Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > aluminium Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : aluminium
kilkenny
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2004-12-08 - 20:15:55

Beste allemaal,

Ik heb even een vraag over het volgende.
Mijn papegaai zit in een kooi van RVS met RVS drink- en eetbakjes. Ik wil op de kooi een constructie gaan maken waar o.a. aluminium in zit. Is aluminium gevaarlijk voor een papegaai of kan het geen kwaad? Het aluminium komt niet in contact met eten of drinken.

Groeten,
Kilkenny happy :)


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2004-12-08 - 22:31:20

hoi, volgens mij niet, en dat redeneer ik aan de hand van het volgende. Er zijn bij vele kwekers in nederland volieres van aluminium aanwezig, zowel bruut aluminium als geandoniseert aluminium (verschil: het een blijft wer nieuw uitzien, het andere komt een soort laagje overheen: een soort 'aluminiumroest' maar dan wittig) uiteindelijk maakt het vrij weinig uit waarvoor je kiest, als een klein beetje slijtage je niet zoveel kan schelen.

Zoek eens op google: voliére, en u zult zien dat er zat volieres en kooien van aluminium te vinden zijn.

zo denk ik persoonlijk dat het geen kwaad kan.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-12-08 - 22:37:26

Ik 'werk' al bijna tien jaar met alu-volières en RVS schalen. Het bevalt mij prima en ik heb geen nadelige gevolgen voor de vogels kunnen vaststellen.
Alle bewoners zijn zeer ondernemende kromsnavels.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-12-08 - 23:57:29

zolang de zitstok maar niet van aluminium of rvs is.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-12-09 - 23:48:37

Als zitstokken kun je het beste natuurtakken gebruiken, zowel horizontaal als verticaal.
Ik verstrek ook wekelijke wilgentakken, daar zijn de meeste kromsnavels stapelgek op.
Is meteen ook een mooi tijdverdrijf en goed voor evenwichtsoefeningen en andere spelletjes.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2004-12-24 - 13:33:31

Ik heb het www even afgestruind en het volgende heb ik gevonden over aluminium:

Als stof wordt het beschouwt als een ongevaarlijke stof. Alleen als je grote hoeveelheden alu-stof binnen krijgt kunnen er wel degelijk ernstige gezondheidsproblemen ontstaan en men verdenkt de stof er van als een mogelijke veroorzaker van Alzheimer.
In mindere mate: verandering van eetgedrag, lusteloosheid en vermagering, trillen, aantasting van het centrale zenuwstelsel,etc..

Mijn gevoel zegt dat als je toch aluminium bij de vogels zou willen gebruiken dat je dan de geannodiseerde versie moet gaan gebruiken daar deze (bijna)niet oxideert (roest)!
Bij de gewone (glimmende)versie onstaat zeer snel oxidatie, welke natuurlijk zeer veel aluminiumstof bevat! Let op snavel gebruik bij klimmen en klauteren door papagaaien.

Let wel: alle (non) ferro metalen roesten..... ook RVS! (Roest is niets anders dan een beschermlaag voor de rest van het materiaal om het overige metaal wat er onder ligt te beschermen en af te sluiten voor de zuurstof in de buitenlucht)
Want RVS is niets anders als gewoon metaal waar bijna alle koolstof is uitgehaald en de koolstof heb je nodig om te roesten (is eigenlijk verbranding en voor verbranding heb je zuurstof en koolstof nodig).....
Voor de duidelijkheid nog even: RVS betekent Roest Vast Staal en geen Roest Vrij Staal.....razz :p
Groetjes, Lennart wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede