Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Het opvoeden van papegaaien/ara baby's met de hand. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Het opvoeden van papegaaien/ara baby's met de hand.
Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-05 - 19:39:21 send message to Jacqueline

happy :)

Open deze topic niet als reclame dat voorop gesteld.
Mochten er personen zijn die zich hieraan storen leg U protest voor aan webmaster.

Na aanleiding van verschillende reactie's op diverse site's, ben ik van mening dat er best eens een lichtje mag schijnen op het fenomeen hand opgevoede baby papegaaien/ara's/kakatoe's.
Veel gehoord protest is, deugen niet meer voor de kweek/zijn of worden probleem vogels/niet geschikt voor de huiskamer enz.....

Het groot brengen van een dergelijke vogel dient te geschieden in de ruimte waar hij/zij haar verdere leven zal voortzetten, juist in huiselijke kring, zodat deze met alle facetten van een huisgezin/houding te maken krijgt.
Maar ook belangrijk, andere huisdieren en mensen.
Een grote verscheidenheid aan indrukken zal ervoor zorgen dat de vogel opgroeit tot een evenwichtige huiskamergenoot voor het gehele gezin.
Ook zeer belangrijk, in ieder gezin vallen stilte's, te denken is aan ziekenbezoek,auto naar garage brengen,middagje helpen in de huishoudelijke hulp bij oudere mensen enz...
Dit moet de baby meemaken, neem afscheid van hem en vraag dat hij lief is, zwaai voordat je de deur uitloopt onder het zeggen van dag tot straks .... (naam).
Werken staat hier niet bij, voor het welzijn van de vogel ben ik van mening dat er toch iemand regelmatig thuis is, geen dagen van 9 tot 17.00 alleen thuis laten zitten, komen problemen van.
Bij het voeden en opvoeden van de baby is het in onze ogen normaal dat de nieuwe baasjes erbij betrokken worden, het kan zijn dat door de afstand dit niet meedere keren per week mogelijk is, maar tweemaal per week moet toch echt kunnen.
De voorsprong die je hiermee behaalt is nooit meer in te halen door elke andere methode, de vertrouwensband die hier gesmeed word is voor het leven.
Tevens voor ons belangrijk en zeker voor de vogel in kwestie, je kunt de mensen sturen/opleiden/inzicht geven in het fenomeen papegaai/ara ja hier laat de laatste ons in de steek, we kweken niet met kakatoe's, maar dat is niet omdat we ze niet mooi vinden maar heeft een andere reden.
Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat eventuele problemen later zogoed als uitgesloten zijn.
Jazeker uitzonderingen bevestigen de regel. maar bedenk een ding, niets en niemand word boos geboren, alleen maar boos gemaakt.



Het gehele gezin in de weer met de toekomstige huisgenoot.





Alle begin is moeilijk, en let op de toeschouwers waren toen nog leken, nu niet meer.




En dit is wat het geworden is, kan nog meer foto's plaatsen van mensen die ze toesturen, de gekste en lolligste maar denkbaar.
Regelmatig krijgen we ze ook op bezoek, en soms denk ik weleens pas toch op, na een rit van uurtjes stappen ze zo met de papegaai/ara soms twee tegelijk uit de auto en komen zo naar binnen gelopen.
Vertrouwen is soms groter dan welke raad dan ook.

Sorry voor de naam op sommige foto's maar zo staan ze op mijn parkeerplaatsje.
Maak zeker geen reclame voor hand opgebrachte vogels, maar als je het doet, doe het goed.

wink ;)
Peter.


cheetah
Website Member
Posts :174

Website Member
2004-12-05 - 19:51:19 send message to cheetah

Hoi,

Ik ben blij dat er nog meer mensen zo er over denken.

Trouwens, hoe krijg je die papegaai op zijn rug, die van mij (9weken) houd daar ECHT niet van.

Mijn vorige papegaai trouwens ook niet.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-05 - 20:04:12 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Nooit dwingen, maar spelenderwijs met hem bezig zijn,heel veel handcontact over zijn hele lichaam.
Laat het fijn zijn dat kriebelen onder zijn vleugel op zijn rug,buik,tussen de poten,nek en kop, strijk zijn veren in de goede richting maak gebruik van wat ze al eeuwen bij elkaar doen, namelijk veer verzorging.
Na een poosje zul je merken dat het vertrouwen zo is toegenomen dat je hem in alle standen en positie's kunt plaatsen.
Maar nooit DWINGEN TOT IETS WAAR HIJ NIET AAN TOE IS OF ABSOLUUT NIET WIL.

wink ;)
Peter.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-06 - 00:13:53 send message to Hawkeye_nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Peter zoals je hieronder kunt zien weet ik exact wat jij bedoeld. Dit zijn Pipo & Coco. Mijn eigen vogels sinds een paar weken.





Wat je openings stelling betreft ben ik het helemaal met je eens dat in huis de beste opvoeding wordt gegeven voor huiskamer vogels. Overigens kweken die in de praktijk net zo goed als de andere koppels.
Erwin


cheetah
Website Member
Posts :174

Website Member
2004-12-06 - 00:38:30 send message to cheetah

Wat een toffe foto's

Jodie vind het niet leuk als ik zijn buik en poten aai.
Maar zal het beter zijn als het gewoon elke dag probeer, net zo lang tot hij het WEL accepteert?
Hij is nu nog jong, 9 weken.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-06 - 01:00:02 send message to Hawkeye_nl

Ik probeer het nog niet bij een vogel van die leeftijd. Die hebben wel wat anders aan het hoofd. Gewoon veel geduld hebben denk ik. Het heeft bij mij ook zekers 5 minuten tijd gekost om ze zover te krijgen. En dan wel op een kopje!

HA HA HA.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-06 - 11:08:32 send message to johanblok

Mijn grootste bezwaar tegen handopfok is dat het de oudervogels de ervaring en mogelijkheid ontneemt om zelf de jongen op groot te brengen en op te voeden. Om in termen van anderen te spreken: ik vind dat het pakketje papegaai in het geval van een koppel dat eiren heeft bebroed zeer incompleet wordt uitgepakt als de jongen worden weggehaald voor handopfok.
Daarnaast, let op mijn woorden, denk ik dat het voor de meeste mensen bijna onmogelijk is om op de lange duur op een voor de in zijn eentje gehouden papegaai bevredigende wijze te zorgen. Ofwel ik denk dat het voor de meeste huiskamerpapegaaien veel beter is als zij gezelschap hebben aan een andere papegaai.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-06 - 11:21:15 send message to Hawkeye_nl

Johan,

Wij hebben het niet over 100% handopfok. Wij krijgen bijv. de jongen pas als ze 6 weken zijn en voeden ze dan op tot minimaal 12 weken. Nergens is erover gesproken dat de vogels alleen of met meerdere dieren worden gehouden. De vraagtekens over de tevredenheid van de verzorging hoort dan ook thuis in de algehele verhaal van het houden van papegaaien en niet bij het stukje handopgevoede of oudersopgevoede jongen.
Als ik zie dat er mensen zijn die een jong al na twee weken in huis halen en met 6 maanden te koop aanbieden omdat ze de dieren niet aankunnen? Mensen die een vogel als handtam kopen (klopt omdat deze tam is voor de verzorger cq kweker) en dan weer dumpen omdat het diertje alleen naar mannen of naar vrouwen trekt en schuw is naar de rest of zelfs bijt. Dan denk ik dat als mensen papegaaien mogen houden in de huiskamer dat zowel het dier als de mens een zo goed als mogelijke basis moeten hebben om tot deze samenleving over te gaan. Ik denk dan ook dat in de huiskamer opgevoede dieren, mits ze door meerdere personen worden gehanteert en opgevoed de beste ondergrond hebben om als huiskamer vogel te kunnen overleven. Dit is dan ook de reden dat wij dit voor een kweker zijn gaan doen.

Erwin


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-06 - 11:37:35 send message to johanblok

Ook in het geval dat de vogels met zes weken worden weggehaald ontneem je de ouders een zeer belangrijk deel van de opvoeding. Ik vind dat de ouders de kans moeten hebben om ze nog minstens een week of 6 na het uitvliegen te begeleiden.
Verder is het alleen houden van papegaaien in zoverre relevant voor handopfok dat dit meestal gepaard gaat met een wens tot veel fysiek contact van de mens met de papegaai hetgeen bij natuurbroed en het houden van meerdere papegaaien, zeker in 1 verblijf, nu eenmaal wat moeilijker is. Dit type van relatie, waarbij de vogels bijvoorbeeld op zijn rug in je schoot gaat liggen, is een zeer veelgehoord argument voor handopfok. Ik zeg dan: neem een poes of hond of investeer zeer veel energie in een natuurbroedvogel, maar geef alle kweekkoppels papegaaien de kans om zelf hun eigen jongen te begeleiden naar een zelfstandig bestaan.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-06 - 11:48:46 send message to Hawkeye_nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Johan,
Is het niet zo dat handopfok het gevolg is van de negatieve ervaringen met "te" agressieve vogels die door ouders waren opgevoed. Dat deze jongen volgens de eigenaren te schuw of te wild zouden zijn om gehouden te worden. Daarnaast worden bij soorten als de ara's ook vaak de jongen weggehaald omdat de ouders ze vaak in agressie aanvallen vertrappen als de verzorger bijvoorbeeld komt voeren. Lang niet alle ouders zijn gelijk goede ouders.
Gezien het feit dat de mens nu eenmaal de behoefde heeft om dieren in huis te halen denk ik dat wij er met zijn allen ervoor dienen te zorgen dat dit voor zowel mens als dier op een veilige en verantwoorde manier dient te gebeuren. Wij dragen die verantwoordelijkheid en niet de dieren. Het vertrouwen in de mens moet bij een dier natuurlijk vroeg worden aangeleerd zodat ze niet bij het minste geringste in de stress schieten en al dat soort zaken. Vandaar dus een opvoeding in de omgeving waar ze uiteindelijk hun hele leven gaan slijten.
Ik geef je gelijk dat het eigenlijk niet zou moeten en dat de ouders eigenlijk hun jongen zelf zouden moeten kunnen opvoeden maar dan moet je gelijk consiquent zijn en het houden in gevangenschap 100% afkeuren en verbieden. Gezien dit nooit zal gebeuren doen wij het samen zoals wij denken dat dit het beste is. En het liefst met zo min mogelijk conflicten tussen de soorten.

Overigens halen gelukkig lang niet alle kwekers bij al hun koppels de jongen weg. Meestal geven ze de ouders ook een nest om zelf op te voeden. (wel de meeste kwekers die ik ken) Er zijn volgens mij dan ook twee sectoren voor de vogels namelijk de kwekers en de huiskamer sector. Bijde sectoren hebben een andere opvoeding nodig.

Erwin


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-06 - 13:05:12 send message to johanblok

Het is niet zo dat 100% natuurbroed het totaal afkeuren van houden van vogels in gevangenschap impliceert. Ik geef daaraan niet de voorkeur omdat het natuurlijk is, maar omdat de oudervogels anders een essentiele ervaring onthouden wordt.
Als een kweker inderdaad het ene nestje, handopfok doet en het volgende nestje van hetzelfde koppel natuurbroed heb ik daar in het geheel geen problemen mee. Een andere mogelijkheid is natuurlijk om de ouders 1 of 2 jongen groot te laten brengen en de anderen middels hand opfok. Het is overigens niet zo dat alle natuurbroedjongen uitermate schuw zijn, dit hangt sterk af van hoe de ouders gehouden worden en hoe er door de houder mee om wordt gegaan. Ook worden jonge natuurbroedvogels zeer snel tam. Mijn schuwe natuurbroed geelvoorhoofd amazone uit een buitenvoliere eet binnen een weekend aandacht geven uit mijn hand.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-06 - 14:07:11 send message to oranjekuif

Het tam worden van jonge natuurbroed vogels is niet per definitie zo.
Sommige soorten zijn zo stresserig dat ze nooit(denk ik temminste) tam zullen worden,
In het algemeen horen kleinere amazone soorten tot die moeilijk tam/vertrouwd te krijgen vogels.
Ik denk dat maar weinig mensen het voor elkaar zullen krijgen om een natuurbroed amazone ventralis tam/vertrouwd te krijgen.
Hoe veel aandacht en rust etc je ze ook geefd


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-06 - 15:11:47 send message to johanblok

Voor sommige soorten zal dat inderdaad heel moeilijk zijn. Ook bij het kweken van deze soorten is het voor de vogels zelf prettiger als ze enigzins vertrouwelijk zijn met de eigenaar. Voor de huiskamer zijn sowieso lang niet alle soorten geschikt. Amazones zoals finsch/ventralis/tucuman e.d. zijn uberhaupt niet geschikt, maar dat is een ander onderwerp.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-06 - 17:25:29 send message to Jacqueline

happy :)

Puur alleen kweken voor het handmatig opbrengen van papegaaien keur ik zeker ook niet goed.
Hebben we aanvraag van zeg zes baby papegaaien dan worden die uit verschillende nestjes weggehaald.
Altijd blijft er minimaal 1 baby liggen.
Komen we niet aan het aantal, nou jammer dan de volgende keer dan maar.
Maar wat je ook meemaakt is dat mensen soms terug komen op hun beslissing, en dan is terug leggen geen optie,vandaar dat we een beetje met een reserver lijstje werken en lukt dat niet ja dan word er een advertentie geplaatst.
Voor het moment zitten er 7 koppels op eieren en 2 koppels met baby's en niet een daarvan gaat weg voor de huiskamer.
Zijn alle al verkocht als natuurbroed.
Het kan heel goed samen gaan zonder je koppels geweld aan te doen.
Denk dat het zelfs voor bepaalde jonge koppels nog beter is ook, drie of vier baby's in een nestje is nog wat te veel voor deze koppels om groot te brengen, dan zijn ze toch aan het eind van de rit bekaf.
Neem er dan 1 of 2 weg en plaats die dan in de huiskamer.

Over een papegaai als huisdier zijn vele meningen.
Maar ik ben er echt van overtuigt dat het een prima huisdier is die heel veel plezier binnen een gezin kan geven, vooral een gezin met kinderen, is voor een goede tamme papegaai een lust in zijn leven.
We hebben er een geplaatst in een kindercreche, als je ziet hoe deze papegaai zich tussen de kinderen beweegt en voor ieder kind aandacht heeft, kun je gewoon niet anders zeggen dit is goed voor zowel papegaai als kinderen.
Al zo oud de wereld is houden mensen huisdieren en onder deze huisdieren heeft ook de papegaai zijn plekje verworven, en niemand heeft het recht om iemand die wel overwogen een papegaai als huisdier wil dat te ontnemen.

wink ;)

Peter.


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2004-12-06 - 17:44:16 send message to smedinga

Wat ik persoonlijk het liefst doe is twee jongen handopfok (dus weghalen) en 1 jong laten zitten zodat de ouders inderdaad hun werk kunnen doen. Alhoewel je tegenwoordig bij de broodkwekers ook wel ziet dat ze het eerste rondje eieren in de broedmachine leggen en de tweede ronde de jongen met 5 weken weghalen. hier ben ik erg op tegen.
bij Ara's in de natuur wordt zelden meer als 1 jong groot gebracht. de twee andere eieren dienen namelijk als resere, voor als een ei stuk mocht gaan door raptors, de vogels hebben dan een reserve ei.
wat ik dus aanbeveel is twee jongen handopfok en 1 jong bij de ouders laten.happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-06 - 17:47:14 send message to johanblok

------------------------------------------------
Al zo oud de wereld is houden mensen huisdieren en onder deze huisdieren heeft ook de papegaai zijn plekje verworven, en niemand heeft het recht om iemand die wel overwogen een papegaai als huisdier wil dat te ontnemen.
-------------------------------------------------
Dat was ik ook zeker niet van plan. Wel heb ik wat bedenkingen bij het houden van 1 huiskamerpapegaai, waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dit niet goed kan gaan (ook als deze broedrijp wordt), wel dat dit veel moeilijker is dan hond of poes.

Mijn belangrijkste bezwaar tegen handopfok is dat als een koppel nooit de kans krijgt zijn eigen jongen groot te brengen. Zoals jullie (Peter) dat doen, vind ik werkelijk uitstekend.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 116 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede