Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ontwormen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ontwormen
kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2015-09-17 - 17:13:33 send message to kamervoliere

zijn er ook colegas die vogels ontwormen met panacur die in de rui zitten?


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2015-09-17 - 17:43:53 send message to KeesdeJongh

Als het nodig om te ontwormen dan doe ik dit, ook wanneer de vogels in de rui zijn.
Bij de juiste dosering heb je geen last van verkleuring of pigmentverlies in de veren.
Bij zeer hoge dosering kan het wel voorkomen dat de randen van de veren verkleuren.
Je kunt vooraf bij de dierenarts ontlasting laten onderzoeken op wormen, dit is een simpele test.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2015-09-17 - 21:03:13 send message to P.Rooth

is het noodzakelijk om te ontwormen maakt het niet uit of de vogels in de rui zitten en/of er jongen te verzorgen zijn .
Doe je niks en de vogel heeft een flinke worminfectie is die zo dood rui of geen rui


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2015-09-18 - 11:53:16 send message to kamervoliere

het is niet dat ik nu vogels heb met besmetting verschijnselen,maar om preventief te ontwormen dit wil ik wat eerder doen dan andere jaren vanwege het vieze weer wat we hebben.nu zolangzamerhand komen de vogels weer bij elkaar in de gemengde voliere nu de kweek er zowat op zit.maar er zitten een paar in de rui,maar bedankt voor de info zal ze binnenkort een kuur geven.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-09-18 - 12:52:44 send message to Antonia

Preventief ontwormen heeft geen zin.
Zorgt er alleen maar voor dat de vogels imuum worden voor de middelen...


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2015-09-18 - 14:33:28 send message to P.Rooth

met panacur heb ik nog geen enkele vogel gehad die immuun geworden is en dit spul gebruik ik al decennia lang/kort werkt perfect wel na 10 tot 14 dagen de kuur herhalen ben je zeker dat de eieren die eerst in de bloedbaan zaten ook vernietigd zijn


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2015-09-18 - 15:45:54 send message to tropic

preventief behandelen is met ander woorden behandelen tegen wormen die er niet zijn. En als ze er komen moet je behandelen, dus een behandeling voor iets wat er niet is is nutteloos.
Jij smeert toch ook geen zalf tegen aambeien preventief?


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-09-18 - 16:50:34 send message to gerrit1950

Ik zou dit geen preventie noemen. Als je einde ruiperiode kuurt, weet je niet of er wormen zijn of niet. Het is eerder een voorzorg voor als er wel zijn. dan weet je dat ze weg zijn.


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2015-09-18 - 22:03:50 send message to kamervoliere

zo is het maar net Gerred,Tropic laat waarschijnlijk elke week zijn vogels testen of wacht tot er 1 ziek is.deze zijn 9 van de 10 keer te dode opgeschreven


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2015-09-18 - 23:15:18 send message to P.Rooth

vogels die veel op de grond vertoeven zoals kakarikis kuur ik gewoonlijk maandelijks , Reden is dat ik veel ellende gehad heb met worminfecties en aangekochte vogels krijgen zowiezo een wormkuur die na een 14 dagen herhaald wordt . Zodoende geen dooie of zieke vogels meer gehad


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-09-19 - 12:44:23 send message to Antonia

Nu zitten mijn vogels net iets meer binnen dan buiten, maar toch komen ze ook veel buiten.
Ik heb in de 15 jaar dat ik vogels heb nog nooit wormen bij een vogel gehad.
Had ik ze "preventief" ontwormd, hadden sommigen al jarenlang voor niks gif in hun lichaam gekregen...
Als je vandaag een kuur hebt gegeven, werkt het over een paar dagen al niet meer, en kunnen de vogels over een week wormen hebben...


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-09-20 - 11:12:43 send message to gerrit1950

wat wel een preventie is: een betonnen of betegelde vloer . In aarde gedijen de wormen en die worden opgenomen door de vogels. Harde vloeren kunnen ook geschrobt, ontsmet of gebrand worden


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2015-09-22 - 16:12:30 send message to kamervoliere

ik heb nog een vraag hoeveel,gram poeder panacur moet er zo ongeveer over hoeveel gram eivoer?
want gewichten van de vogels bij elkaar optellen lijkt mij geen optie


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-09-22 - 17:27:48 send message to henkdelaat



@ Gerrit 1950
In aarde gedijen de wormen en die worden opgenomen door de vogels.

Gerrit wormen gedijen niet in aarde deze sterven na enkele uren af als ze met de buitenlucht in aanraking komen.

Worm eitjes die blijven wel langere tijd actief en ontwikkelen zich als ze in het lichaam van een vogel worden opgenomen.

Maar zoals je zegt een harde dicht vloer in het beste en is altijd schoon te houden.

Henk.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-09-22 - 20:30:04 send message to gerrit1950

ik heb me verkeerd uitgedrukt: het zijn idd de eitjes, die dan opgepikt worden en verder gedijen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede