Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Led verlichting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Led verlichting
Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2015-06-27 - 22:59:24 send message to Henk57

Alweer geruime tijd gebruiken kwekers Led verlichting.
Zijn er al onderzoeken bekend over de effecten op de gezondheid van de vogels en de kweek resultaten

Henk


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2015-06-29 - 21:22:35 send message to medaar

zie ik daar niks in .??


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2015-06-29 - 22:50:18 send message to robbunschoten

ben er zeer posetief over heb een koppel zwartkopcaiques na 5 jaar tl bak verlichting in feb. led aan geschaft wat denk je vogels zijn een stuk rustiger en jonge vogels in dat stuk schuur waar altijd verlichting nodig is heb nu overal de t.l. balken er uit gegooid en overal led het is mij goed bevallen.


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2015-06-29 - 23:27:12 send message to Henk57

Ja ik heb nu ook led verlichting maar was benieuwd of er al onderzoek naar was gedaan.

Medaar reageer maar niet want dat begrijp ik toch niet, je reacties zijn voor mij koeterwaals

Henk


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2015-06-30 - 22:27:46 send message to robbunschoten

Omdat er in diverse topics over de schreef is gegaan door een poster zijn die berichten en de reacties op die berichten verwijderd. Zoals Karel aangaf het is aangekaart bij Agabird dus ik wil iedereen vragen de berichten van Medaar die niet on-topic zijn te negeren. Wij verwijderen die zodra we ze zien.


Dit bericht is door moderator Daniel aangepast

toontje
Website Member
Posts :86

Website Member
2015-07-07 - 14:38:22 send message to toontje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Recente wetenschappelijke studies, brachten aan het licht dat het gebruik van led- verlichting belangrijke nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid van onze ogen en voor de kwaliteit van ons zicht. Dat is het gevolg van het feit dat led's tot maar liefst duizend maal helderder licht verspreiden dan om het even welke andere lichtbron. Dit veroorzaakt in vele gevallen oververmoeide ogen. Door hun erg fel licht kunnen led's zelfs het netvlies van onze ogen beschadigen. Deze straling veroorzaakt immers heel wat opeenvolgende chemische reacties, die ernstige oogschade kunnen veroorzaken. Netvliesschade veroorzaakt door led' s is definitief, en kan dus niet meer hersteld worden. Schade aan het netvlies is vooral ernstig wanneer het zich in het midden van ons gezichtsveld voordoet. Daar bevindt zich de gele vlek van ons oog, die op zijn beurt verantwoordelijk is voor de scherpteregeling van ons oog.
Als led verlichting niet goed is voor onze ogen ,is het dan ook slecht voor de vogels
vooral in broedkooien omdat de vogels dan dicht bij de lichtbron zitten


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2015-07-07 - 16:00:57 send message to Daniel

Heb je een bron voor deze informatie Toontje? Ik wel benieuwd naar meer informatie namelijk.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2015-07-07 - 19:13:44 send message to roodmus

Ik vraag me wel eens af waarom er verlichting moet zijn.

ik kweek al jaren Eur.cultuur vogels met name goudvinken maar nog nooit een lampje gebruikt.

Ik snap dat je vroeg wilt kweken ivm tt , maar toch houd ik het bij natuurlijk licht.

Is dat de reden de TT.

grt.


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2015-07-07 - 20:25:06 send message to Henk57

Toontje

Interessant uit wel onderzoek blijkt dit.
Led heb je ook in verschillen sterktes etc he.
Tegenwoordig worden ook complete grote kantoorgebouwen ingericht met led. Mocht het onderzoek valide zijn dan hebben we straks veel blinden instituten, lol.

Er wordt veel over led beweerd ten goede en ten slechte. Daarom ben ik eens benieuwd naar goede wetenschappelijke onderbouwingen of onderzoeken.

Ik ken bijvoorbeeld ook een kweker die kreeg maar geen jongen op stok. Alles in led-verlichting nu 29 jongen op stok.
Verder heeft hij niets veranderd , geluk of led ?

Henk


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-07-07 - 20:32:59 send message to Karel

Als ik het goed heb begrepen, zouden met name felle led's die "koud wit" en blauw stralen gevaarlijk kunnen zijn.

Dit artikel is wellicht interessant:

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=7895


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2015-07-08 - 09:09:31 send message to Henk57

Dank je wel Hans. Gelezen maar gelijk ook weer tegenstrijdig onderzoek . In 2012 hebben ze de richtlijnen aangescherpt.
Maar wel weer eens goed om te lezen. Heb wel gelezen dat ze voor vogels speciale lampjes gebruiken met ik dacht 60 pf 60.000 K . Maar ben totaal niet bekend met de lampen, electro wereld. Ik gebruik het nu zelf en moet zeggen vogels zien er goed strak uit zie geen verschil met de dure TL balken en speciale Tl lampen . ( wel op de stroomregeling wink ;))

Henk


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2015-07-08 - 12:16:57 send message to P.Rooth

licht fel of minder fel kwestie zelf erin op kijken is het irritant of erg fel waardoor je er niet lang naar kijken kan is dit voor de vogels al helemaal link , uitproberen hoeft geen professor aan te pas te komen .
Direct licht in kooien ben ik niet dol op doe het meer "gesluierd" wel licht maar niet als een kanon


toontje
Website Member
Posts :86

Website Member
2015-07-08 - 12:50:31 send message to toontje

"Uit dierproeven is gebleken dat intens blauw licht schadelijk kan zijn voor de ogen, met name voor de gele vlek van het netvlies. Deze schade wordt blue light hazard genoemd en kan zich bij voorbeeld voordoen bij lassers die onvoldoende oogbescherming gebruiken. De schade wordt waarschijnlijk niet alleen veroorzaakt door blauw licht maar ook door UV licht. Bij mensen die zich niet veelvuldig aan intens blauw of UV licht blootstellen lijkt de blue light hazard gering te zijn, al weten we niet zeker of de veranderingen in blootstelling aan blauw licht door moderne electronica een extra risico begint te vormen. Om alle risico op blue light hazard uit te sluiten zijn sommige oogartsen er voorstander van om bij staaroperaties gebruik te maken van gele kunstlenzen, die de transmissie van blauw licht zeer sterk onderdrukken.
De recente ontdekkingen van ganglioncellen in het netvlies die gevoelig zijn voor blauw licht, en die betrokken zijn bij (onder andere) de regulatie van alertheid en stemming, geeft een nieuwe dimensie aan deze discussie: te sterke onderdrukking van blauw licht onderdrukt de normale werking van deze cellen, en zou daarom wel eens negatieve gevolgen kunnen hebben voor alertheid en stemming. Er is niet bekend welke mate van onderdrukking van blauw licht een laag risico op blue light hazard oplevert terwijl stemming en alertheid er niet onder leiden. Gericht onderzoek zou hier duidelijkheid over moeten verschaffen. "
Domien Beersma, hoogleraar chronobiologie en directeur van het Center for Behaviour and Neurosciences RUG, - 03-02-2015 14:44


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2015-07-08 - 23:37:07 send message to Henk57

Mijn led hang aan het plafond dus daar kijken ze niet direct in.
Lang naar een gewone lamp kijken is net zo onprettig .

licht fel of minder fel kwestie zelf erin op kijken is het irritant of erg fel waardoor je er niet lang naar kijken kan is dit voor de vogels al helemaal link , uitproberen hoeft geen professor aan te pas te komen .
Direct licht in kooien ben ik niet dol op doe het meer "gesluierd" wel licht maar niet als een kanon P, Rooth



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 154 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede