Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verstoten kraai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Verstoten kraai
IrisCalimero
Website Member
Posts :3

Website Member
2015-05-08 - 16:46:45 send message to IrisCalimero

Goedemiddag allemaal,

Ik heb me hier op deze site aangemeld omdat ik sinds een kleine twee weken een kraai in de tuin heb die niet meer goed kan vliegen en wordt aangevallen door zijn soortgenoten.
Het lijkt me geen jongeling meer, maar hij is wel vrij klein tov zijn soortgenoten. Als ik hem vergelijk met sommigen zou hij hier bijna 2x inpassen. Hij heeft dus meer het formaat van een kauw. Maar het is een echte kraai; grote zwarte snavel, maakt het geluid van een kraai en is volledig zwart(dus geen grijze kop).

Hij blijft in de kleine bomen rondom mijn tuin en komt graag bij mij eten. Hij is niet tam, maar ook niet heel erg schuw. Waarschijnlijk raakt hij langzaam aan me gewend.
Hij eet en drinkt goed, hetgeen waar ik me zorgen over maak is dat hij niet goed kan vliegen en aangevallen wordt door andere kraaien.
De reden voor het niet goed kunnen vliegen weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat dit met zijn staartveren te maken heeft. Deze zijn erg kort en het gedeelte boven de staart(of waar de staart eigenlijk begint) en onderrug zijn vrij kaal. Hier zie je grijze/witte donsachtige veertjes. De staartveren die hij heeft zijn kort en een beetje gekruld aan het einde.
Kan het zijn dat de andere kraaien deze weg pikken?
Ik zie nu sinds gisterochtend dat het vliegen steeds moeilijker wordt. Hij is een behendige klimmer aan het worden, maar er zijn veel katten in deze buurt dus met enkel springen en huppen zal hij het niet altijd redden.
Groeien deze staartveren terug naar verloop van tijd?

Ook dat andere kraaien hem aanvallen en hij niets terug kan doen baart me zorgen. Ik ben natuurlijk niet continue aanwezig en kan niet de wacht houden voor hem, maar ik vind het zo sneu voor het beestje.

Ik voer hem brood, fruit, af en toe een beetje kattenvoer en soms ook wat droge meusli(graan/rozijntjes) en heb altijd water voor hem klaar staan waar hij brood in weekt, uit drinkt en zichzelf doet wassen. Ik had gehoopt dat hij snel zou aansterken maar het lijkt er niet echt op...
Als jullie tips hebben voor mij om hem beter te verzorgen of wat ik nog meer voor hem kan betekenen dan hoor ik dat graag!

Ik weet dat dit natuurlijk de natuur is en dat ik me er misschien niet mee mag bemoeien, maar als iemand(mens of beestje) bij mij aanklopt en hulp nodig heeft dan probeer ik deze altijd te helpen.

Liefs,
Iris


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2015-05-08 - 18:37:30 send message to roodmus

Hallo Iris.

Ik heb geen ervaring met kraaien , maar er zijn vast leden die dat wel hebben.

Het siert je wat betreft de hulp die je wilt geven aan dieren en mensen met problemen.
Suc6

Grt.


Johnson
Website Member
Posts :34

Website Member
2015-05-08 - 20:07:00 send message to Johnson

Kun je een foto plaatsen misschien? Dan is het makkelijker te bepalen of de vogel misschien toch een jong is. In elk geval super dat je zo je best doet...


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2015-05-08 - 22:11:45 send message to P.Rooth

kraaien zijn erg intelligent en is er iets wat niet deugd wordt de soortgenoot zonder pardon verstoten desnoods vreten ze die op


miserlou
Website Member
Posts :3

Website Member
2015-05-09 - 18:33:52 send message to miserlou

Waarom de kraai niet kan vliegen kan ik zo ook niet zeggen. Er is meer aan de hand dan enkel een beschadigde staart. Ik heb een vermoeden dat dit een ontsnapte tamme kraai is.

Het is zeer normaal en natuurlijk dat deze aangevallen wordt door andere kraaien. Ze kunnen meedogenloos optreden tegen gehandicapte of vreemd uitziende soortgenoten. De kraai zal dus eerder door soortgenoten gelyncht worden dan door een kat. Een gezonde kat gaat geen confrontatie met een kraai aan. Veel te gevaarlijke prooi met zo'n dolksnavel.

Voer in geen geval brood. Het zoutgehalte is te hoog en nog slechter zijn de geraffineerde granen. Hiervan krijgen ze zogenaamde broodpluimen, dat zijn witte pluimen. Deze pluimen zijn erg kwetsbaar en breken gemakkelijk waardoor de kraai alweer moeilijker zal kunnen vliegen. Bovendien ziet een kraai met witte pluimen er voor zijn soortgenoten alweer anders uit en zal uitgesloten worden. Dit verschijnsel kan je zien bij kraaien en kauwen die veel bij fastfood-ketens rondhangen en voer uit de vuilbak stelen. Kraaiachtigen zijn omnivoren. Kauwen eten iets meer natuurlijke producten dan kraaien. Maar een gevarieerd dieet hebben ze allebei nodig. Probeer een zo hoog mogelijk eiwit-dieet te geven en zo weinig mogelijk geraffineerde granen.
Ze zijn overigens dol op meelwormen en schijfjes komkommer. Enkele merken van goed katten- en hondenvoer voor kraaiachtigen zijn alpha spirit, ziwipeak, real nature en andere merken die het vleesgehalte zo zuiver mogelijk houden.

Dat ze hun eten wassen is volstrekt normaal. Ook zichzelf trakteren ze graag op een badje.

Het lijkt me het verstandigst om dierenhulp in te roepen. De kraai maakt maar weinig kans in het wild als die niet kan vliegen. De staartpennen gaan pas in de rui tegen oktober geloof ik.

Mocht het lukken om een foto te plaatsen, dat zou me wat concretere informatie kunnen opleveren.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.


IrisCalimero
Website Member
Posts :3

Website Member
2015-05-11 - 12:27:48 send message to IrisCalimero

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Hierbij een link naar een foto van Calimero: https://www.dropbox.com/s/o6qvgha1hpiic05/20150502_115522.jpg?dl=0
Ik hoop dat deze werkt en duidelijk genoeg is, anders laat het me weten dan zoek ik naar een andere mogelijkheid. Het is moeilijk te zien op een foto hoe groot(of juist klein) hij is.

Calimero, zo heb ik hem genoemd, is twee dagen geleden opeens verdwenen in de ochtend. Ik was bang dat hij door zijn soortgenoten of door een kat gepakt was en kon hem nergens meer vinden. Maar gisteravond toen ik terug kwam van familie bezoek zag ik hem opeens op de hoek van de straat lopen! Ik ben direct uit de auto gestapt en hij werd op dat moment wederom aangevallen door een andere kraai. Samen met mijn vriend heb ik geprobeerd hem te vangen, maar ondanks dat het duidelijk was dattie mij herkende is het ons niet gelukt om hem zo dicht te naderen om hem te pakken te krijgen. Wel hebben we hem weer meer in de richting van onze tuin kunnen sturen.
Het werd te donker om verder te zoeken, dus ik hoopte dat hij deze ochtend weer in onze tuin zou zitten... maar helaas. Ik ben vandaag al drie keer door de buurt gelopen en zal dit vandaag ook nog blijven doen, maar ik heb er een akelig gevoel bij.

Bedankt voor het advies over voedsel, als hij terug komt zal ik dit voor hem in huis halen.

Hebben jullie nog tips over hoe ik hem het beste zou kunnen vangen? We hebben gisteravond met een net en handschoenen rondgelopen.
En als ik hem gevangen zou krijgen, wat zou het beste voor hem zijn om te doen? Ik heb een grote konijnenkooi voor buiten(waar momenteel geen konijnen meer in wonen). Deze is vrij groot, maar natuurlijk niet hoog. Dus hij kan er niet in vliegen, enkel rondlopen. Ik ben bang dat als ik een stichting of dierenambulance zou bellen dat ze niet zo veel voor me kunnen betekenen of hebben jullie andere ervaringen?

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt.
Groetjes,
Iris



J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2015-05-11 - 12:29:54 send message to J.ten Wolde

Dat dieren verstoten en aangevallen worden dat is de natuur en er zal wel iets met de vogel aan de hand wezen.
En in de meeste gevallen lost de natuur dat zelf op hoe zielig en sneu dat ook is eten en gegeten worden


IrisCalimero
Website Member
Posts :3

Website Member
2015-05-11 - 12:36:57 send message to IrisCalimero

Dat begrijp ik J. ten Wolde, wanneer dit echter in mijn achtertuin gebeurt en ik er wellicht iets aan kan veranderen door minimale inspanning dan gun ik ieder beestje of mens een beter leven toe. Ik weet ook niet wat de reden is waarom ze hem aanvallen, maar hij eet en drinkt goed. Dus ziek zal hij niet direct zijn, want daarbij merk je dat bij dieren meestal het eerst.
Zijn enige nadeel is dat hij niet (goed) kan vliegen en vrij klein is tov een andere kraai.

Uiteindelijk gaat het zoals het gaat en zal ik daar ook vrede mee moeten hebben.

Groetjes, Iris


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2015-05-11 - 18:52:04 send message to roodmus

pcies Iris.

Grt.


miserlou
Website Member
Posts :3

Website Member
2015-05-11 - 23:07:36 send message to miserlou

Hey Iris,

Dit is toch wel een kraai. Staart is zeer kort, komt van het vele rondhupsen i.p.v. te vliegen. Alleen is de vraag waarom die niet kan vliegen. Mogelijk veroorzaakt daar rachitis (scheef gegroeide botjes). De poten lijken me op de foto wel een normale stand te hebben. Wandelt de kraai (poot voor poot)? Of hupst die het merendeel? Merk je een vreemde stand in de pootjes tijdens het stappen of springen? Vleugels kan ik niet beoordelen op deze foto.

Als je de kraai tracht te vangen moet je zeker zijn dat je systeem werkt en je eigenlijk direct kan vangen. Ten eerste zijn het zeer slimme kereltjes die meer stappen vooruit kunnen denken dan we ons kunnen voorstellen van een vogel. Bovendien zijn het meesters in het onthouden van gezichten. Een slechte ervaring met jou, betekent alle vertrouwen weg. Niet ondenkbaar dat Calimero een andere plek opzoekt om te gaan eten en rusten.

Alle kraaiachtigen zijn zeer sociale en taalkrachtige dieren die leven in complexe groepen. Dit betekent dat een kauw of kraai in gevangenschap een stuk van zijn identiteit verliest. Dit is triest voor het dier en slecht voor hun welzijn. Oftewel ben je er zelf zeer veel uren per dag mee bezig (wat waarschijnlijk niet haalbaar is) of je zorgt dat ze direct contact hebben met soortgenoten in de voliere zelf.

Een konijnenren lijkt me goed als zeer tijdelijke noodoplossing. Wel kan je proberen om Callimero er zelf in te laten gaan door zijn eten naar daar te verhuizen. Eens hij daar in zit kan je deze sluiten. Doe dit ook rustig aan, niet gelijk de eerste keer. Hou de reactie goed in de gaten, een dier voelt zich niet graag gevangen. Beter een onveilige wereld buiten de kooi, dan gestresseerd in een kooi.
Een degelijke verblijfplaats dient minstens 3m² en 1,8m hoog te zijn. Ze moet voorzien zijn van speeltjes en fourageerspeelgoed dat wekelijks veranderd wordt.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 127 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede