Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kleurrijke vogelsoort gezocht Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kleurrijke vogelsoort gezocht
Quintinos
Website Member
Posts :12

Website Member
2014-08-26 - 16:55:23 send message to Quintinos

Dag iedereen!

Mijn broer en ik hebben nu al 5 jaar een, al zeg ik het zelf, vrij mooie buitenvoliere waarin we kanaries, zebravinken en kwartels houden.
Nu, de houten voliere is cirkelvormig, omheen de stam van een 'echte' zilverberk gebouwd en heeft een oppervlakte respectievelijk hoogte van 7m², 1.80m. Het nachthok is ongeveer 1.5m².

De daken beginnen langzaamaan te rotten en dus willen we een grote renovatie (eigenlijk uitbreiding in de hoogte) houden. We zouden hiervan gebruik willen maken om eens andere vogelsoorten te houden, die beplanting iets meer toelaten. We willen een groenere, natuurlijkere volière creëren.

De renovatie zou inhouden dat op het huidige dak als het ware nog een kegelvormige ruimte wordt bij aangebracht, die spits toeloopt naar de centrale boomstal van de zilverberk. Dit brengt het totale volume van de voliere op zo'n 18m³, met een grondvlak van: 4m² buiten, 3m² binnen (nachthok).

Nu als nieuwe vogelsoorten denken we momenteel aan:
1 koppel catharina parkieten
2 kopppels zebravinken
3 kwartels (1 mannetje)
Deze zijn allemaal te houden in een buitenvoliere, (met een goed geïsoleerd nachthok!) zijn erg vreedzame dieren en zijn iets 'plantvriendelijker' dan kanaries. happy :)

Nu zijn we eigenlijk op zoek naar meer kleurrijke vogels die bovenstaande eigenschappen ook bezitten om die ook in de buitenvoliere onder te brengen. Helaas, met onze beperkte kennis vinden we zo'n geen vogelsoort.

De vraag is dus: bestaat er wel een kleurrijke vogel die in een buitenvoliere kan gehouden worden en vreedzaam is én van onze planten zou afblijven?

Sorry voor het lange bericht maar we wouden jullie zoveel mogelijk informatie meegeven.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Groeten,
Jensen en Quinten


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-08-26 - 18:02:45 send message to lorikwekerij

neophema's kun je er ook bij in doen zoals splendids,bourks,elegant,turquisine's


Johnson
Website Member
Posts :34

Website Member
2014-08-26 - 19:18:45 send message to Johnson

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Gouldamadine lijkt mij de vogel die je zoekt.

Niet te groot, kleurrijk en plantvriendelijk.
Het is wel een zeer gevoelige soort maar zoals vermeld kunnen ze vorstvrij dus dat is geen probleem. Zorg wel dat je ze van iemand aanschaft die ze ook buiten heeft.

Hopelijk heb je hier wat aan..


Quintinos
Website Member
Posts :12

Website Member
2014-08-26 - 20:10:02 send message to Quintinos

Bedankt voor de reacties!

Neophema's lijken op het eerste zicht perfect, maar zijn wel wat aan de grote kant (volgens het web). We zouden misschien liever kleinere vogels hebben, zoals de gouldamadine, waar we er dan meerdere van kunnen huisvesten.

De gouldamadine lijkt wel problemen te hebben met (heel) lage temperaturen? Verschillende bronnen zeggen dat ze zeker niet onder de 5 graden mogen gehouden worden.
We vrezen dat dit een groot probleem is, aangezien ons nachthok wel geïsoleerd en volledig tochtvrij is, maar helaas niet wordt bijverwarmd.

Dus waarschijnlijk zullen we dan moeten kiezen tussen:
Neophema's (maar zeker niet te veel!)
of
Gouldamadines (maar dan nachthok bijverwarmen in de winter)

Klopt dit?

Alvast héél erg bedankt voor jullie snelle en nuttige reacties!

Vriendelijke groeten
Jensen en Quinten


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2014-08-26 - 22:26:28 send message to mreyder

Als je toch al geinteresseerd bent in Catharinas, waarom dan niet bv een koppel Lutinos gekocht: prachtige kleurrijke vogels met een mooi karakter.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2014-08-27 - 09:26:29 send message to Vogelen

Ik dacht dat neophema's wel aan de planten rommelen.


Quintinos
Website Member
Posts :12

Website Member
2014-08-27 - 10:10:46 send message to Quintinos

Voor alle duidelijkheid: we hebben nog geen enkele vogel gekocht! Momenteel zitten gewoon de kanaries en botvinken nog in de 'oude' voliere.

Mreyder: je bedoelt dan Lutino valkparkieten?
Deze stonden inderdaad ook op onze lijst, maar aangezien onze voliere ook weer niet zo groot is, willen we niet te veel van dergelijke grote vogels kopen. Dus hebben we gekozen voor 1 (of misschien op termijn 2) koppel Catharina's ipv een koppel valkparieten. We vinden Catharina's er trouwens ook heel mooi uitzien! wink ;)

Nu, de dieren mogen wel een beetje aan de planten zitten, aangezien we enkel snelgroeiende (niet giftige) planten zullen plaatsen. We hebben gewoon liever dat ze niet continu de planten blijven eten want dan, snelgroeiend of niet, verdwijnen deze sowiezo. wink ;)

We zoeken dus relatief kleine, vreedzame, kleurrijke, koudebestendige, 'plantvriendelijke' (en eventueel goedkope) vogeltjes. Misschien iets te veel criteria? happy :)

Iedereen al erg bedankt!


Quintinos
Website Member
Posts :12

Website Member
2014-08-27 - 22:14:51 send message to Quintinos

Dus mijn bovengestelde conclusie was correct?


gerbend
Website Member
Posts :99

Website Member
2014-08-27 - 23:25:13 send message to gerbend

Ik denk dat hij met lutinos, lutino catharina's bedoelt ipv valkparkieten


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2014-08-28 - 11:51:07 send message to mreyder

Inderdaad


Quintinos
Website Member
Posts :12

Website Member
2014-08-28 - 16:23:40 send message to Quintinos

Ah oké, maar voor deze vogels is de zelfde redenering van toepassing natuurlijk.

De conclusie omtrent de neophema's, gouldamadines was correct?

Groeten
Jensen en Quinten


Quintinos
Website Member
Posts :12

Website Member
2014-09-02 - 17:37:15 send message to Quintinos

Heeft niemand een antwoord op mijn vraag?
Dat kan toch bijna niet met al die jaren ervaring die op deze site bijeen verzameld is? wink ;)

Groeten
Quinten en Jensen


Johnson
Website Member
Posts :34

Website Member
2014-09-04 - 23:56:44 send message to Johnson

Ik zou nu je toch gaat verbouwen, proberen om eventueel toch je nachthok te verwarmen. Neophema's zijn ook niet de allersterksten en inderdaad kun je Goulds beter vorstvrij houden. En is het voor alle vogels natuurlijk aangenamer de winter door te komen.

Probeer eens bij je plaatselijke Vogelvereniging in contact te komen met kwekers en eventueel bij iemand langs te gaan om te kijken en ervaringen op te doen.


Quintinos
Website Member
Posts :12

Website Member
2014-09-05 - 15:39:05 send message to Quintinos

Bedankt Johnson voor je reactie!

We hadden ondertussen ook al beslist om het nachthok erg goed te isoleren en elektrisch te verwarmen tot (minstens) 7 graden.
Na wat rekenwerk en verscheidene aannamens kwam ik dan op een jaarlijkse meerkost van 35 euro aan elektriciteit, wat eigenlijk best meevalt. Temeer omdat we zelf een zonnecollector aan het bouwen zijn, en deze dus ook voor verwarming zou kunnen zorgen.

Is het oké om bij die temperaturen dan gouldamadines (die we bij een koudbroed kweker zouden kopen) te houden?

We hebben reeds gezocht naar een vogelvereniging in de buurt,en zullen binnen enkele dagen eens langsgaan.

Groeten,
Jensen en Quinten


Johnson
Website Member
Posts :34

Website Member
2014-09-10 - 21:57:19 send message to Johnson

Ik denk dat het allemaal goed moet kunnen hoor! Goede vogels aanschaffen is het belangrijkste met deze soort!

Houden jullie ons op de hoogte en een eventuele foto van het eindresultaat? Succes!


Quintinos
Website Member
Posts :12

Website Member
2015-04-23 - 15:19:55 send message to Quintinos

Wel hier komen(hopelijk) de foto's van de afgewerkte volière. Het lijkt niet zo hoog, maar het hoogste punt bevindt zich toch 4m boven de grond! Er is een vorstvrij binnenhok van 3m op 1,5m met 15cm isolatie, een tweetal ramen en een groen dak (zoals je kan zien op de foto's). Het buitenoppervlak is dan een halve cirkel met straal 2, dus ongeveer 6m^2. Een kleine waterval, en het groene dak vonden we leuke extra's. We hebben ons erg geamuseerd met deze uitbreiding! We gaan eerst de planten nog wat laten groeien en dan op ons gemak de juiste vogels bij ervaren kwekers gaan uitkiezen. Iedereen in ieder geval bedankt voor de gedeelde kennis en informatie.













Ik moet wel zeggen dat de foto's er donkerder uitzien dan dat het werkelijk is. Het is dus niet zo dat we ze volledig in de schaduw laten zitten (wel deels uiteraard).
Voila. happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 133 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede