Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > Advertenties "baby's" e.a. niet-zelfstandige vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Advertenties "baby's" e.a. niet-zelfstandige vogels
Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-03-27 - 14:04:13 send message to Karel

Door de jaren heen is er op dit forum regelmatig discussie geweest over handopfok en de aan- en verkoop van (te) jonge vogels, met name papegaaitjes. Nu er bovendien op korte termijn in Nederland wetgeving zal ingaan, die tot doel heeft deze handel tegen te gaan, heeft het VogelArena-team besloten in het belang van de vogels een ingrijpend standpunt in te nemen, te weten:

Met ingang van heden is het niet meer toegestaan om advertenties op VogelArena te plaatsen waarin niet-zelfstandige vogels (baby's) worden aangeboden of gevraagd.

Let op! Dit betekent niet dat er op het forum niet meer kan worden gediscussieerd en geadviseerd inzake (noodzakelijke) handopfok. Het belang van de vogel staat immers altijd voorop. Wél kan er kritisch worden gekeken naar het uit het nest nemen van vogels om ze bijv. "tam te maken".
Hoe dit verder uit zal pakken moet de praktijk uitwijzen.

Oproep
Om te bepalen op welke leeftijd vogels zelfstandig zijn om daarmee een grens te bepalen, zal een lijst moeten worden aangelegd van soorten met bijbehorende leeftijden. We willen hier van de gelegenheid gebruik maken om de leden op te roepen hier te melden wat naar hun ervaring de leeftijden zijn waarop, met name papegaai- en parkietachtigen zelfstandig zijn.

Graag reacties......

Team VogelArena


christian
Website Member
Posts :26

Website Member
2014-03-27 - 14:31:29 send message to christian

Geweldige beslissing !!


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2014-03-27 - 15:16:37 send message to Antonia

Mooi happy :)

Ik ga toch uit van minimaal 3 maanden voor onze kromsnavels, mss de grotere (oa ara's) zelfs nog wat ouder..


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2014-03-27 - 15:17:11 send message to Fokke

Helemaal mee eens.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2014-03-27 - 16:01:55 send message to henkdelaat

Edel Papegaaien - Amazones - Grijzen Roodstaarten - Kaketoes zijn meestal pas met de 16 weken compleet zelfstandig.

Bij Ara's duurt dit +/_ 4 weken langer.

Henk.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2014-03-27 - 16:10:35 send message to henkdelaat

Als er geen advertenties geplaatst mogen worden van te jonge(niet zelfstandige)baby Parkieten - Papegaaien,waarom mogen dan wel advertenties geplaatst worden TE KOOP GEVRAAGD van baby parkieten - papegaaien van enkele weken oud .



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-03-27 - 16:19:42 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Deze beslissing heeft ook mijn volledige steun, sterker nog, wat mij betreft had dit standpunt al vele jaren geleden ingenomen mogen worden.

De handel in niet zelfstandige jonge vogels (veelal papegaaiachtigen) is door de jaren bepaald geen positief uithangbord gebleken.

De stelling dat deze methode onmisbaar is voor het verkrijgen van tamme vogels is meer dan achterhaald.

voor alle duidelijkheid is het wellicht handig om te vermelden dat handopfok op zich niet verboden is/wordt, maar dat het vroegtijdig en permanent scheiden van niet zelfstandige gezelschapsdieren van hun ouders strafbaar is/wordt gesteld.

Bijvoeren of het met de hand opfokken van jonge dieren die door ouders worden verstoten is dus niet strafbaar gesteld!
Dit valt (vrij vertaald) onder de verzorgingsplicht van de eigenaar/houder.
Deze dieren mogen echter -tot het moment dat zij de zelfstandige leeftijd hebben bereikt- niet worden verhandeld!

Hier zou ik op persoonlijke titel nog aan willen toevoegen dat het moment van het bereiken van de zelfstandige status lastig in gemiddelde leeftijdsaanduiding en zeker niet per definitie is te duiden.

Met andere woorden: als een jonge papegaai zelf een zonnepit kan pellen wil dit nog niet zeggen dat deze ook meteen zelfstandig is.

Bovendien leren we uit wetenschappelijk onderzoek dat ook diverse (met name hoger ontwikkelde soorten) vogels een inprentingsfase kennen, die feitelijk het sluitstuk vormen tot zelfstandigheid.





Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2014-03-27 - 16:39:37 send message to Henk57

Goede beslissing sta hier helemaal achter.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2014-03-27 - 17:14:23 send message to henkdelaat

Karel,

Krijg je met deze beslissing geen problemen?

Velen hebben een account aangemaakt toen deze beslissing nog niet genomen was kan je zomaar nieuwe regels aanbrengen zonder de bestaande leden van te voren te informeren?

Geld de nieuwe regel voor nieuwe accounts,of voor alle leden die al een account aangemaakt hebben?

Ik sluit mij volledig aan bij deze nieuwe manier van adverteren,want op diversen andere vogel site's is het al lang niet meer mogelijk om met niet zelfstandigen vogels te adverteren.

Henk.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-03-27 - 17:54:08 send message to Karel

@Henkdelaat

Ook het vrágen om vogels wordt niet meer toegestaan!

De regel geldt vanaf vandaag, en voor iedereen. De advertenties die nog vandaag geplaatst zijn, laten we staan, maar vanaf morgen is het afgelopen.
"Account-problemen" zullen individueel worden bekeken als daar aanleiding toe is. Dit geldt ook voor een eventuele financiële afhandeling.
Zoals de meesten van jullie overigens wel weten zijn de star-account bijdragen geen reële inkomstenbron maar een bijdrage om VA in de lucht te kunnen houden en zoveel mogelijk vrij te houden van een hinderlijke overdaad aan commerciele advertenties, die de meeste sites tegenwoordig ontsieren.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2014-03-27 - 18:04:02 send message to dundieje

Rupicola prima verwoord.

Volgens mij heeft het weinig zin om voor iedere soort een leeftijdsgrens te trekken.
Dit is toch niet te controleren.
Volgens mij volstaat het als er geen baby's of niet zelfstandige vogels aangeboden of gevraagd mogen worden in de advertenties.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2014-03-27 - 19:19:50 send message to wiechmann

perfect deze beslissing .


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2014-03-27 - 20:52:23 send message to gerrit1950

Daar sta ik ook achter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-03-27 - 20:59:34 send message to Karel

quote
Volgens mij heeft het weinig zin om voor iedere soort een leeftijdsgrens te trekken.
Dit is toch niet te controleren.
Volgens mij volstaat het als er geen baby's of niet zelfstandige vogels aangeboden of gevraagd mogen worden in de advertenties.


Mee eens, maar we moeten dan wel duidelijkheid hebben over de leeftijd waarop een vogelsoort zelfstandig is.
Wanneer moeten we ingrijpen?
- Te koop ara van 4 weken?
- Te koop ara van 12 weken?
- Te koop ara van 16 weken?
enz..

Daarom dus graag jullie ervaringsadvies voor zoveel mogelijk papegaaien- en parkietsoorten.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2014-03-27 - 21:11:26 send message to dundieje

@ Karel.
Misschien geen advertentie's toestaan waar de leeftijd in weken en /of maanden uitgedrukt wordt.
een rose kaketoe en een vasa zijn redelijk snel zelfstandig,alle andere kaketoe's, ara's amazone's zijn na 4 maanden nog niet echt zelfstandig te noemen.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2014-03-27 - 22:26:28 send message to molineti

Alles heeft veel tijd nodig in de vogelwereld maar dit is een grote stap in de goede richting!!!

Ik zou ook zeggen voor de meeste soorten vanaf 3 maanden voor grote kakatoes ,amazones en aras meer dan 4 maanden.



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede