Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Botvink pop legt eitjes zonder man? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2015-07-05 - 22:59:36 send message to Eelke

Ontopic:
Zou het kunnen zijn dat van vogels/vogelsoorten die op een natuurlijke (bij benadering) manier worden gehouden of vogels die nog "dicht bij de natuur staan" over het algemeen de poppen geen eieren leggen zonder man?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-07-07 - 01:55:06 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat zou zomaar kunnen, Eelke. En niet alleen bij soorten die nog wat dichter bij de natuur staan.
Mogelijk dat bij sommige soorten de cyclus pas op gang komt, na bepaald gedrag van de man zoals baltsen, nestbouw door de man e.d.

Heb je zelf bepaalde soorten in gedachte waarbij dat van toepassing zou kunnen zijn?

Zelf denk ik bijv. o.a. aan wevers.


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2015-07-08 - 01:23:53 send message to Eelke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik dacht o.a. aan uilen, maar eigenlijk is de gehele natuur gericht op het voortbestaan van de soort, dus voortplanting.
Energieverspilling, zoals het leggen van onbevruchte eieren, hoort daar volgens mij niet bij (maar ook op deze "regel?" zullen uitzondering kunnen zijn.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-07-09 - 21:59:17 send message to Karel

Van uilen is mij dat niet bekend, maar van enkele roofvogels worden de vrouwtje in gevangenschap ook zonder man broeds en leggen zij onbevruchte eieren. Meestal gaat het hierbij om imprint vogels, die nooit eerder een man van de eigen soort hebben gezien. Vandaar dat hier vaak met succes kunstmatige inseminatie wordt toegepast.

Maar of deze vogels nog dicht bij de natuur staan betwijfel ik. Het lijkt er op dat geen andere vogels zo snel (twee decennia?) zijn "gedomesticeerd" als de roofvogels en uilen.


unknown
Website Member
Posts :82

Website Member
2015-07-11 - 00:53:28 send message to unknown

Zou het kunnen dat grotere soorten, zeg maar roofvogels en uilen, hun verzorger als partner beschouwen en daardoor broeds worden en onbevruchte eieren leggen?
In de natuur slaat het mannetje een prooi en heeft die aan zijn partner alvorens te paren. Dit is nu in feite ook datgene wat wij ook doen, ze voedsel aanreiken (is maar een gedachtengang hoor).


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-07-11 - 01:50:00 send message to Karel

Dat vogels de mens als partner zien is inderdaad al vaker gebleken, maar of ze daardoor eieren gaat leggen weet ik niet.

Ik heb hier nog een nandoe-hen, wier haan al een aantal jaren dood is. Sindsdien ziet ze mij als nandoe-haan, haha. Als ik een arm in de lucht steek, gaat ze liggen. happy :) Maar eieren leggen doet ze niet meer.



Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 219 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede