Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vererving grote alexander Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vererving grote alexander
gerrit g
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-06-09 - 12:14:15 send message to gerrit g

kun Je uit groen split lutino en grijsgroen X groen ook lutinogrijsgroen kweken?


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2014-06-09 - 13:08:02 send message to P.Rooth

Nee is niet mogelijk was het maar zo simpel


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-06-09 - 13:31:06 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Waarom kan dat niet, Paul? wink ;)


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2014-06-09 - 16:19:43 send message to bva118

De grijsfactor bij alexanderparkieten vererft autosomaal recessief. Om deze factor tot uiting te laten komen moet het dus van beide ouders komen.


gerrit g
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-06-09 - 17:04:47 send message to gerrit g

Ik heb een lutino pop uit een koppel groen split lutino en grijsgroen X groen.Deze pop is veel fletser(minder intens geel)dan een 'gewone' lutino.
Volgens een bekende kweker zou dit een lutinogrijsgroen kunnen zijn.Rec.grijsgroen zou dom.kunnen vererven over lutino??Op de genetische calculator komt dit er niet uit.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2014-06-09 - 18:05:27 send message to Daniel

Zo werkt het helaas niet Gerrit: Grijsgroen is recessief ten op zichte van het ongemuteerde gen. Dus als je een split vogel hebt zit er een gemuteerd gen voor grijsgroep op het ene chromosoom en een ongemuteerd gen op het andere chromosoom (chromosomen komen altijd in paren). Deze vogel zal dus geen grijsgroen tonen.

Als je dus een erg lichte lutino hebt zul je de oorzaak ergens anders moeten zoeken.


gerrit g
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-06-09 - 19:23:59 send message to gerrit g

Ik begrijp hoe het is maar er werd Mij anders verteld.
Daarom ook deze vraag.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2014-06-09 - 19:37:18 send message to P.Rooth

Hallo Gerrit

Vertel dan hoe het je uitgelegd werd

Ik ga ervan uit dat degene die je deze vogels aangesmeerd heeft moet weten hoe de verervingen van de verschillende kleuren is

Lang werd r gedacht dat grijsgroen wat in andere edelparkietensoorten dominant is ook bij de Alexanders zo zou zijn maar wat Daniél al aangaf dit is recessief en lutino geslachtsgebonden en geen ideale combinatie
Voor de split Lutino is het wel een goede combinatie gelet op een lutino pop

Paul


gerrit g
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-06-09 - 21:50:37 send message to gerrit g

de vogel is mij niet'aangesmeert' maar Ik heb deze pop geruilt met een E.K. lutino pop om onverwant te maken aan Mijn split man.Dus gewoon lutino voor lutino.Het viel Mij op dat deze pop fletser(doffer) is dan Mijn eigen gekweekte pop.Ook dit jaar kweek Ik weer een lutino pop en ook deze pop is veel 'geler''.
ik heb laatst contact gehad met een redelijk bekende alexander kweker die zegt dat dit wel kon.Nu heb Ik vanmiddag deze vraag aan een andere Alexander kweker gesteld en ook hij zegt dat het inderdaad mogelijk is.
Ik heb Hem gevraagd hier ook te reageren en of het anders goed is zijn reactie hier te plaatsen.Dit wacht Ik even af.


gerrit g
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-06-09 - 22:01:03 send message to gerrit g

De eerste kweker die Ik vroeg zegt Mij:
Als het de rec. grijsgroene betreft dan is het jong kans split grijsgroen maar het kan ook wezen dat het jong een rec. grijsgroene lutino is. Dit komt dan omdat deze rec. grijsgroene factor dom. vererft over de ino factor en daardoor direct in de poppen tot stand kan komen. Je kunt deze lutino herkennen doordat er een bruine waas over deze lutino ligt (zie het boek van Bastiaan, pagina 392) de vogel in het midden is daardoor een beetje doffer van kleur.

Het is dus heel goed mogelijk dat zijn jong een lutino rec. grijsgroene is. Van deze lutino grijsgroene pop krijg je dan allemaal split grijsgroene jongen wanneer je haar verpaart met een niet ino vogel. Zet je er een normale lutino op dan kweek je 50% lutino’s en 50% lutino rec. grijsgroen. In de blauwseries praat je over de albino rec. grijze vogels die over de blauwe mutant een rec. grijze kunnen geven.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2014-06-09 - 22:10:51 send message to Daniel

Of een vogel lutino is of niet heeft verder geen invloed op het wel of niet tonen en vererven van een andere mutatie. Voor invloed op de kleur is dit alleen belangrijk indien je te maken hebt met multiple-alleles (verschillende mutaties van hetzelfde gen zoals bijvoorbeeld blauw en turquoise of pallid en SL ino).

Aangezien ino bij de Alexander een geslachtsbonden mutatie is en grijsgroen autosomaal recessief vererft kan daar hier geen sprake van zijn. Het zijn zelfs mutaties van genen die op verschillende chromosomen zitten.

Om dan grijsgroene lutino vogels te krijgen moeten dus beide ouders de mutatie meedragen al dan niet split. Kan het zijn dat bij de kweker waar je geruild hebt beide ouders grijsgroen of split grijsgroen waren?


gerrit g
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-06-09 - 22:23:56 send message to gerrit g

Bij mijn en zijn weten is de man dubbelsplit en de pop gewoon groen.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2014-06-10 - 10:13:27 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dan is de pop lutino kanssplit grijsgroen. Al kan je kan je niet volledige uitsluiten dat de pop split grijsgroen is behalve door een testparing op een grijsgroene man. Hij zou niet de eerste kweker zijn die via jongen erachter komt dat een van zijn vogels onverwacht split is voor een mutatie.


gerrit g
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-06-10 - 16:57:33 send message to gerrit g

De kweker waar Ik dit weekend contact mee had schrijft:
De doffere vogels kunnen inderdaad grijsgroenlutino,s zijn.
Maar het beste kan je dat zien na de eerste grote rui dan hebben ze namelijk duidelijk zichtbare bruine aanslag

Ik heb zelf een koppel groen/lutino/grgroen x lutino alle lutino,s die ik hieruit gekweekt heb zijn grijsgroenlutino,
En dat zijn zeker 10 lutino,s geweest nu heb ik dit jaar voor het eerst geen lutino,s uit dit koppel maar liggen er 2 rec grijsgroene in het nest ,hiervan zijn de mannen weer split lutino.
Dit had ik nooit verwacht omdat men altijd zij dat deze vogels alleen dominant vererven over de lutino factor.

Dus hoe precies de uitkomsten zijn durf ik eigenlijk niet te zeggen.
Ik heb nameliijk ook een koppel rec grijs x rec grijsalbino normaal gesproken zou je hieruit alleen rec grijze en rec grijsalbino kweken maar ik heb zowel vorig jaar als nu er ook een blauwe bij liggen????

Dus ik denk dat er nog het een en ander uitgezocht moet worden bij deze mutanten.

Kijk ook eens op zijn website:
psittacula-mutations.nl


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2014-06-10 - 21:26:05 send message to Daniel

Hoe zeker is het dat grijsgroen bij de Alexander autosomaal recessief vererft, want als de uitkomsten hierboven kloppen, dan klopt de vererving niet.

Dan is of de kennis die mensen over de mutant hebben incorrect of wat mensen denken dat zuivere lutino's zijn zijn het niet.


g.j. van zuilen
Website Member
Posts :150

Website Member
2014-06-10 - 21:54:28 send message to g.j. van zuilen

Ik weet het niet zeker. Maar misschien heeft u geen ressesief grijs maar dominant grijs.

Dominant grijs * dominant grijs

25% blauw!!
50% grijs
25% DF grijs.

Gr william



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 245 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede