Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kokhalzen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-11-24 - 16:04:55 send message to Elderbroek

Ja de gewone weegschaal had al moeite met een paar gram dus moet even iets anders bedenken. En anders houd ik het ook op een mespuntje


Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-11-25 - 22:22:14 send message to Antony

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

wanneer je een weegschaal heb die wel tot 10 gram kan afwegen dan kun je de ronidazol verder 'verdunnen' tot bijv. 100 gram met poedersuiker (voor de verkoop wordt het werkzame deel ronidazol met glucose gemengd tot het percentage wat gewenst is; poedersuiker is gelijke delen glucose en fructose)). Goed mengen en daar een deel van gebruiken. 5 dagen, 2 dagen stoppen en weer 5 dagen is beter dan 10 dagen. Zelfde effect als bij coccidiose waarbij tijdens de tweede behandeling een nieuwe lichting parasieten gedood worden.


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-11-26 - 00:27:23 send message to Elderbroek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor de reactie! Ik heb echter al een weegschaal(tje) gevonden die vanaf 0,1 gram weegt.
Ik bedacht me namelijk; waar moeten ze altijd alles tot op de tiende gram precies afwegen? Juist! Bij de coffee shop wink ;)
Poedersuiker is trouwens wel een goed idee om de nectar-ronidazol mix weer wat zoeter te maken.
Ronidazol is vanmiddag binnen gekomen dus kan morgen eindelijk het kuurtje beginnen.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2014-11-27 - 16:40:17 send message to blg

Dan zou ik geen poedersuiker geven maar druivensuiker, gewone suiker is slecht voor lori's


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-11-27 - 17:05:08 send message to Elderbroek

Ja had ik al opgezocht idd, ik doe er nu wat meer stuifmeelkorrels bij voor de smaak.
Het enige nadeel daarvan vind ik alleen dat de nectar zo waterig wordt.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2014-11-28 - 21:31:38 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Gewoon honing erbij in plaats van stuifmeelkorrels.
Dit doe ik ook als ik mijn lori's kuur met ronidazol.

Gr. Gert


Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-11-28 - 22:41:03 send message to Antony

Voor aanzoeten ivm de smaak kun je inderdaad beter honing gebruiken. Pollen zijn vrij bitter en is dus geen 'zoetmiddel' De ronidazol verdunnen met glucose vanwege het afwegen (speelt bij jou nu geen rol meer) ipv poedersuiker is natuurlijk oké. Het maakt eigenlijk ook niet uit wat je daarvoor gebruikt want dat is wel zo weinig op de totale hoeveelheid voer dat het geen effect heeft.





Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-11-28 - 23:13:49 send message to Elderbroek

Met stuifmeel is ook ok hoor, ze vinden dat namelijk erg lekker, maar het wordt zo waterig.
Zal het gewoon eens met honing proberen!
Dag 3 van Ronidazol zit erop, nog geen verandering dus gewoon nog even geduld hebben.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2014-11-29 - 10:36:33 send message to parrotmaniak

Uitkijken met ronidazol voor je eigen gezondheid
Niet stuiven met het poeder het is namelijk kankerverwekkend
Hoe gaat het nu ?


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-11-30 - 21:03:52 send message to Elderbroek

Nog moeilijk te zeggen, ik moest afgelopen dagen werken dus was pas om 4 uur thuis. Maar vanaf die tijd wel in de gaten gehouden natuurlijk.
Gister leek ze een heel stuk beter, ze at veel zonder te kokhalzen/ over te geven en haar veren stonden eindelijk weer eens niet omhoog dus was helemaal blij.
Vandaag kwam ik echter thuis en ging het weer veel slechter, veel van het voer kwam er weer uit. Veel hadden ze ook niet gegeten want als de verhouding ronidazol/ honing niet precies goed is moeten ze er niks van hebben.
Ik doe nog 1 dagje extra met ronidazol en dan even een rustdagje om vervolgens weer 5 dagen te kuren!
Heel verhaal weer happy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2014-11-30 - 23:58:04 send message to dooren

Je hebt de lori, neem ik aan ook warm gezet.
Vaak vermageren de vogels met flagelaten.
Hierdoor is de weerstand tegen kou minder goed, zeker omdat het de laatste dagen kouder is.

Zorg dat je doseert precies dat de vogel alles opeet. Want als de vogel de helft maar opeet dan krijgt hij ook maar de helft van de ronizol binnen.
Gert


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-12-01 - 12:14:01 send message to Elderbroek

Ze zit warm inderdaad, en ik hou haar gewicht voor de zekerheid in de gaten.

Dosering is lastig, ze zijn nogal kieskeurig. Vandaag weer meer honing bij gedaan dus hoop dat het bakje bijna leeg is als ik thuis kom.


Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2014-12-01 - 21:47:23 send message to Antony

Wanneer de vogel werkelijk met flagellaten besmet is dan moet ronidazol binnen een aantal uren al effect hebben! Niet na zoveel dagen pas; tenzij de vogel het medicijn met de pap steeds uitspuugt maar dat lijkt me stug. Zelfs een zeer ernstig besmette vogel stopt met het overgeven na een aantal uren; men werkt dan met bv een kropnaald: geef een klein beetje (bv 1 ml) en dat werkt direct (volgens een 'tweede herziene' druk van het artikel dat op de website van Fokke staat) . Zonder behandeling blijft een vogel niet lang in leven; er wordt weinig tot geen voeding opgenomen en dat houdt een vogel niet lang vol. Jouw vogel leeft al bijna twee maanden met deze klachten. Dus wordt er nog steeds zoveel voer opgenomen dat de vogel in leven blijft; hoe mager is de vogel nu?
De grote vraag is dus of het wel een flagellaten infectie betreft. Het kan zelfs een combi zijn: candida/flagellaat of een bacteriële infectie of zelfs een infectie/probleem verder op. Het probleem hoeft niet in de krop te zitten. Het is een klein beetje te vergelijken met een mens die buikgriep heeft en moet overgeven.


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-12-03 - 10:13:12 send message to Elderbroek

Reeds met Antony hierover gesproken en er zal inderdaad iets anders moeten gebeuren; ze reageert totaal niet op de Ronidazole.
Radeloos? Yep.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2014-12-03 - 22:31:45 send message to blg

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dan zou ik toch eens Nystatine Labaz proberen.
Werking
Nystatine bestrijdt schimmelinfecties, zoals Candida-infecties in mond, keel, slokdarm, maag en darm. Het beschadigt de celwand van de schimmel, waardoor de schimmel afsterft.
Met een flinke dosis vitamine A.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede