Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pop eet kuiken op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pop eet kuiken op
Lorikeet
Website Member
Posts :21

Website Member
2014-03-25 - 21:20:17 send message to Lorikeet

Waarschijnlijk zijn hier al meerdere topics over geschreven maar ik wil graag mijn probleem onder de aandacht brengen. Ik heb een koppel meyers die al diverse nesten met jongen hebben voortgebracht. Het koppel is nu 15 jaar oud. Wel is het zo dat bij ieder nest 1 of 2 jongen worden opgegeten. Ook komt het voor dat er van de een op andere dag een ei is verdwenen (opgegeten). Omdat ik er dit jaar achter wilde komen wie de boosdoener was heb ik vlak voor het uitkomen van de eieren de man apart gezet. Dit was afgelopen zondag. Tot gisteren had ik een mooi nest met 4 bevruchte eieren. Vanmorgen lag er een aangevroten kuiken in het nest. Verder zat de pop gewoon op haar overige drie eieren. Resumé.. de pop vreet dus haar eigen kuikens op. Ik heb vanavond de man er weer bij gelaten omdat hij dus niet de boosdoener blijkt te zijn dit ging goed. De pop zit gewoon te broeden en de man zit buiten het blok en houdt de wacht.

Heeft er iemand tips hoe ik hier nu mee om moet gaan? Wat kan ik het beste doen? Wat is wijsheid? Hie voorkom ik dat er nog meer kuikens door de pop worden opgegeten? Alle tips zijn welkom.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-03-25 - 21:59:03 send message to rupicola

Altijd lastig om op afstand een inschatting te maken, want er kunnen diverse factoren een rol spelen.

In eerste instantie zou ik zeker in het begin terughouden zijn met inspectie van het blok.

Wellicht voelen de vogels zich niet (of niet voldoende) veilig, waardoor afschermen of geheel anders huisvesten tot de mogelijke oplossingen behoren.

Is het broekblok van binnen goed donker c.q. lichtdicht? Dit kan het verschil maken!

Het kan ook nog dat een andere soort(en) in dezelfde ruimte een intimiderend effect teweeg brengt.



michielhartjes
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-03-27 - 11:49:58 send message to michielhartjes

Ik heb dit ook in het verleden mee moeten maken bij mijn bonte boeren, Ik heb het probleem kunnen oplossen met er voor te zorgen dat het in het blok donkerder is (werk nu met L blokken) Van een oude kweker heb ik de tip gekregen om te stoppen met commerciële eivoeders, dit ben ik pas later gaan doen, dus ik kan niet zeggen of dit ook een oplossing zou kunnen zijn. Nu maak ik mijn ei- en zachtvoeding zelf.


Lorikeet
Website Member
Posts :21

Website Member
2014-03-27 - 17:59:35 send message to Lorikeet

Dank voor de reacties tot nu toe. Even de tussenstand. De dag erop was er weer een jong opgegeten. Hierna heb ik direct de overige twee eieren weggehaald en in de broedmachine gelegd. Op dit moment heb ik twee jongen liggen die door mijn dochtertje geadopteerd zijn happy :).

Mbt het licht. Daar zou de oorzaak kunnen zijn omdat ik in december de tl lamp heb moeten vervangen. Ik heb er toen een met een hoger wattage voor teruggeplaatst.



meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2014-03-29 - 11:57:07 send message to meyer

Wat de wattage van je lampen betreft dit heeft er niets mee te maken. Je blok moet altijd met de opening van het licht vandaan hangen zodat er geheel geel lichtval in het blok kan komen. In een topic van jou uit 2012 had je hier ook al last van. Draai het blok om zodat er geen licht in kan vallen of maak een nieuw blok met een plankje aan de binnenkant ,een paar cm onder de ingang in de breedte van het blok en +/- 6 cm breed. Je moet dan wel het trapje naar beneden verhangen. Het resterende licht word zo nog extra gedimt. Ook lees ik nu en in het topic van 2012 dat je eg veel nestcontrole doet, bij een gestreste vogel kan dit de oorzaak zijn van de misslukte broedsels. Als je beide aanpast zou het misschien beter kunnen gaan. Maar pas op een vogel die zijn jonge al meerdere keren heeft dood gemaakt kan het zijn dat deze daar atijd mee door zal gaan.

Succes.

Gr. Meyer wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede