Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Een moeilijke eter Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Een moeilijke eter
Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-06 - 20:52:40 send message to Chica

Hallo
Mijn nieuwe Edel pop van 12 weken is in de startfase een beetje moeilijk met eten....ligt natuurlijk aan de gewenning enzo maar ik wil weten hoelang ze dit mag volhouden. Ze is nu 380 gram en heeft eigenlijk nog 4 voedingen van 10% van haar gewicht nodig per dag. Ik krijg er met moeite de helft in...waarvan er ook nog wat morst. Hoelang mag dit maximaal duren en heeft iemand toevallig echt goeie tips om haar wat meer te laten eten? Ik ben nu ook al begonnen met het aanbieden van divers ander voer maar daar word nog niet van gegeten...wel gegooid enzo happy :)
Iemand goed advies?
Groetjes Ron


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-06 - 21:06:00 send message to Hawkeye_nl

In deze periode zijn veel papegaaien jongen opstandig en rebels. Het kan geen kwaad als je een keer een maaltijd overslaat en dan de maaltijd erop weer normaal aanbied.

Erwin


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-06 - 21:21:43 send message to Chica

Hoi
Het is niet zo dat ze af en toe een maaltijd overslaat maar ze neemt niet eens de halve hoeveelheid die ze zou moeten krijgen. Haar pap is natuurlijk ook haar watervoorziening...dus al 2 dagen niet eens de halve hoeveelheid. Hoelang mag dat duren en kan ik er wat aan doen zoals bv veel beweging geven oid?? Ze is wel fit en de hele dag eigenlijk wakker, ik ben al meerdere keren het doelwit geweest van haar ontlasting dus dat loopt nog wel door.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-06 - 21:31:44 send message to Hawkeye_nl

Als ze echt te weinig gaat krijgen dan merk je dit echt wel. Wees neit te bang. Voer anders gewoon even een paar keer extra de helft dan kom je er ook wel aan. Bied daarnaast natuurlijk wel al vast vers water aan en eikrachtvoer.

Erwin


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-06 - 21:46:22 send message to Chica

hallo
Bedankt voor jullie reacties voor zover happy :)
Ik zou eigenlijk best een goeie site willen weten waar dieper op de opvoeding en alles wat erbij hoort ingegaan word, iemand die een aanrader heeft? De sites die je met een google zoekactie vind heb ik ondertussen wel gehad zo'n beetje.
Bedankt allemaal


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-06 - 22:55:50 send message to Chica

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo...ik weer even happy :)
Ik vraag me af of de vogel nog wel in het kleine kistje (waar ze vogels ed in vervoeren)moet blijven?. Het kistje is wel voorzien van openingen aan alle kanten dus ze kan wel naar buiten kijken enzo. Ze heeft best wel grote klauwen al en knijpt er behoorlijk hard mee dus stokzitten zou wel gaan denk ik...wat is eigenlijk de achterliggende gedachte aan het 2 weken in dit kistje houden (buiten spelen om enzo natuurlijk)? Dit was het advies van de kweker (hobbykweker).
Iemand die hier nog even op wil reageren?
Bedankt alvast, Chica

Edit:
Ik las net een topic hier beneden en daar word de vraag al bijna beantwoord...maar nieuwe vragen rijzen....
Ik lees dat bv de grijze roodstaarten al totaal gevederd en op gewoon voer zijn als ze de 12 weken zijn, mijn Edel pop zou 12 weken zijn maar zit echt niet in de veren, hier en daar een plukje maar meer ook niet. Ook het voer is nog steeds pap en ik moet overwennen naar vast voer met de Pretty Bird pellets, deze weken in water zodat ze zacht worden en als ze er wat van eet dan het weken steeds iets korter zodat de korrel hard voer word. Kortom...ik ben nu zo onzeker als ik weet niet wat sad :(
Wie o wie helpt me aan wat tips over bv het voeren en hoe het eventuele nieuwe voer gevoerd moet worden? (de pap voeding is een knoeiboel en ik moet de vogel best wel behoorlijk wassen en droogwrijven elke keer.
Owja..ze is nu in 2 dgen iets gewicht verloren, niet veel maar toch 15 gram op de 380gram die ze was.
Een boel vragen...sorry hiervoor maar ik wil het goed doen, ik heb wel veel ervaring met volwassen Amazones maar babygaaien heb ik geen pap van gegeten.
Bedankt nogmaals


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-12-06 - 23:22:33 send message to goffini

Is er geen kweker of iemand anders in de buurt die wel ervaring mee heeft. Ik weet niet waar je woont, de ledenlijst doet het nog niet.
Ik zou zomogelijk niet in paniek raken.


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-06 - 23:37:17 send message to Chica

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

nee hoor...paniek is er is nog niethappy :)
Maar een geruststellend antwoord zou niet verkeert zijn.
Ik had nooit gedacht dat een babygaai zoveel moeilijker zou zijn als mijn andere gaaien die ook de nodige trainig etc hebben gehad en met succes mag ik wel zeggen. maar gezien de wijsheid die dit forum in leden heeft denk ik dat het wel goed gaat komen. happy :)
doei doei

btw, ik woon in Hoofddorp, dat is 10km van Amsterdam


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-07 - 00:27:29 send message to Hawkeye_nl

Ik wil niet veel zeggen maar ik heb hier een ng edel man van exact 6 weken oud. Deze weegt nu 465 gram en heeft al behoorlijk wat veren.
zie foto

Het lijkt mij dat jouw vogel toch zwaarder zou moeten zijn dan deze man en zekers beter in de veren zou moeten zitten.

Wat ik mij in dit geval afvraag is waarom ben je niet terug gegaan naar de kweker? Hij weet toch zelf wel hoe en wat? Kan hij je niet helpen?
Waarom ben je gelijk begonnen met handopfok en heb je niet eerst goed rondgekeken bij anderen om te kijken hoe het allemaal in praktijk moet?

Nogmaals, als de vogel tegenstribbeld dan is dit vrij normaal. Ik zit nu zelf onder de pap doordat deze man het niet wil eten. Echter met een beetje gedult nam hij zonder veel problemen 45cc pap op. Niet vergeten dat dit de eerste voeding op de hand is.

Erwin


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-07 - 00:44:32 send message to Chica

Zo te zien zit de man op deze foto ongeveer hetzelfde in de veren als mijn vogel.....dit brengt mij ernstig an het twijfelen over de leeftijd...
Ik heb best wel goed rondgekeken voordat ik besloot om een vogel te verzorgen met handvoedingen....maar ik moet bekennen dat het er makkelijker uitziet dan de praktijk thuis is.
Ook niet vergeten dat ze pas anderhalve dag bij ons woont en dus eigenlijk niet gewend is, ze is trouwens wel bijzonder handtam en erg gericht op mensen dus ze heeft al eerder handvoeding gehad moeten hebben. Die leeftijd zit me helemaal niet lekker en zal morgen de kweker die toevallig ook nog eens een vriend is goed laten nakijken wat nu de exacte leeftijd is!
Als de vogel moeilijk doet met zijn pap voedingen hoe krijg ik hem dan met een beetje drang mischien toch zover dat ze iig genoeg voedsel binnen krijgt? Vasthouden en de bek openen gaat niet echt makkelijk...een trucje hiervoor?
Bedankt, Ron


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-07 - 00:58:22 send message to Hawkeye_nl

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Voel voor je gaat voeren of de krop leeg is. JE MOET ALTIJD WACHTEN MET VOEREN TOT DEZE LEEG IS OM KROPVERZURING TE VOORKOMEN.

Als je het papje hebt gemaakt doe dan de benodigde hoeveelheid in een kopje. Verwarm dit met de magnetron 30 sec op 900 watt. roer de pap nog maals om en zuig het op in de spuit (50 cc spuit). Spuit een klein beetje op de pols om te voelen of de temperatuur goed is. (verbrand je jouw pols dan is het te heet, vindt je het koud dan is het te koud) Als je het lekker vindt dan is het rond de juiste temperatuur. Neem nu de vogel voor je en pak haar met de linker hand zonder druk achter de kop (duim onder het oor en de wijsvinger aan de andere kant onder het oor).
Praat rustig met je vogel en noem het bij de naam als je zegt dat je eten gaat geven. Stop de spuit afwisselend per voeding links of rechts tussen de snavel zodat je met de punt aan de binnenkant van de wang zit. Druk nu in een heel rustig tempo het voer in de snavel en zorg dat de vogel goed kan slikken. Spuit niet te hard en houd de spuit altijd voor in de snavel. Lukt dit niet of spuugt ze het voer weer uit dan kun je met je linker hand haar kopje iets naar boven halen. Hierdoor komt ze meer met een gestrekte nek omhoog en moet ze eerder slikken. Je kunt dan heel rustig het voer in haar snavel achter op de tong laten lopen. Druk vooral niet te hard zodat ze veilig adem kan blijven halen.
Controleer af en toe de krop. Deze wordt groter namate je meer voer hebt gegeven. Voorkom echter dat de krop te strak komt te staan.

Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.

Erwin


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-12-07 - 01:21:10 send message to Chica

Dank je Erwin, ik zal het proberen met de kop wat gestrekt, dit zal idd het slikken makkelijker maken. Enige minpuntje voor mij hier is dat ze de snavel gewoon stijf gesloten houd na een klein beetje pap (15ml ongeveer)sad :(
Ik zal haar krop goed in de gaten houden en daaraan de tijden voor het voeren gaan bepalen.
Bedankt voor de raad happy :)
Ron


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2004-12-07 - 09:37:46 send message to kurt fierens

Hallo,

Een persoonlijk probleem dat ik zelf meegemaakt heb en dat veel problemen kan verhelpen is het volgende:

Onlangs had ik 2 grote geelkuifkaketoes waarvan de krop niet wou ledigen. Ze waren zeer hevig om eten te krijgen maar de krop ledigde niet goed. Na de traditionele zaken toegdient te hebben zoals warm water met dextrose (want de vogel mag niet uitdrogen), bleek dit ook niet te helpen. Mijn dierenarts raadde mij aan om met Nystatine en Baytril te beginnen, maar ik ben niet zo'n voorstander om met antibiotica te starten, dus ging ik ten raadde bij een goede kennis. Tenslotte kwam een kennis van mij af met het idee om bij elke voeding lactobacille toe te dienen. Dit zijn de goede bacteriën die de darmflora herstellen. Want deze diertjes hebben een achterstand opgelopen door het niet ledigen van de krop. Opmerkelijk is dat de krop bij de volgende voeding totaal ledig was. Mijn kennis vertelde mij ook dat hij deze lactobacille onmiddellijk vanaf de eerste dag dat de handopfok start, toevoegt. Het zijn kleine zakjes die je best in de koelkast bewaart en die vrij goedkoop zijn bovendien +/-2 euro/zakje. Van zo'n zakje doe je een mespuntje per voeding onder de pap. Misschien moet je dit ook toedienen. Kan absolutt geen kwaad en dan kan de darmflora zich al herstellen.

Heb je de ontlasting van de baby al goed bestudeert? Is die lopend, stinkt het, is die fluo kleurig, gelig, zwart,... De vogel is duidelijk ondervoed en niet op zijn gewicht moest hij 12 weken oud zijn (moet je 100% zeker weten). In geval dat hij 12 weken is zou ik zeker een bezoek naar de dierenarts raadplegen want de symptomen dat hij heeft voor een 12 weken oude baby spreken mijn niet aan. Je moet weten dat in het stadium van een baby elke dag je wacht op een oplossing er een te veel is. Er kan veel kwaad geschieden na een dag.

Kurt


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-07 - 09:42:58 send message to Hawkeye_nl

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Chika,

Ik heb het vanmorgen een keer uitgetest met de man die ik hier heb. Ook hij houd de snavel stijf op elkaar en wil moeilijk eten. Van wat er in gaat spuugt hij een deel weer uit. Nu heb ik de houding veranderd en kon ik in twee keer de 45cc zo geven zonder dat er een deel uitgespuugt werd.

Doe alles hetzelfde als eerder geschreven maar verander de houding van de vogel. Laat haar zitten en met de hand achter haar kopje buig je de kop naar achteren zodat de snavel bijna diagonaal omhoog loopt. Leg nu de tip van de spuit niet in de snavel tegen de binnenkant van de wang maar tegen de gehemelte van de bovensnavel direct achter de kromming van de snavelpunt. Je zal zien dat het voer rustig via de bovensnavel de keel in loopt en dat je vogel dan gewoon begint te slikken. De snavel kan je open houden met de wijsvinger van de hand waarmee je haar vasthoud.

Even een paar fototjes ter verduideling? De spuit is nu niet gevult met voer maar met water en is uitsluitend bedoeld ter verduideling van de foto!







Erwin


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-07 - 12:24:49 send message to oranjekuif

volgens mij kun je beter voeren met omgebogen theelepeltje,is inieder geval een meer natuurlijke vorm dan een spuit.
Pap kun je misschien beter verwarmen in flessenverwarmer voor babys,voordeel geen ongelijke temperatuur verdeling zoals bij magnetron ,,kan,, zijn.Een keer temperatuur instellen,dan is de temperatuur altijd goed zonder risico,en is ook niet veel werk
(te hete pap kan voor kropverbranding zorgen)
Als een vogel niet goed leeg wil komen kun je ook spoelen met brandnetel thee,en dit ook ingeven.(is zowiezo niet slecht,tussendoor af en toe)Let inderdaad op met nystatine(tegen schimmels) en baytril (tegen bacterieen)dit maakt meer kapot dan je lief is(dus alleen in uiterste noodgevallen)
MVGhappy :)


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-07 - 12:55:12 send message to Hawkeye_nl

Kun je laten zien hoe je dat bedoeld met dat omgebogen theelepeltje?
Denk dat dit ook interresant is voor anderen om te zien hoe dit werkt.

Erwin



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 246 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede