Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Grijze mutatie bij twenty eight Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Grijze mutatie bij twenty eight
parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2015-06-15 - 00:37:42 send message to parrotmaniak

Wie kent de grijze mutatie bij de twenty eight ,en weet hoe dat vererft,of het zeldzaam is ,of dat het een modificatie is .
Ik heb nl. Bij een koppel van 3 jongen er een grijze bij


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2015-06-15 - 06:12:34 send message to bva118

Is waarschijnlijk een recessieve grijsmutatie.
Deze mutatievorm kennen we o.a. ook bij de Forpus coelestis en de Alexanderparkiet.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-06-15 - 11:52:42 send message to Karel

We zijn benieuwd naar de eerste foto's! wink ;)




gerbend
Website Member
Posts :99

Website Member
2015-06-15 - 19:00:48 send message to gerbend

Dit ben ik tegengekomen toen ik opzocht achter grijze twenty eights.

http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000001646.html als je heel naar onder gaat op de pagina kom je een foto tegen van grijze twenty eights


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-06-16 - 12:57:28 send message to Karel

Mooi gevonden, Gerben.

Dit is de foto van "johan68" ter illustratie:



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2015-06-16 - 14:34:11 send message to Daniel

@bva118 als het een recessieve grijs mutatie is, wat is er dan aan hand in de veer? Dit omdat tot nu we geen enkele recessieve structuur-mutatie hebben in psittacidae. Mijn eerste ingeving zou bijna zijn dat we hier te maken hebben met DD blauwe vogels, waarbij D groen/split blauw vogels aangezien worden voor normale wildkleur.


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2015-06-16 - 21:34:31 send message to bva118

@Daniel,
Vroeger bestond er bij de grasparkieten ook een recessieve grijsfactor. Dacht Engels grijs genoemd. Is verdwenen toen er een dominant verervende grijsfactor verscheen, toendertijd ook wel Australisch grijs genoemd. Zoals gezegd bestaat die recessieve grijsfactor ook nog steeds bij de F. coelestis en bij de Alexanderparkiet. Weet niet zeker of dezelfde veerwijziging heeft plaatsgevonden als bij de dominante grijsfactor.


IGGINO VB
Website Member
Posts :54

Website Member
2015-06-17 - 12:28:48 send message to IGGINO VB

In dit stadium is het onmogelijk te zeggen dat het recessief of dominant is.
Het wil niet zeggen dat de "grijze" die hierboven genoemd worden dezelfde mutatie is die jij in de nest liggen hebt.
grijs bestaat zowel in recessief als dominant.
Maar er bestaan wel meerdere donkere mutatie's zoals bv. slaty, violet,misty of de donkerfactor. Dit zijn allemaal dominante mutatie's.
Zelf heb ik een donkere mutatie van de lori van de blauwe bergen gekweekt uit een wildkleur koppel, Ik heb toen wat info aan Dirk van Den Abeele gevraagd. En gaf me enkele voorbeelden wat het zou kunnen zijn, maar zolang er niet mee gekweekt word en de eventuele dubbelfactor niet er van is, is het gissen welke kleur het juist is. Het wildkleur koppel heeft ondertussen al een 5 donkere gegeven. Dus ik was er van overtuigt dat het recessief grijs was. Maar Dirk zei me, en hij probeerde het me in mensentaal duidelijk te maken, eens het controlesysteem is weggevallen bij de oudervogels voor deze kleur er meerdere kunnen uitkomen en het toch een dominante mutatie is. Ondertussen kweken er al een paar van deze donkere en inderdaad het blijkt toch een dominante mutatie te zijn.
Zo zie je maar dat je niet te snel conclussie's moet trekken.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede