Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Dwergduif Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Dwergduif
stefke2
Website Member
Posts :68

Website Member
2015-02-12 - 20:44:38 send message to stefke2

Hallo iedereen,

Ik heb sinds vandaag nogal onverwacht een koppel dwergduifjes in mijn bezit. Nu kan ik hier zeer weinig informatie over terug vinden.

ik heb de vogels gehuisvest in een kooi/voiliere van 1m30 breedte, 1m hoogte en 0,8m diepte. Is dit groot genoeg? Er zitten geen andere vogels bij op dit moment, zou hier nog iets bij kunnen?

Als voer geef ik ze een tropische zadenmengeling. Hebben ze op dit vlak nog iets extra's nodig?

En voor de kweek later dit jaar heb ik een tralienestkast gekocht. Hebben ze hier nog iets extra's nodig? Takjes als nestmateriaal? Zitten ze graag beschut?

Verder heb ik al gemerkt dat het erg schuwe vogeltjes zijn. Veranderd dit nog?

Groetjes,

Stef


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2015-02-12 - 22:04:02 send message to Daniel

Bedoel je met dwergduif, Columbina minuta of de meer voorkomende diamantduif?


stefke2
Website Member
Posts :68

Website Member
2015-02-12 - 22:45:30 send message to stefke2

Ik heb het inderdaad op de Columbina minuta.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-02-12 - 23:16:24 send message to rupicola

Naast kleine (tropen)zaden kun je ze zeker ook gras- en onkruidzaden geven.
Verder wat universeel- en eivoer aangevuld met schelpengrit en wat fijn roodsteen.

Ruimte moet wel kunnen, maar ik zou er niet meer dan hoogstens 1 koppeltje kleine rustige tropen bij doen.

Afhankelijk van eigen omgang met de vogels worden ze in de komende weken een stuk rustiger.

Als nestmateriaal kun je gras/hooi en kokosvezel geven.

. . . en als je jongen hebt kun je mij een mailtje sturen. happy :)




stefke2
Website Member
Posts :68

Website Member
2015-02-15 - 12:31:11 send message to stefke2

Ik heb besloten de vlucht enkel voor het koppeltje duiven te houden.

De schoonheid van de duifjes komt eigenlijk pas tot zijn recht als de zon erop schijnt en wanneer ze hun vleugels openen. Erg leuk om ze op de grond bezig te zien.

Bedankt voor de informatie rupicola!

Ps: Zal ik zeker doen!


stefke2
Website Member
Posts :68

Website Member
2015-03-05 - 15:54:35 send message to stefke2

Beste,

Mijn dwergduifjes hebben ondertussen een 'nest' gebouwd met wat kokosvezel en kleine takjes in een open traliekastje. Nu zag ik gisteren het eerste ei liggen, maar geen van beide vogels zat erop te broeden. Vanmorgen bij het eten geven, trof ik een tweede ei aan, dit lag helemaal aan de andere kant van de voliere kapot op de vloer.

Ook is het mannetje erg agressief naar het vrouwtje toe, hij probeert telkens in haar hoofd te pikken en zei slaagt dan uit bescherming wild op en neer met haar vleugels. Van het broeden komt er dus niks in huis, ze laten het ei gewoon liggen.

Zijn er mensen die dit ook al ervaren hebben en eventueel een oplossing voor dit probleem hebben?

Groetjes,
Stef


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-03-06 - 11:29:48 send message to rupicola

Columbina kunnen onderling tamelijk fanatiek uit de hoek komen.
De afmetingen van je huisvesting zijn minimaal, maar zoals eerder gezegd zou moeten kunnen.
Een goedwerkende optie is het aanbrengen van enige obstakels in de vorm van beplanting, zodat het voor de doffer lastiger wordt om te (blijven) achtervolgen en voor de duivin meer gelegenheid om hem te ontwijken.
Als dit niet afdoende is rest slechts ruimere huisvesting.
Mijn ervaringen met dit soort duifjes zijn overigens ook veel positiever in volières dan in kooien.


Don Leo
Website Member
Posts :13

Website Member
2015-03-29 - 16:23:57 send message to Don Leo

Een ruimere huisvesting liefst met volop beplanting is gewenst zodat de doffer zijn agressie niet langer op de duivin kan botvieren.
Als dit niet tot de mogelijkheden behoort, kun je de doffer ook apart zetten zodra de duivin haar eerste eitje heeft gelegd. Ze kan de volgende eitjes dan in alle rust in het nestje leggen en uitbroeden want bevrucht zijn ze toch al.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2015-03-29 - 22:11:03 send message to Rogert

Ik zou een tralieafscheiding tussen de duivin en de doffer maken. Pas als ze jongen hebben laat je ze weer bij elkaar. Vanaf dat moment kan je ze bij elkaar laten en heeft de doffer voldoende werk aan de jongen.


unknown
Website Member
Posts :82

Website Member
2015-03-29 - 23:32:34 send message to unknown

Leggen deze duivinnen meer dan 2 eieren, Don Leo, omdat u spreekt over de volgende eitjes. Bij mijn weten leggen duivensoorten maar 2 eieren.


stefke2
Website Member
Posts :68

Website Member
2015-03-30 - 22:01:35 send message to stefke2

Beste,

Na de tip van rupicola heb ik de vlucht ingekleed met de nodige conifeertakken en gewone takken. Hierdoor geeft de man zijn 'achtervolging' na een tiental seconden op.

Bij de derde poging zijn de duiven echt aan het broeden geslagen, ik durfde het nest niet controleren maar na een 15 tal dagen heb ik de eieren toch eens gecontroleerd, helaas waren deze alle twee onbevrucht.

Is het mogelijk de man apart te zetten, want deze broed overdag en de pop 's nachts?

Groetjes Stef


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-03-31 - 11:41:43 send message to rupicola

Columbina broeden en verzorgen de jongen samen, dus het apart zetten behoort niet tot de effectieve oplossingen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-03-31 - 11:42:49 send message to rupicola

deze duifjes leggen 2 eieren. wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 207 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede