Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ara maracana oftewel primolius Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Ara maracana oftewel primolius
surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2014-11-18 - 22:34:46 send message to surveyor

Goedenavond,

Ik ben mij eens gaan verdiepen in de ara maracana, nu is dit een zeer mooie soort did op de citus lijst staat.

Wat moet je echt weten eer je met deze soort wilt gaan beginnen te kweken?
Welke afmetingen blok dienen ze te hebben? Inc opening
Welke leeftijden broedrijp?

Nu viel mij op dat er hier op VA prijzen zijn neergezet wat toch wel zeer laag is in mijn ogen, en zeker voor een vogel de op de cites lijst staat, hoe komt dit eigenlijk? Weinig interesse of gewoon teveel in overvloed? Zullen deze prijzen alleen nog maar meer zakken of juist andersom?

Alvast bedankt voor jullie input.

Mvg



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-11-19 - 01:19:54 send message to Karel

Het feit dat er citesplicht is voor een vogel heeft niet zoveel met de prijs te maken. Een kerkuil koop je bijv. voor een paar tientjes.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2014-11-19 - 20:46:42 send message to surveyor

Bedankt Karel,

Naar mijn weten zijn er niet zoveel kwekers, of zit ik hier verkeerd?

Op you tube staan leuke filmpjes en zo te zien zijn het echte clowns, karakter van een grotere ara soort maar dan in een klein jasje.

Misschien iemand nog antwoord op mijn overige vragen?

Alvast bedankt.


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2014-11-19 - 21:44:58 send message to Ann*

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Maracana's zijn heel goede vliegers, ze hebben een ruime volière nodig.
Mijn koppeltje had hun eerste nest toen ze 3 jaar oud waren (foto's : http://beautifulbird.be/kweekverhaal-quen-keely-2012/ ). De nestkast is een natuurbroedblok maar een ander kan ook. De afmetingen wil ik morgen wel eens controleren maar ik denk 60 cm hoog, binnen iets van 35 cm en invlieggat 10 cm.

Het zijn heel nieuwsgierige vogels en daardoor worden ze snel vertrouwelijk. Ze zijn ook heel actief, gek op badderen, kunnen als ze alarm slaan behoorlijk lawaai maken maar voor de rest valt het geluid mee. Ze krijgen hier veel fruit en groente maar geven de voorkeur aan zaden.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2014-11-19 - 22:40:26 send message to surveyor

Dank u an en zal uw site een bezoeken.

Grtx


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2014-11-20 - 07:10:40 send message to Jan van Dessel

Hallo.
Wat een mooi kweekverhaal.
gr Jan.


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2014-11-20 - 15:10:25 send message to Ann*

Dank je.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2014-11-21 - 19:10:41 send message to surveyor

Beste Ann,

Weet u wanneer normaliter het kweekseizoen begint van de maracana's? Of is dit het gehele jaar mogelijk?

Met vriendelijke groet,


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2014-11-21 - 20:01:06 send message to Ann*

De mijne legden het eerste jaar in mei, de 2 jaren erna in april. Maar naar wat ik hoor zijn er ook koppels die in januari al beginnen.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2014-11-21 - 21:18:34 send message to surveyor

Bedankt Ann. Is dus geen pijl aan te trekken...

Ik heb een (bewezen?) stel overgenomen. Mannetje 2006 popje 2009 zeer strak en hecht stel. Waar de pop is de man en andersom en zitten dag en nacht niet verder dan een cm van mekaar vandaan en volop kroelen. Dus heb er wel vertrouwen in wink ;) alleen wist de man van wie ik ze gekocht hebt dat dit stel het idd wel eens vroeg in het jaar deed januari dus en ook eind sept eens eieren hadden...

Allemaal spannend en nieuws dus maar het is een genot om naar te kijken..


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2014-11-21 - 22:55:23 send message to Ann*

Dat kan kloppen. De koppeltjes die er vroeg in het jaar aan beginnen doen soms nog een 2de ronde.

Succes ermee, hopelijk heb je binnen enkele maanden jonkies.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2014-11-22 - 09:59:29 send message to Antonia

Ik las zelfs een keer van een koppel dat met Kerst jongen had happy :)


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2014-11-22 - 12:25:23 send message to frehen

Hallo het zijn in het algemeen makkelijke vogels om mee te kweken.Mijn koppel legt elk jaar rond mei de eieren.Mits je goede voeding verstrekt en ze veel rust gunt komt alles goed.De maten van mijn blok zijn vloer oppervlakte 30 bij 30 en 60 cm hoog en een gat van rond 10 cm.En natuurlijk een trappetje aan de binnen zijde van gaas dat ze naar beneden kunnen klauteren.Heb het koppel al jaren en ze pakken zelfs een nootje aan als ik ze ga voeren. groetjes freek.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2014-11-22 - 16:11:58 send message to surveyor

Bedankt allemaal,

Ik zal straks eens wat foto's verversen bij mijn voliere want heb een geheel nieuwe voliere geplaatst.

Blok afmetingen zijn hetzelfde als die ik heb. Badderen zijn ze idd ook gek op, ze zitten nu al in hun drinkwater te badderen dus maar eens op zoek naar een leuke badderschaal voor de Buitenvoliere


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2014-11-23 - 08:53:14 send message to surveyor

Beste allemaal,

Aangezien ik in het verleden nog nooit deze soort heb gehad vroeg ik me af of het broeds worden goed opgemerkt wordt bij deze aratjes.

Ik kan ze echt niet vergelijken met mijn grijze roodstaartjes, die die zitten geregeld in het blok en paren ook wel eens wanneer er geen eieren komen.

De ara's daarin tegen hebben veel interesse in mekaar maar wat zijn de kenmerken waarbij jenkunt verwachten dat er wel eens wat zal gaan komen? Ik heb sinds een 1,5 week een blok erbij gehangen maar daar hebben ze totaal nog geen interesse in, komt dit pas met de regel als ze echt broeds worden?

Ik hoor graag of iemand een schetsbeeld kan geven omtrent het broeds worden van deze schittterende aratjes


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2014-11-23 - 09:14:58 send message to henkdelaat

Mijn ervaring met deze Ara's is dat ze het hele jaar door een blok nodig hebben omdat ze daar ook in slapen.

Een blok van 30x30x60 hoog vind ik van oppervlak vrij groot zie het liever iets kleiner bv 25x25x60 hoog in de natuur hebben ze maar een drsn blok van 20 cm.

Henk.

Henk.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede