Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Terug van weg geweest, Guira Koekoek, de primeur! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Terug van weg geweest, Guira Koekoek, de primeur!
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-04-28 - 17:54:47 send message to Rogert

In 2009 het verlangen uitgesproken om Guira Koekoeken te gaan houden in mijn voliere. Maar na enig speurwerk in Nederland nergens deze soort te krijgen. Wel meldingen gehad van iemand die ze in 1995 deze soort nog had, maar geen idee wat daar mee gebeurt is.

Mijn zoektocht ging verder en ook in het buitenland (Duitsland, Belgie, Denemarken, Polen, Frankrijk, Oosterijk en Zwitseland mijn antennes uitgegooid. Totdat ik op de markt in Zwolle in 2011 twee mannen tegen kwam. Deze zagen er goed uit en kon ik overnemen voor € 600,00 per stuk, maar om met twee mannen te beginnen zou voor mijn gevoel ook gelijk weer het einde zijn. Maar hierdoor ontstond er wel hoop dat deze soort toch nog te krijgen was.

In mijn speurtocht vond ik op gegeven moment (2012) op een andere vogelsite een advertentie waarin deze soort aangeboden werd. Een kweker uit Zuid-Frankrijk bood enkele jongen aan. Helaas viste ik achter het net toen ik hoorde dat alle vogels al verkocht waren. Maar wel afgesproken dat ik volgend jaar jongen mocht overnemen. Het voordeel om bij hem te kopen was dat hij twee paar Guira's in één voliere heeft zitten waarvan de mannen en één pop compleet onverwant zijn aan elkaar. De twee mannen kwamen van twee verschillende dierentuinen en de pop van een particulier. Alleen één pop was de dochter van een kweekronde van het jaar daarvoor. Dus de verwantschap is minimaal en beide poppen leggen eieren in hetzelfde nest. Guira koekoeken zijn namelijk koloniebroeders in familieverband en helpen elkaars jongen groot te brengen.

Op die zelfde site zag ik ook weer mannen in Belgie en Denemarken aangeboden. Dus onverwant bloed was zeker wel te krijgen.

In 2013 kreeg ik het goede nieuws dat er weer jongen beschikbaar zouden komen. Het betroffen twee mannen en vier poppen. Ik ben toen gelijk op zoek gegaan naar liefhebbers die deze soort ook wilden gaan houden en er was interesse. Maar wel met de voorwaarde dat de dieren onverwant moesten zijn. Nu wilde het toeval dat er enkele weken na mijn zoektocht er een advertentie kwam van een Belgische kwekerij die een man over had van een kweekkoppel waarvan de pop dood was. Er melde zich ook een Deen die een koppel zocht voor een trio dat hij wilde opzetten (bij Guirakoekoeken kun je beter twee mannen op één pop zetten dan omgekeerd). Zijn losse pop (niet gunstig t.o.v. mijn vorige opmerking) was afkomstig uit een dierentuin in Duitsland.

In 2013 heb ik de jonge Guira's opgehaald en heb daar in drie dagen tijd 2800 km voor gereden. Maar eindelijk waren de eerste Guira Koekoeken weer in Nederland. Een collega kweker uit de buurt van Rotterdam had ondertussen de losse man uit Belgie opgehaald en bij mij een pop. Evenals de Deen die bij mij een koppel heeft opgehaald.

Zelf had ik nog twee poppen en één man over. Tot mijn grote vreugde mocht ik op 23 Maart twee mannen ophalen uit een dierentuin in Nederland. Twee mannen die mijn trio konden aanvullen en voor onverwant bloed zorgen. Ik heb mijn trio uit elkaar gehaald en de twee nieuwe mannen bij een losse pop gezet. En tot mijn grote verbazing binnen een maand eieren en nu dus mijn eerste drie jongen.

De collega kweker heeft zijn jongen drie weken geleden geboren zien worden. Er zijn nu weer volop mogelijkheden om deze soort in de Nederlandse Avicultuur te verwelkomen!



eabe80
Website Member
Posts :297

Website Member
2014-04-28 - 18:01:21 send message to eabe80

Prachtig!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-04-28 - 18:31:11 send message to Karel

Schitterend resultaat, Rogert! Goed voor de Nederlandse avicultuur en natuurlijk voor jou, omdat hiermee al je inspanningen worden beloond.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2014-04-28 - 20:13:01 send message to Daniel

Inderdaad prachtig en mooi dat het zo gelopen is.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-04-29 - 09:49:34 send message to rupicola

Bedankt voor je mooie verhaal en gefeliciteerd met je resultaat!


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2014-04-29 - 09:49:41 send message to molineti

Heel mooi!,


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2014-04-29 - 11:49:34 send message to Vogelen

Gefeliciteerd! Gaaf resultaat en super snel!
Hoe zijn deze vogels in de omgang?


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2014-04-29 - 12:09:30 send message to Henk57

Ook leuke eieren


Caipiri
Website Member
Posts :8

Website Member
2014-05-01 - 10:00:00 send message to Caipiri

Proficiat!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-05-02 - 15:13:15 send message to Karel

Zijn er inmiddels nog meer jongen geboren? Foto's?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-05-02 - 16:15:04 send message to Rogert

Er is er nog één bijgekomen. Ik zal, zodra ik weer een leuk kliekje heb genomen, deze posten. Nog afwachten of de overige twee eieren uitkomen!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-05-10 - 11:55:28 send message to Rogert

Guira's 6 dagen oud. Poging om ze te ringen, damnnnn ....... wat groeien ze hard. Te laat om de ring er nog omheen te krijgen. Nu maar een zwitserse ring er omheen doen.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-05-10 - 11:57:38 send message to Rogert

Kijk eens wat een lange teen er uit steekt. Lijkt wel alsof de poten het snelste groeien zodat de jongen snel klaar zijn om te kunnen klimmen. Ze zitten al op de rand te wachten om de wereld te mogen verkennen!



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-05-10 - 11:59:23 send message to Rogert

En weer 6 dagen later, dag 12, zijn deze kleine monstertjes uitgegroeid tot miniatuur Guira's Koekoeken die de wereld aan het verkennen zijn. Uitgevlogen en wel worden ze volop verzorgd door hun moeder en twee vaders. Tja, de natuur is niet zo kortzichtig dat een man altijd meerdere vrouwen mag begeren , in dit geval is het de vrouw die bijgestaan wordt door meerdere mannen!



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-05-10 - 13:51:27 send message to Karel

Geweldig, die monstertjes!


sjennex
Website Member
Posts :22

Website Member
2014-05-24 - 00:48:06 send message to sjennex

Een woord: wauw!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 90 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede