Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > alles weten over goudvinken. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : alles weten over goudvinken.
denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2015-01-11 - 23:22:42 send message to denegon

Na 14 jaar ben ik om. Ik wil buiten mijn kromsnavels ook een koppel goudvinken gaan hoeden. Graag wil ik al de info er over krijgen die kwekers er over weten zoals ringmaat voeding voor tijdens en na de kweek. Huisvesting. Hoe lang de jongen bij de ouders kunnen . Hoeveel nesten ze doen ler jaar of dat wat aan te raden is.
Bedankt voor de info.
Egon heimans


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-01-12 - 13:53:10 send message to henkdelaat

Even contact opnemen met P van Berkel uit Oss.
Dit is een ervaren Goudvinken kweker met jaren lange ervaring in zowel wildkleur als mutaties.
Heeft nu de Europese Cultuurvogel shop.
Indien interesse stuur ik je het adres met telf nr via een PB.

Henk.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2015-01-12 - 14:49:27 send message to molineti

Goede keuze Egon!!!

Ik geef ze een goudvinken mengeling,univereel van orlux en diepvries pinkys en buffalo wormen.
Let wel op dat je mooie sterke vogels koopt die niet of heel weinig medicijnen hebben gekregen.
Ik heb er nog niet mee gekweekt dus daar kan ik je nog niet veel over vertellen.
Ik heb ze ook pas een paar maanden,de kleintjes in wildkleur.
Ze zitten bij mij in een half overdekte buitenkooi samen met insecteneters tot op heden zonder problemen.
Prachtige vogels als ze mooi in conditie zijn.
Welke wil je kopen ,de grote of de kleine?

Groeten rene


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2015-01-12 - 17:20:53 send message to denegon

Beste Henk,
bedankt voor de reactie ik zal er van de week nog langs gaan ik woon zelf ook in of van de week stond hij in Apeldoorn maar door de drukte heb ik niet met hem kunnen praten.
groet Egon Heimans


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2015-01-12 - 17:23:30 send message to denegon

Beste Rene,

Ik wil de kleine variant kopen. volgens de verkoper zitten ze koud en hebben ze geen medicijnen gehad.
Bij de vogelvereniging waar ik nu bij zit komt de verjkoper altijd met vogelvoer. hij heeft deze vogels te koop dus hopelijk kan ik ze overnemen en zijn ze gezond.
groet Egon


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2015-01-12 - 18:17:52 send message to roodmus

Egon.

Ik zie dat je Europese goudvinken wild gaan houden.

Deze hebben de zelfde eisen als de Noorse goudvinken.

Zorg dat je vogels droog zitten dus geen open voliere ivm vocht , daar kunnen ze zeker niet tegen.

Kweken doe je het best per koppel appart dit geeft de beste resultaten.

Minimale maten zijn boxen van 2 x 2 x 1 of kooien van minimaal 150 x 60 x 60 per koppel.

Zorg voor on verwante vogels , welke geen medicijnen nodig hebben, zoek grote stevige vogels die redelijk aan de eisen voldoen.

Verder jongen van een jaar, willen nog weleens niet helemaal snappen hoe het broeden moet , met 2 jarige heb je daar minder last van.

In de winter maanden geef ik alleen hardvoer ongeveer 5 gram per vogel inclusief eivoer en 1 x in de week cede ei voer met wat kiem zaad en aan gemaakt met wat roos vicee bosvruchten of aardbei.

Verder geef ik zelf Goudvinken voer van Koenings.

Ik kweek zelf zo,n 15 jaar de Noorse goudvink in de wildkleur , heb ook pastellen gekweekt maar ben weer terug bij de wildkleur.

In de winter dus na de rui begin ik met alleen hardvoer en 1x ei voer in de week.

In Januari geef ik hardvoer en 2 x eivoer

In Februari geef ik hardvoer en 3 x eivoer.

In Maart alle dagen hardvoer en eivoer.

Ook meng ik dan wat pinkey,s en diepvries buffeltjes er doorheen.

Verder onkruidzaden als paardenbloem- perzik kruid - teunis bloem - herderstasje - lijsterbes - vuurdoorn etc.

Verder Sepia - maagkiezel-oestergrit en schelp grit

Je kunt er voor kiezen de mannen en de poppen apart te zetten en eind Maart -April te koppelen.

Bij mij zitten de koppels de hele winter samen in een box , ik kweek met 6 koppels dus 6 boxen.

Ik laat ze broeden in kapelletjes of open broed schaaltjes met wat groen er om heen.
Ook de grote tralie kastjes met wat groen gebruiken ze graag.

Ik zet er een cocos nest in wat ik vast maak met wat draad , omdat ze het nest er nog weleens uit willen trekken.

Verder geef ik bruin cocos vezel kort geknipt op 5 cm.

Je kunt er voor kiezen om de eitjes te rapen zodat ze gelijk uit komen , ik doe dat niet ivm werk , maar een goed koppel brengt ook het laatste jong groot , ook al kunnen het er wel eens 6 per nest zijn.

Na 4-6 dagen ringen met voor de Noorse 3 mm , voor de europese moet je even kijken op de lijst van de NBvV.

Doe wel een stukje ventiel slang om het ringetje anders zie je het jong met de mest uit het nest vliegen.

Verder als alles goed gaat zijn de jongen na 30 dagen zelf standig en kunnen ze apart gezet worden
Ik zorg altijd voor wat verschillende diktes zit stokken de gewone ronde 15 mm en wat takken ook wat laag bij de grond jonge vogels voor al die net zijn uit gevlogen zitten graag op een tak vlak boven de grond.

Verder ei voer blijven voeren tot na de rui en dan begint het hele verhaal weer opnieuw.

Suc 6 ,

Grt.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2015-01-13 - 09:46:38 send message to tropic

@ roodmus, mooie leerrijke reactie, maar om te stellen dat je de vogels niet zonder dak boven het hoofd kan houden gaat te ver.
Hier zit een paar (niet voor de kweek maar omdat ik ze mooie vogels vind) voor het vierde jaar in een open voliere, winter en zomer.
In de natuur hebben ze tenslotte ook niets boven het hoofd


blauwe melba
Website Member
Posts :27

Website Member
2015-01-13 - 17:19:09 send message to blauwe melba

Dit klopt Richard ,dat goudvinken goed kunnen zitten in een voliere zonder dak ,maar ik ben bij u geweest 2 jaar geleden en ik zou je voliere eerder een park durven noemen coxidiose besmetting zal wel niet gebeuren in jou voliere en hij kuist zichzelf .
Het zijn maar enkelingen die zulke prachtige ruimte hebben .
Heb nu terug 2 koppels goudvinken gekocht net na de kweek en zitten in een blakende conditie ,alles is overdekt en een betonnen droge vloer waar een laag hooi op lig van 15cm dik .
aan die ruimte is een buiten loper voorzien in draad waar de onderkant een grote meter van de grond staat dus alle mest val daar door en hebben zo ook geen kans op coxidiose .
Hebben zo ook de nodige verse lucht en zitten daar bijna ganse dag in ook als het regen.
Is beslist geen moeilijke soort als ze maar goed gehuisvest zijn en alles proper
groetjes



denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2015-01-13 - 17:47:30 send message to denegon

Bedankt voor de reactie allemaal. Super uitleg roodmus. Ik begin met 1 koppel. Hoe la g kunnen de jongen bij de ouders blijven. En hoeveel nesten is gebruikelijk.
Groet egon heimans


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2015-01-13 - 17:48:43 send message to denegon

Bedankt voor de reactie allemaal. Super uitleg roodmus. Ik begin met 1 koppel. Hoe la g kunnen de jongen bij de ouders blijven. En hoeveel nesten is gebruikelijk.
Groet egon heimans


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2015-01-13 - 18:16:29 send message to roodmus

Tuurlijk kun je goudvinken zonder dak of gedeelte houden.

Alleen de ervaring leert dat ze gewoon vatbaar voor vocht zijn , maar uitzonderingen bevestigen de regel , zo was het toch.

Ik zelf , maar dat is mijn mening wil ze gewoon droog houden , maar verder staat het iedereen vrij om te doen zoals hij/zij het zelf wil natuurlijk.

10 kwekers 10 manieren toch.

Verder had ik al geschreven dat de jongen na dertig dagen zelfstandig zijn en dus bij de ouders weg kunnen.

Ik zelf doe altijd 2 ronden , mocht een nest onbevrucht zijn dan krijgen ze nog een kans met de derde ronde.

Begin zeker niet te vroeg de poppen zijn eerder broedrijp dan de mannen , wat tot onbevruchte nesten lijd.

Half of eind April de nesten ophangen , 2 - 3 per pop , ophangen.

Verder kun je op www.info-sec ook vragen stellen daar zitten zeer ervaren kwekers waar je absoluut antwoord krijgt op je vragen.

Verder het boekje Europese cultuur vogels kweken en tentoonstellen van Alois van Mingeroet is een aanrader.

Suc 6

Grt.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2015-01-13 - 18:46:48 send message to medaar

hier geen regen op dak: de kiekenpeste.
goudvink is zeer tere vogel .


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2015-01-13 - 21:40:43 send message to denegon

Super bedankt voor de info.

@rene
Mochten we jongen kweken dan kunnen we misschien een ruilen om onverwant te maken maar dat is pas voor over een paar maanden.

Groet egon


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2015-01-13 - 22:38:57 send message to tropic

@blauwe melba, ik wil hier gewoon ontkrachten dat roodmus stelt "goudvinken moeten droog en kunnen niet tegen vocht".
Hier kan het dus wel , zoals je zelf aanhaalt dat je het gezien hebt.
Trouwens over de grote van zijn voliere zegt denegon niets, dus wie weet hoe groot die wel is.
Hoe is het gegaan met je sneeuwkruinen, tevreden van mag ik hopen?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2015-01-13 - 23:00:55 send message to denegon

Beste,

Ik wil met de vogels kweken in een kooi van 150 bij 60 bij 60.
uitvliegkooi heb ik 1 van 200 hoog 200 diep 100 breed.
omdat ik weinig ruimte heb begin ik met 1 koppel.
na de kweek van de pruimekoppen weet ik wat ik hier van door houd.
ik wil 4 koppels houden en ik heb er nu 5 dus aan het eind van het jaar komt een kooi vrij van 200 hoog 100 breed 100 diep. hier wil ik ook een koppel in gaan houden. alles zit bij mij in de schuur die bij gewarmd wordt in de winter tot +5 graden niet warmer.
De eerste kooi staat al klaar. De uitvliegkooi ook. Zoals al wordt aangegeven en hier ben ik het wel mee eens is het beter dat ik de nesten pas laat hang. dit zal ik op 2 april doen dan hebben ze nog heel de zomer.

groetjes egon


blauwe melba
Website Member
Posts :27

Website Member
2015-01-14 - 07:29:10 send message to blauwe melba

Hoi Richard
zoals je weet of ben vergeten heb ik het koppel sneeuwkruinen terug weggedaan nadat ik mijn beplante voliere heb moeten wegdoen .
Betreffende vocht is mijn inziens een verkeerd woord ,in een gesloten ruimte waar er niet veel ventilatie is en waar het vochtig is heb je veel kans op schimmels en daar kunnen ze niet tegen .
Maar in een luchtige droge voliere waar ze in een loper is open lucht kunnen zitten zowel in de regen als in de zon ,daar kunnen ze wel goed tegen .
Denk eraan dat in een gesloten ruimte het vochtigheid gehalte veel hoger kan zijn dan gewoon buiten op de zelfde dag .
volledig aan het overschakelen op sib putters
is een tere vogel om gezond te houden maar heb ze nu 3 maanden en ze zitten nog zeer goed ZONDER medicatie enkel natuurproducten



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede