Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Experimenteren met het uitbroeden en wegen van eieren van een soort die weinig wordt gehouden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Experimenteren met het uitbroeden en wegen van eieren van een soort die weinig wordt gehouden
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-07-24 - 08:39:54 send message to Rogert

Ik ben bezig met het uitvinden wat de broedtemperaturen en luchtvochtigheid(RV)zijn voor het uitbroeden van Guira Koekoeken. Ik heb dit jaar goede resultaten behaald met natuurbroed maar ik heb de vogels wel via de broedmachine moeten stimuleren hun eieren uit te broeden.

Wat er geschreven staat over Guira koekoeken is dat deze 12 dagen broeden. Maar ik heb zelf ook wel eens vernomen dat het langer kan duren. Nu maak ik op de site van ibisring.org gebruik van het rekenschema om eieren uit te broeden. De afname per ei per dag is 15%. Ik weet absoluut niet of dit ook voor Guira koekoeken geld, maar er zijn maar weinig uitzonderingen bij vogels die een afwijkende gewichtsafname hebben tijdens het uitbroeden. Ik neem dit gegeven als tijdelijke waarheid aan.

Als ik in het rekenschema 12 dagen in voer of ik voer 15 dagen in, dan is er een duidelijk verschil in afname. Voor het experiment ben ik nu bezig met het rekenschema op 15 dagen te zetten. De vochtigheid heb ik op 45% gezet, de eerste dag maar ik kwam er al gauw achter dat dit te hoog was. De afname verliep niet zoals op het schema. Als ik 12 dagen broedtijd had ingevoerd dan was de afname nog te weinig.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring dat de RV bij sommige soorten ver onder de 45 % ligt?

En hebben jullie nog tips om goede conclusies te kunnen trekken in dit experiment?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-07-24 - 08:40:49 send message to Rogert

Oh, en de eieren worden één dag voor uitkomst weer in het nest gelegd. Ben geen voorstander van handopfok.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2014-07-24 - 20:29:54 send message to swanny

Bij Rose kaketoe eens een keer gedaan.om het juiste afvalpercentage te krijgen toen tussen de 35 en 40%


GS87
Website Member
Posts :103

Website Member
2014-07-24 - 21:46:50 send message to GS87

Bij mij bijna alle eieren stuk lager als 45%
In principe hoef je niet eens te kijken naar het getal als het ei maar genoeg afvalt welk percentage daar dan ook aan gehangen word


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-07-26 - 11:25:40 send message to Rogert

Hoi GS87,

Daar heb je enigszins wel gelijk in. Maar omdat alle drie de factoren (temperatuur, vochtigheid en broedduur) onduidelijk is is het wel handig te weten rond welke RV en Temp. je moet zitten.

Er wordt misschien niet gerealiseerd dat zelfs op lange termijn schade kan worden aangericht als deze factoren niet kloppen. In een kipkuiken onderzoek is namelijk gebleken dat er veel uitval was na 4 maanden als de kuikens een te lange of korte broedduur hadden. Temperatuur is dus wel degelijk heel belangrijk. Mensen die beweren dat 0,1 graad niet uit maakt en dat het uitkomen van de eieren een dag te vroeg of te laat ook niet uitmaakt kunnen eens kijken wat hun jongen op lange termijn doen. Fokken ze zelf nog wel, zijn ze sociaal naar anderen, hoe is de algehele gezondheid?

Ik ben van mening dat de RV ook invloed kan hebben op lange termijn factoren. Vandaar mijn onderzoek.

Nu gaf iemand mij wel de suggestie mee dat Koekoeksoorten misschien niet heel nauwkeurig uitgebroed hoeven te worden, omdat koekoeken in het algemeen (dus uitzonderingen daar!) hun eieren in nesten van andere vogels deponeren die andere temperatuur en RV hebben. De korte broedtijd is voor deze vogels wel heel gewoon maar ook afhankelijk van de adoptieouder.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 237 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede