenkingen had bij het tot stand komen van deze kleurafwijking/mutatie/.

Mocht het zijn dat het werkelijk een spontane kleurafwijking is of anderzins een speling van de natuur, dan zwijg ik.

Maar als dit werkelijk een produkt is van inteelt, dan verfoei ik het tot in het diepste van het vogelland.

Wat je uit het verslag op kon maken was dat er problemen zouden kunnen zijn met het in de zon plaatsen van deze ara's, zouden net als de mens kunnen verbranden, moet je nog met factor 20/40 aan de gang wil je ze eens lekker buiten laten.

Dit kom je in de natuur niet zomaar tegen, puur omdat ze het gewoon niet overleven, vallen teveel op, dus hap slik weg.

Daarbij ben ik ervan overtuigt dat broer en zus in de natuur niet zomaar overgaan tot het hebben van nakomelingen.
Als er ander bloed in hun omgeving is zullen ten alle tijden daar hun heil zoeken.

Heb dat zelf meegemaakt met onze ara's broer en zus en een vreemdbloed ara bij elkaar geplaatst, duurde maar een maandje en de zus werd alsware verstoten door haar broer.
Ook de zus wilde geen toenadering van haar broer, hield hem bewust op afstand.
Dat het een en ander ook door toedoen van de vreemdbloed ara kwam zal ik niet ontkennen.

We kozen bewust voor deze manier van koppelen, dus nooit maar dan ook nooit zal er hier een koppel onstaan van ara's met bloed relatie's.

Maar plaats je broer en zus bij elkaar, zal er bij het broeds worden toch voor elkaar gekozen worden, ze willen allebei toch de soort en gene in stand houden.
Met als gevolg kleinere,zwakkere,afwijkingen in kleur en lichaams opbouw, vooral die laatste zul je nooit te zien krijgen, want dat is geen reclame toch.

happy :)

Peter.




Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-23 - 10:39:30 send message to Jacqueline

happy :)

Kan er niet overuit, heb de foto nog eens goed bekeken.
Vind de pootjes wel aan de kleine kant, normaal staat de grote van de pootjes niet in verhouding net de rest van het lichaam, ( veel groter ).
Hier zie ik het tegenovergestelde.

Had altijd gedacht dat de jaren dat het duurt voordat ze broedrijp worden, een natuurlijk obstakel zou zijn om tot dergelijke kweek te komen.
Maar dat blijkt ook weer ijdele hoop te zijn.
Om echt te bewijzen dat dit een kwinkslag is van de natuur zou het ouderpaar aan een D.N.A onderzoek onderworpen moeten worden.
Dan kun je uitsluitsel geven of er inderdaad bloed relatie in het spel is, of niet.

Dat deze voor heeeeeeel veel geld over de toon bank gaan is wel zeker.
Maar ik geef er nog geen euro voor, niet voordat bewijs is geleverd wat hun werkelijke afstamming is.
Zie ze dan ook geen 70 jaar worden.

Wat ik denk en dan ook uit, kan nog steeds hier.

BROER X ZUS. NAKOMELING X NAKOMELING.

Inteelt word gebruikt in de paardensport/duivensport/vogelsport enz..
Dit om bepaalde eigenschappen terug te kweken of vast te leggen.
Maar te ver gaan in deze veroorzaakt zwakte, en dat moeten we voorkomen.

wink ;)

Peter.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-23 - 10:58:36 send message to Ramon

Zo te zien is dit een ino-mutant (lutino). Bij parkieten en papegaaien bijna altijd geslachtsgebonden. Als dit met deze ook zo is, hoef je helemaal geen inteelt te plegen. Een man die dit gen bij zich heeft geeft dit door aan een aantal van zijn dochters. Dus als de mutant gelachtsgebonden vererft zijn dit poppen, de zonen kunnen dan weer split zijn.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-23 - 11:00:13 send message to Ramon

Oja, je kunt op zo'n man dan een onverwante pop zetten om deze mutant te kweken.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-23 - 11:04:05 send message to Jacqueline

happy :)

Ramon.

Weer wat geleerd, het liet me niet los, vandaar mijn betoog.

happy :)

Peter.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-23 - 11:18:06 send message to Ramon

Graag gedaan. happy :)


birdway!
Website Member
Posts :27

Website Member
2004-11-23 - 12:52:57 send message to birdway!

de lutino blauwgele ara is er al diverse jaren, en ondertussen is het vast komen te staan dat het hier om een geslachtsgebonden ressesieve vererving gaat.
dat betekend dus inderdaad dat er hier vrijwel geen gebruik hoeft te worden gemaakt van inteelt om de mutatie te behouden, maar dit word wel een zeer lange weg.
op de bovenstaande foto is het waarschijnlijk dat de 2 lutino's poppen zijn en de wildkleur een (kans)split man, mits ze uit dezelfde ouders komen natuurlijk.
de moeilijkheid word nu om een lutino man te kweken zonder gebruik te maken van inteelt!
dit zou namelijk betekenen dat de lutino pop gepaard moet worden aan een onverwante wildkleur man, met split mannen en gewone wildkleur poppen als gevolg welke steeds weer ( deels) verwant blijven aan de lutino poppen.
de wildkleur
al met al een operatie die ettelijke jaren gaat duren omdat het nou eenmaal jaren duurt voordat deze jonge vogels kweekrijp zijn.
dit zou de mooiste manier zijn om vrijwel onverwante vogels te kweken. maar het blijft natuurlijk vrijwel onmogelijk om deze vogels absoluut onverwant te houden, simpelweg om het feit dat er te weinig lutino's voorhanden zijn.



goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-11-23 - 14:27:08 send message to goffini

Peter
Ik heb het even nagezocht en je bedoelt het artikel van mei/juni 2002. Tot mijn verbazing zag ik precies dezelfde foto staan als hierboven.
In april 2002 staan ook nog foto's van een witte geelvleugelara van het kweekstation in de fillipijnen.



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-11-23 - 14:33:16 send message to Daniel

Ik heb op de birds international (Fillipijnen) van Rios gekeken maar jammer genoeg geen foto's van die witte ara's. Er is ook een restricted area en ik heb vorige week een paswoord aangegevraagd maar ik heb helaas nog niks ontvangen (ik denk dat ik veel te klein ben om er voor in aanmerking te komen)


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-11-23 - 14:44:11 send message to goffini

Dat pasword krijg je alleen als je zelf mag importeren.En een eigen quarantaineruimte heb ect ect. De gewone liefhebber mag niet zomaar even op hun site rondkijken
Tenminste dat is mijn ervaring


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-11-23 - 14:49:18 send message to goffini

Ze vragen toch ook hoeveel vogels je van plan bent te gaan importeren.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 126 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede