Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > help, informatie over ringen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : help, informatie over ringen.
sucatiesakura
Website Member
Posts :2

Website Member
2015-07-19 - 02:09:19 send message to sucatiesakura

beste vogeliefhebbers,

Ik heb een valkparkietje van 2 jaar oud. In Juni was ze weggevlogen, en wonderbaarlijk heb ik haar 3 weken later bij opvang kromsnavels krommenie op kunnen halen! In die 3 weken ben ik ook bij de vogelopvang in Haarlem langs geweest. valkje zat er niet maar de opvang rade mij wel aan om de vogel te ringen zodra ik haar weer terug vond. Ik twijfelde zelf al om de vogel te ringen toen ik haar/hem kocht (ze was afkomstig uit een 'oops' nestje van iemand met een hobby en was al een volgroeide vogel toen ik haar kocht.) De vrouw van opvang haarlem vertelde mij dat ze het dagelijks deed.

Nu ik de vogel terug heb en niet weer kwijt wil raken wil ik haar graag ringen. Op internet kwam ik uit dat ringmaat 5,4 mm of 5,5mm het best is voor een valkparkiet. Maar ik zit met meer vragen!

- kan ik een vogel van 2 jaar oud nog wel een ring geven?
- Maakt de kleur van de ring veel uit als je vogel graag aan fel gekleurde dingetjes zoals kraaltjes knaagt? (mag ze niet maar af en toe lukt het haar toch)
- wat voor soort ring is het best en van welk materiaal? (metaal, kunststof, knijp of vast)
- waar kan ik 1 losse ring krijgen? (heb maar 1 vogel en ik zie op internet dat ze vooral in 10 stuks verkrijgbaar zijn)
- moet dit bij een dierenarts gedaan worden of kan een verkoper uit de dierenwinkel dit ook?

Hoop dat iemand mij snel kan helpen, ben het liefst goed geinformeerd voor ik ergens aan begin. heb namelijk ook foto's gezien van ringen die te strak waren voor de vogelpoot en dat het ringen van een vogel ook andere problemen kunnen veroorzaken.

groetjes,
dewi.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2015-07-19 - 09:50:24 send message to tropic

Weet niet waarom je je vogeltje nog wil ringen op deze leeftijd. Er is nl. veel kans dat hij de eerste dagen dat hij het ringetje om heeft eraan gaat knagen en er echt zenuwachtig van wordt.
Een vogel wordt met gesloten ring in het nest op vier of vijf dagen geringd. Daarna kan het niet meer.
Je kan hem natuurlijk nog wel een knijpring omdoen, maar ik zie echt geen reden waarom je dat zou doen. Knijpringen koop je in alle kleuren in alle dierenzaken.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2015-07-19 - 12:48:12 send message to Rik

Persoonlijk zou ik de vogel geen knijpring omdoen. Daar komen ongelukken van. Knijpringen snijden vaak in de poot of de vogel kan ermee ergens aan blijven haken.

Ook vind de vogel het waarschijnlijk niet fijn als er plotseling iets aan zijn poot zit.

Alsnog de vogels ringen is een slecht advies. Je kunt er beter een goede foto van nemen en die verspreiden als de vogel er nog eens vandoor gaat.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2015-07-19 - 13:05:37 send message to tropic

Of nog beter, ervoor zorgen dat de vogel er niet meer vandoor kan gaan


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-07-26 - 12:12:46 send message to gerrit1950

ik heb nog oude ringen van een maat groter doorgezaagd en om de poot gedaan (met tangetje).
Meestal is dat gelukt, maar af en toe zijn er vogels die er toch hun snavel tussenkrijgen en hem openmaken. en eens de truc gevonden, lukt het niet meer.
Knijpringen met twee "vleugeltjes" aan lukt zeker niet bij kromsnavels. Misschien wel die met twee vleugeltjes waarvan er één een flap heeft die over het ander vleugeltje moet geplooid en genepen worden, maar waar je die vindt is mij een vraagteken.


Rik broekhuis
Website Member
Posts :5

Website Member
2015-07-26 - 16:00:37 send message to Rik broekhuis

Je zou hem ook kunnen laten chippen bij de dierenarts.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 238 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede