Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Dode kuikens Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Dode kuikens
Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2015-04-25 - 22:13:53 send message to Elderbroek

Mijn jongste koppel Catharina parkieten hebben het zeer goed gedaan; 5 eieren, allemaal bevrucht!
Ze zijn eigenlijk wel te jong (8 maanden oud) maar toen ik ze vaak zag paren heb ik er toch voor gekozen om een nestkastje op te hangen. Ik wilde namelijk geen eieren op de grond.

Het eerste kuiken kwam er mooi uit maar de volgende dag dood terug gevonden onder de snippers. Vandaag helaas weer hetzelfde verhaal.
De krop van de kuikens is leeg dus ik ga er vanuit dat ze niet gevoerd worden omdat het popje misschien te jong is om kropmelk te produceren?

Zat eraan te denken om de eventueel volgende kuikens eruit te halen en zelf enige dagen te voeren (heb ervaring met handopfok), om ze dan na een paar dagen terug te plaatsen. Ik las namelijk ergens dat ze na een aantal dagen harder om voedsel bedelen en dat de pop daardoor misschien wel kropmelk aan gaat maken.

Wat denken jullie hiervan? Volledige handopfok gaat erg lastig worden ivm werk..


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-04-26 - 01:04:54 send message to Karel

Met jonge onervaren broedvogels kan het altijd misgaan en er is nog geen reden om in te grijpen. Waarschijnlijk gaat het de volgende keer allemaal prima.


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2015-04-26 - 01:23:04 send message to Elderbroek

Ja ik was er ook wel op voorbereid maar alsnog heel triest om al die kuikens dood te zien gaan..


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2015-04-26 - 02:43:19 send message to Elderbroek

Oh met volgende kuikens bedoelde ik ook trouwens diegene van het huidige nestje die nog niet uitgekomen zijn. Niet het volgende nestje.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-04-26 - 14:56:31 send message to P.Rooth

geef eens paardebloemen als groenvoer dit stimuleert het gedrag om te gaan voeren en niks heb je en wie weet komen er ondanks de vogels erg jong zijn toch nog jongen op stok

Zou het dus in de beschikbare voeding zoeken


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2015-04-26 - 17:15:53 send message to Elderbroek

Mooie tip, bedankt!


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2015-04-26 - 18:33:09 send message to Elderbroek

Net het mannentje betrapt bij het kuiken met bloed aan zijn snavel. Direct appart gezet dus.


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2015-04-27 - 15:43:17 send message to Elderbroek

Toch vreemd aangezien er bij de vorige 2 geen letsel zichtbaar was.


JitseV
Website Member
Posts :33

Website Member
2015-04-28 - 10:01:18 send message to JitseV

Bij jonge catharina koppels komt het regelmatig voor dat ze eerst niet snappen hoe de jongen verzorgd moeten worden.
Wat ik zelf wel eens doe als ze de jongen niet voeren is het volgende:
Zodra de jongen uit het ei zijn, zet ik de jongen bij een ander koppel dat ook (niet te oude) jongen heeft. Dan voeren die de vogels de eerste paar dagen zodat ze wat sterker zijn.
Vervolgens zet ik de vogels weer terug in het originele nest.
Wat je dan krijgt is dat de jongen sterker zijn en meer bedelgedrag kunnen vertonen.
Op die manier kan het onervaren koppel leren hoe ze jongen moeten voeren en heb je grotere kans dat het goed gaat.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 111 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede