Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Chinese dwergkwartels man of vrouw? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Chinese dwergkwartels man of vrouw?
Roosu
Website Member
Posts :5

Website Member
2014-10-14 - 11:00:33 send message to Roosu

Hallo ik ben nieuw op dit forum,
ik wist niet zo goed waar ik deze post moet neerzetten dus ik zet het maar in dit topic neer..

ik heb buiten 3 Chinese dwergkwartels ik heb ze nu sinds een dag buiten de fokker zei dat het 3 hennen zijn maar ze maken zoveel lawaai dat ik bijna ga denken dat het hanen zijn als ik naar buiten loop stoppen ze met het geluid en gaan ze zachtjes piepen

een van de kwartels doet trouwens elke keer ze oogjes dicht als ik tegen haar praat of fluit wat betekent dit?

hier heb ik trouwens een filmpje gevonden van het geluid dat ze maken:
https://www.youtube.com/watch?v=RwNGBReG8vY

ik vind het opzicht geen storend geluid maar ze doen het wel uren achterlkaar en me buren zijn zo lastig dat ze binnenkort wel weer komen klagen


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-10-14 - 11:40:32 send message to rupicola

De Chinese dwergkwartel (CDK) is een van de (betrekkelijk weinig) hoendersoorten, die monogaam zijn. Ze leven van nature dus per paar en zijn bovendien territoriaal.

Hoe merkwaardig is het dat ze in avicultuur zo vaak als trio worden gehouden.
Lijkt me niet nodig, gezien er talloze andere soorten zijn die hiervoor in aanmerking komen.
Doorgaans direct samenhangend met het houden van meer exemplaren dan 1 koppeltje CDK is er ongelooflijk veel problematiek rond deze eigenlijk hele leuke vogels te vinden.
Dat is gewoon jammer en vooral ook niet nodig.

In het bijgaande filmfragmentje zie je 2 hennen en een haantje. het geluid dat door een van de hennen wordt voortgebracht is een contact roep. De haan geeft een ander geluid.

Het verblijf in het fragment acht ik overigens volkomen ongeschikt.
Aan de in dit geval aanwezige flauwekul inrichting hebben ze helemaal niets.
Enige lage vegetatie in de vorm van bijvoorbeeld conifeertjes, of graspollen des te meer!

CDK nemen ook bijzonder graag een zandbad (liefst in het zonnetje) en scharrelen graag door hun verblijf op zoek naar een wormpje, mugje, etc. etc.



Roosu
Website Member
Posts :5

Website Member
2014-10-14 - 18:21:48 send message to Roosu

oo dat wist ik niet de fokker had nog 3 hennen over en die zei dat dat prima samen gaat.. helaas is er vanochtend een van de kwartels ontsnapt ik heb geprobeerd om haar te zoeken maar ze is in de tuin van me buurman beland en daar kan ik niet komen de andere kwartels zijn nu van streek en roepen zelfs nog meer in de ochtend reageert die soms terug dus ik hoop dat ik haar morgen ochtend weer hoor en dat me buurman thuis is..

maar mijn vraag was waarom maken ze dat geluid als ze bijelkaar in de buurt zijn proberen ze een haan te roepen? nu doen ze het waarschijnlijk omdat die andere weg is maar daarvoor deden ze het ookal moeten ze gewoon nog wennen aan hun omgeving?


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2014-10-14 - 19:02:29 send message to medaar

deze minikwakkel moet in volie. en nooit in huis .
wat man of vrouwtje is . onder de keel kijken .o ook were een vraag en antwoord van pamperkwekers zeker .grgr


unknown
Website Member
Posts :82

Website Member
2014-10-14 - 20:29:31 send message to unknown

Verdorie medaar, je snoert iedere nieuwkomer onmiddellijk de mond met je pampergedoe. Mag een nieuweling dan geen enkel vraag meer stellen? Hou het a.u.b. een beetje gewoon, niet iedereen is zo geleerd zoals jij.


Roosu
Website Member
Posts :5

Website Member
2014-10-14 - 20:53:02 send message to Roosu

ze zitten ook in een voliere en ze hebben zand etc tot hun beschikking ik heb inderdaad niet zoveel kennis over kwartels daarom kom ik het hier ook vragen

de fokker zei dat als ze een witte masker om hun ogen hebben het een man is nu heb ik er 2 die een wit stukje onder hun keel hebben daarom twijfelde ik maar ze hebben nog geen ''kraai'' geluid gemaakt dus misschien moet ik effen afwachten ze roepen wel de helen dag door of hebben vrouwtjes ook wel eens een wit stukje onder de keel?



medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2014-10-15 - 18:12:02 send message to medaar

toon eens foto van je kwartels ; in je volie .
maar?? weet je wat je gekocht hebt .


sebastiaan
Website Member
Posts :75

Website Member
2014-10-15 - 18:54:50 send message to sebastiaan

ik heb zelf 5 hennen en een haan I nde voliere . gaat prima . vaak als ze per Koppel zitten word in de broed tijd de rug van de hen kaal , vandaar ik meerder hennen heb . zodat de haan ze aandacht aan meer hennen moet geven De keel tekening zegt NIET ALTIJD of het een haan of hen is . Heb zelf haantjes zonder keel tekening .

Bij wildkleur kan je het ook zien aan de roodbruine start veren , Hen heb dat niet .


Roosu
Website Member
Posts :5

Website Member
2014-10-15 - 20:12:33 send message to Roosu

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



Roosu
Website Member
Posts :5

Website Member
2014-10-15 - 20:28:29 send message to Roosu

daar is de foto dan misschien een beetje groot maar ja ze is wildkleur en als je goed kijkt zie je een wit vlekje onder haar keel die andere ziet er ook zo uit maar is wat kleiner en dunner

ze zijn trouwens 3 maanden oud volgens de fokker

ze hebben nog steeds geen kraai geluid gemaakt maar een ei zie ik ook niet wanneer gaan ze aan de leg?

ik heb ook gehoord dat je het kan testen met een meelworm als het een mannetje is eet hij die meelworm niet op maar geeft het aan het vrouwtje en als het een vrouwtje is eet ze het op


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-10-17 - 15:50:04 send message to rupicola

op de foto een duidelijke hen.

Voor wat betreft de meelworm-test:

Dit gaat inderdaad op in geval van een goede haan en doorgaans alleen bij een gesetteld paartje.

Er zijn ook haantjes die de meelwormen gewoon zelf opeten.

Niet echt betrouwbaar dus.

Als je even rondkijk op internet vind je fotomateriaal van zowel haantjes als hennen.

Het is een beetje jammer dat in het nieuwe (oktober 2014) maandblad van n.b. de grootste vogelbond van NL het advies wordt meegegeven liever 1 haan met een aantal hennetjes te houden.

Dit is een fabel, die in het totaal plaatje (natuurbroed kuikens die zonder problemen worden grootgebracht) vaker misloopt dan een oplossing blijkt.

Nogmaals: de CDK is een monogame soort!

Als een haan de hen te veel najaagt of nog erger, kaal plukt is de huisvesting niet toereikend (vaak te klein en te kaal ingericht) of is er sprake van een haan met ongewenst afwijkend gedrag.
In het laatste geval adviseer ik overigens uitsluiting van fok.






Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 228 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede