Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > goudvoorhoofdparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : goudvoorhoofdparkieten
Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-01-31 - 17:57:33 send message to Daniel

Naar aanleiding van een discussie over Eupsittula (Aratinga) aurea heb ik een vraag. In het wild hebben alle volwassen aurea's een oranje ring rond het oog en bij mijn weten geldt hetzelfde voor overjarige vogels in avicultuur. Nu zouden er ook overjarige vogels zijn die nooit zo'n ring ontwikkelen. Het is lang geleden dat ik met de soort ben bezig geweest dus als ik al foto's voorbij zag komen ging ik er vanuit dat het eenjarige vogels waren.


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2014-01-31 - 19:52:31 send message to Mp vd Sande

Hallo Daniel

Kan het ook niet zo zijn dat licht hierin een rol kan meespelen net zoals ik bij mij lories heb gezien.
Ik kocht 3 jaar geleden een koppel zwartkaplories en die waren bleek rond de ogen ik hou ze buiten waar voldoende natuurlijk licht binnen komt ik gebruik geen tl licht en na 2 jaar begon de ring rond de ogen donkerder te worden tegen zwart aan.
Zie dit verschijnsel nu ook weer bij mij ornaatlories.
Ik ben benieuwd naar andere reacties hierop.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2014-01-31 - 20:59:50 send message to mreyder

De oranje ring zijn oranje veertjes. Naar mijn ervaring hebben niet allen Goudvoorhoofden dit. Sommigen wel, anderen gewoon niet. Mijn koppel heeft het wel, ik houd ze binnen. Heb wel Goudvoorhoofden zonder oranje ring gezien, zowel binnen als buiten gehouden.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-01-31 - 21:57:47 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Martijn dat fenomeen zie je ook bij verschillende Pyrrhura soorten, maar zoals Mreyder aangeeft gaat het bij deze soort om een ring van veren. Dit in tegenstelling tot de Petzparkiet (Eupsittula canicularis) waar je vogels tegenkomt met een oranje kleur in de huid rond het oog.

Ter indicatie hoe de oogring eruit ziet bij wilde vogels: http://www.youtube.com/watch?v=7CUdQ3rnJ-E


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-02-01 - 13:50:36 send message to Daniel

Ondertussen heb ik meer informatie ontvangen over de oogring in wilde populaties. In het wild zijn er geen vogels zonder oogring. Dan zouden de vogels zonder oogring mogelijk hybrides met canicularis kunnen zijn.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2014-02-01 - 16:20:55 send message to broto

dat denk ik toch niet Daniel, ook uit import vogels zijn er gekweekt met en zonder duidelijke oogring, er zijn ook vogels die er een paar veertjes rond het oog oranje hebben


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2014-02-01 - 19:35:14 send message to mreyder

Ik weet niet wie je die info gegeven heeft Daniel, maar: toen de Goudvoorhoofden nog met hondrden tegelijk geimporteerd werden, zag je bij die importzendingen allerlei varianten mbt de oogring:van volledig oranje via vogels die enkele oranje veren hadden tot vogels zonder oogring.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-02-01 - 22:05:23 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn bron is een bekende Amerikaanse aviculturist en die vertelde me nog nooit een aurea zonder oranje oogring gezien te hebben. Hij gaf me ook aan dat in de VS alle aurea een oranje oogring hebben.

Ik vrees dat het dus nog wat extra onderzoek zal vereisen.


Dit bericht is door moderator Daniel aangepast

mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2014-02-02 - 11:53:06 send message to mreyder

Als je een beetje Googles kom je diverse Amerikaanse foto's van Goudvoorhoofden tegen zonder oogring....... Misschien dat die bekende aviculturist niet alle Goudvoorhoofden in dat immens grote land kent.....


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-02-02 - 11:59:29 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik wat beeldmateriaal van (wilde) aurea bekeken en daarbij constateer ik dat zowel oranje als 'terra' kleurige oogringen voorkomen. In sommige gevallen lijkt de oogring zelfs crèmekleurig, waarbij meteen opgemerkt dat externe omstandigheden als weersgesteldheid, moment van de dag en met name de intensiteit van zonlicht hier 'vervelende bijdragen' aan kunnen leveren.

wink ;)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-02-02 - 14:53:28 send message to Daniel

Wel is het interessant om dan te kijken waarom de populatie hier gedomineerd lijkt te worden door vogels zonder oogring en waarom we geen vogels zien met een erg grote oogring? Hier kan een geografische component aan de grondslag liggen, maar het kan ook een afspiegeling zijn van de wilde populatie.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-02-03 - 10:16:23 send message to rupicola

Heb nu even niet al te veel tijd, maar ik zal binnenkort eens kijken of ik enige geografische structuur kan ontdekken.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-02-03 - 13:25:07 send message to Daniel

De Europese populatie lijkt vooral uit Paraguay (Bron CITES) te komen, terwijl veel van het foto materiaal en veldwaarnemingen juist uit Brazilie komen.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2014-02-03 - 19:23:11 send message to mreyder

Vergeet 1 ding niet: selectie. Veel houders vinden de vogels met oranje oogring het mooist: daar is dus veel op geselecteerd. En juist de Goudvoorhoofd wordt al sinds generaties goed gekweekt in gevangenschap.....


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-02-03 - 21:08:22 send message to Daniel

Alleen je hebt hier de tegenovergestelde situatie. Ik heb ondertussen honderden foto's van wilde vogels bekeken, plus informatie over balgen en vogels met een oogring als in het wild heb ik hier nog niet gezien. De oogringen in Europa zijn een stuk smaller en vaak onderbroken, terwijl wilde vogels een dikke ring hebben.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 174 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede