Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verenplukken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : verenplukken
chris020455
Website Member
Posts :6

Website Member
2014-07-05 - 14:29:03 send message to chris020455

Kan mij iemand zeggen wat de mogelijke oorzaak is dat de ouders in het nest de jongen hun vederen pikken. Ook eens zij pas uit het blok zijn duurt dit verder.??


eabe80
Website Member
Posts :297

Website Member
2014-07-05 - 15:14:40 send message to eabe80

Moeilijk te verklaren, is het de man of pop die het doet?
Kan een gebrek aan een vitamine zijn.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2014-07-05 - 18:50:53 send message to medaar

welke vogel ?.


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2014-07-06 - 10:37:58 send message to J.ten Wolde

denk dat het meer kalk gebrek is


chris020455
Website Member
Posts :6

Website Member
2014-07-07 - 11:22:19 send message to chris020455

Ik stel dit nu vast bij mijn geelbuikrosella's en mijn redcaps.
Wat mij ook opvalt dat is dat een koppel roodrugparkieten welke redcaps hebbeb grootgebracht eveneens deze redcaps aan het plukken zijn. Zij zijn reeds een 14 dagen uit het nest en toch doen ze dit nog voort.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-07-07 - 11:28:55 send message to Karel

quote
Wat mij ook opvalt dat is dat een koppel roodrugparkieten welke redcaps hebben grootgebracht eveneens deze redcaps aan het plukken zijn.


@Chris
Heeft dit koppel roodruggen toevallig ook tegelijkertijd roodrugjes grootgebracht? En zo ja, werden die niet geplukt door de ouders?


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2014-07-08 - 14:52:59 send message to henkdelaat

@ chris020455,

Kan mij iemand zeggen wat de mogelijke oorzaak is dat de ouders in het nest de jongen hun vederen pikken.

Meestal gebeurd dit als je niet op tijd de nestkast schoonmaakt.

Anders de deksel eraf halen of open zetten zodat er frisse lucht in kan.

Ook zorgen dat je aan zijkanten van de nestkast 2 cm van boven enkele gaten boort van 16 mm zodat de de lucht en warmte in de nestkast kan verversen.

Mocht dit niet helpen dan kan je altijd nog de jonge vogels als ze veren krijgen en het plukken begint uit de nestkast nemen en een zakdoek om het kopje doen en de jonge vogel inspuiten met 404 spray wel 30 á 40 cm afstand houden van de vogel dan stopt het plukken meteen.

Henk.


Duvel
Website Member
Posts :46

Website Member
2014-07-11 - 18:29:49 send message to Duvel

Heb sinds vanmiddag eindelijk weer een Beo.
Leeftijd niet bekend, geslacht is vrouwtje.
Voelt zich nu al op haar gemak.
Echter ze heeft haar borst grotendeels kaal geplukt bij de laatste 2 eigenaren die weinig tijd in haar staken.
Wat moet ik doen om dit te verhelpen?
Ben veel thuis dus krijgt ze veel aandacht.
Wie?


Don Leo
Website Member
Posts :13

Website Member
2015-02-02 - 18:06:53 send message to Don Leo

Als de beo volop aandacht krijgt en voldoende ruimte en tijdverdrijf heeft, moet het goed komen.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-02-02 - 23:47:41 send message to henkdelaat

Gelezen op internet.

Vaak denken mensen dat een papegaai zijn veren gaat plukken uit verveling.
Veel kwekers en handelaren van papegaaien zullen dat idee bevestigen en u vertellen dat veren plukken niet voorkomt bij dieren die in paartjes worden gehouden, zoals bij de kweker zelf.
Niets is minder waar, maar dat weet de goed bedoelende eigenaar niet.
Het slot van het verhaal is dat een eigenaar een tweede papegaai koopt en uiteindelijk met twee veren plukkende papegaaien komt te zitten.

Veren plukken bij papegaaien is moeilijk aan te pakken.
Dat komt omdat er zo verschrikkelijk veel oorzaken zijn die veren plukken kunnen veroorzaken.
Bij vrijwel elke veren plukkende papegaai spelen meerdere oorzaken een rol.
Het is vaak een hele speurtocht om al deze oorzaken bloot te leggen en weg te nemen.
Bij ieder probleem dat weggenomen wordt gaat de vogel minder plukken, maar hij stopt pas helemaal met plukken als alle oorzaken weggenomen zijn.
Om een dier van het veren plukken af te krijgen is dus, behalve een goede speurzin een heel groot uithoudingsvermogen nodig.
De ervaring leert dat het ongeveer twee jaar duurt om de meeste oorzaken van het veren plukgedrag bij een papegaai te achterhalen.
En daarna duurt het vaak nog enkele jaren voordat de vogel weer netjes in zijn “jasje” zit.

VITAMINE A TEKORT

Vitamine A heeft veel functies in het lichaam van een vogel.
Het zorgt onder andere voor het normaal functioneren van de luchtwegen, het maag darmkanaal, de huid en het verenkleed.
Een van de taken van vitamine A is het op gang brengen en snel laten verlopen van de rui.
Een papegaai die voldoende vitamine A heeft gekregen, ruit daarom regelmatig en heeft een glanzend, soepel verenkleed en een zachte huid.
Papegaaien die jarenlang te weinig vitamine A krijgen ruien vaak niet of veel te weinig.
Ook zie je nog wel eens dat een veer in de rui blijft hangen en zich niet normaal ontplooid. Deze dieren zien er daardoor vaak dof, stoffig en zelfs een beetje mottig uit.
Als je de dieren vastpakt of aait, voel je dat de veren droog zijn en stug.
Ook de huid is vaag droog en een beetje schilferig.
Het is goed voor te stellen dat deze vogels makkelijk jeuk krijgen en daardoor gaan veren pikken.

Gebrek aan vitamine A is de meest voorkomende oorzaak van veren pikken bij papegaaien.
Dat komt omdat de meerderheid van de papegaaien een dieet krijgt dat voornamelijk uit zaden bestaat.
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat dit zaad oud en gedroogd.
In vers zaad is er wel wat vitamine A aanwezig, maar tijdens het droging proces en de tijd van opslag wordt vitamine A langzaam afgebroken.
De tijd die zit tussen het oogsten van het verse zaad en het zakje voer in de winkel is gemiddeld twee jaar.
In deze tijd is alle vitamine A al lang verdwenen.
In papegaaienvoer dat bestaat uit een zadenmengsel zit dus niets aan vitamine A.

Om een papegaai toch van voldoende vitamine A te voorzien zijn veel trucjes bedacht.
Zo geven veel mensen hun papegaai vitaminedruppels in het drinkwater.
Helaas heeft onderzoek uitgewezen dat vitamine A in dit water maar een half uur actief is.
Daarna is alle vitamine A afgebroken.
Papegaaien drinken meestal niet ieder half uur en dus is de kans groot dat uw dier op deze manier geen vitamine A binnenkrijgt.

Ook hoor ik vaak het verhaal dat mensen paprika, rode bietjes, maïs en andere groenten geven die een hoog gehalte aan vitamine A hebben.
Ik heb eens berekend hoeveel paprika een grijze roodstaart per dag zou moeten eten om voldoende vitamine A binnen te krijgen.
Ik kwam uit op ongeveer 500 gram per dag (dat zijn 5 grote paprika’s!).
Dat is natuurlijk veel meer dan een papegaaienmaagje kan verwerken.

Een methode die wat beter werkt, is om een lepel zaadmengsel te mengen met een lepel eivoer of krachtvoer.
Als de papegaai dit allemaal opeet, dan krijgt hij qua vitaminen en mineralen alles binnen wat hij nodig heeft.
Groot probleem bij deze methode is dat de meeste papegaaien eivoer niet lekker vinden.
Zij pikken de lekkere zaadjes uit het voerbakje en het eivoer laten ze liggen.
Door bij het zaden - eivoer mengsel wat Brinta en water te mengen wordt het geheel plakkerig.
Als de vogel dan een zaadje pakt, plakt er wel wat eivoer aan.
Tijdens het schillen van het zaadje krijgt hij dan meestal wel wat eivoer binnen.
Tenzij hij zo slim is om het zaadje eerst af te vegen aan zijn zit stok.
Een groot nadeel van deze methode is dat niet precies te achterhalen is wat de vogel aan eivoer (en dus aan vitamine A) binnenkrijgt.

SAMENVATTING

Veren pikken bij papegaaien is een veel voorkomend probleem.
Het is niet zo dat iedere veren pikkende papegaai hetzelfde probleem heeft.
Er zijn heel veel oorzaken waardoor een papegaai zijn veren kan gaan plukken.
Het is vaak een hele toer om uit te zoeken waarom een papegaai zijn veren plukt .
Er is een aantal oorzaken van veren plukken die goed te verhelpen is.
Een vitamine A gebrek, onhandigheid van je vogel en verkeerd kortwieken zijn oorzaken die makkelijk op te lossen zijn. Wel is het een feit dat hoe jonger het dier is en hoe sneller er ingegrepen wordt, hoe groter de kans dat het probleem van voorbijgaande aard is. Even belangrijk is om te onthouden dat met tijd en inzet van de eigenaar bij iedere veren pikkende papegaai verbetering te krijgen is.

Henk.





Don Leo
Website Member
Posts :13

Website Member
2015-02-03 - 10:38:15 send message to Don Leo

Dit is een bijzonder interessant artikel.

Een andere oorzaak van veren plukken kan inprenting zijn. Ik heb een artikel gelezen over een koppel roodrugparkieten dat veren plukte.
Dit koppel werd als pleegouders ingezet voor de eitjes van de koningsparkieten.
Ook de jonge koningsparkieten gingen al snel veren plukken.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2015-02-03 - 12:10:25 send message to Daniel

Interessant artikel, maar wel kort door de bocht. Te eenzijdige voeding kan een van de oorzaken zijn, maar is vrijwel zeker niet de enige mogelijkheid. Inprinting en gewoonte zoals hierboven aangegeven is een optie. Er zijn gevallen waarbij stress een grote rol speelde bij papegaaien die plukken. En verveling en eenzaamheid kan met name bij de sociaal-complexe soorten wel degelijk een oorzaak zijn.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-02-03 - 12:35:17 send message to henkdelaat

@ Daniel,

Als je de samenvatting leest daar staat in dat er verschillende oorzaken zijn.

Bovenstaand artikel gaat over papegaaien die zich beginnen te plukken in gevangenschap.

Ik heb meer als 25 jaar ervaring met geplukte papegaaien,en bracht deze weer 100% terug in de veren en leerde ze het plukken af.

Als de oudervogels de jongen plukken heeft dit vaak te maken met natte nestkasten,en te weinig luchtverversing in de nestkasten daarom is het belangrijk dat er gaten boven in de nestkast geboord worden.

Ik heb met kakarikies die de jongen plukten in de nestkast doorgekweekt en de jongen plukte vervolgens ook de jongen weer.

henk.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2015-02-03 - 19:50:17 send message to P.Rooth

Valkparkieten die de jongen tot bloeden toe plukten was echt heel , erg deksel eraf en plukken stopte grotendeels blok was schoon en voeding optimaal .
Die jongen plukten d'r eigen jongen juist niet en hadden dezelfde voeding als de ouders .

Zijn soms kleine dingen die het doen maar plukken ze de jongen en niets schijnt te helpen hang dan eens een reep spekzwoerd op waar ze goed bij kunnen


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-02-08 - 20:27:49 send message to henkdelaat


@ P.Rooth,Zijn soms kleine dingen die het doen maar plukken ze de jongen en niets schijnt te helpen hang dan eens een reep spekzwoerd op waar ze goed bij kunnen.

Steeds vaker zie je hier de oude hulpmiddeltjes van vroeger terug komen.

Henk.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2015-02-08 - 21:01:00 send message to Rik

Vogels die geplukt zijn koop ik niet en vogels die zich plukken of de jongen wil niet in huis hebben.

Dergelijke vogels mankeert wat en zijn daarom ongeschikt voor de kweek. De kans bestaat de plukkers hun eigenschappen, afwijking of ziekte overdragen op andere vogels. Bovendien vind ik het er niet uitzien en zielig voor de jongen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 233 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede