Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Advies voeding gevraagd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Advies voeding gevraagd
Shona123
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-09-23 - 21:31:50 send message to Shona123

Goedenavond iedereen,

Ik heb sinds kort een rosé kaketoe in huis met een jammerlijk verleden. Daar kreeg hij alleen zaadmengeling en kreeg hij dingen zoals kaas en brood etc.
Direct nadat ik hem had ben ik naar de vogelarts geweest voor een algemene check up. En hij is te mager en bovendien heeft hii waarschijnlijk een tekort aan vitamines. Zijn roze veren hebben hier en daar grijs erdoorheen en andersom.
Hij eet alleen bar slecht. Pellets eet hij niet, zaadmengeling eet hij letterlijk alleen de zonnepitten eruit. Fruit slaat hij behalve appel liever over en groentes alleen broccoli.
Nu is mijn vraag, WAT kan ik hem geven dat gezond is, hem wat dikker maakt en iets voor een kieskeurige eter geschikt is?

Hij is wild van havermoutpap maar dat wil ik hem niet geven ivm melk. Kan ik wel bijvoorbeeld melk vervangen door water?

Voor de duidelijkheid hij kijkt echt NIET naar zijn pellets om. En ik geef hem een mengeling van Harrison en nutribird pellets.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2015-09-23 - 21:39:07 send message to Rik

Pellets van Zupreem Fruitblend flavour maat M (voor valkparkieten). Daar kijken ze wel naar om.

Verder aanvullen met een goede zadenmengeling!


Shona123
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-09-23 - 22:06:19 send message to Shona123

Ahh bedankt voor de tip! Morgen gelijk in huis halen.
Daarnet vergeten te vragen. Wat kan ik doen om het sepia, grit en/of maagkiezel te laten eten. Ook dit raakt hij niet aan.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-09-24 - 00:03:18 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Doordat hij lange tijd eenzijdige voeding gehad heeft kan het zijn dat hij mager is(ondervoed noemen ze dit).

Het is belangrijk dat hij 90% van de zaadmengeling op eet ook de kleine zaadjes zijn belangrijk zodat hij allerlei vitamine binnen krijgt.

Groenten en fruit bestaan vaak uit een hoog percentage vocht die niet echt bijdragen een het in conditie brengen van een vogel dus dit beperkt voeren.

Als een vogel geen pellets gewend is om te eten dan kan hij snel vermageren en sommige vogels zijn moeilijk op pellets over te schakelen dit kan soms maanden duren.

Sepia en grit neemt een vogel op naar behoefte.

Een goed eivoer aangevuld met kiemzaad en een beetje fruit en groenten doen soms wonderen bij een vogel.

Henk.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2015-09-24 - 01:08:55 send message to parrotmaniak

Ik zou idd kiemzaad of onrijpe mais proberen
En over het voer (fruit of groente ) dat hij wel eet zou ik bvb aves opfok strooien
Krijgt hij toch de vit en mineralen binnen


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2015-09-24 - 10:03:15 send message to rajar

Je zou gebakken ei en gekiemde zaden kunnen proberen dit eten rose s erg graag.
Veel groenten en fruit behalve water zitten daar erg veel goede voeding stoffen in.
Zeker geen pellets geven dit is zo een eenzijdige voeding.
Juist door het eten van pellets ontstaan er ondervoedings-problemen. Mede door de synthetische vitaminen hierin.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2015-09-24 - 14:30:19 send message to P.Rooth

gooi die pellet rommel in de tuin zul je zien dat zelfs muizen er niet zo dol op zijn .

Ik geef mijn rose's een goed zaadmengsel voor grote parkieten met een heel klein beetje papagaaienvoer van witte molen ( is minimaal ) fruit vertikken ze te eten maar wel een eivoer mengeling ( 4 delen eivoer 1 deel universeel ) waardoor gekiemde zaden en geraspte winterpeen waarover een klein beetje roosvicee en Sti Ho Dru en de mengeling eivoer , waarin 2 maal per week wat Gistocal gedaan wordt , gaat over het zaad heen . Zonnepitten hoef je niet eruit te halen dat heeft ie nu zeker nodig om enigszins op gewicht te komen en is beter dan pellets te voeren dat heb ik wel geprobeerd maar niet 1 van mijn kaketoes at dat

Succes

Paul


Shona123
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-09-24 - 15:35:20 send message to Shona123

Lastig, VA raadde pellets juist aan in combinatie met groente en fruit. Vooral aangezien hij uit basis zaadmengeling alleen zonnepitten eruit eet. (Ik controleerde zelf elke dag, zelfs geen lege hoesjes van andere zaden)
Ik ga idd even een goede zaadmengeling kopen. Zonnepitten geef ik inderdaad nog zodat hij iig eet.
Alleen lastig vind ik het wel om hem dan vitamine te verstrekken.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2015-09-24 - 21:31:05 send message to P.Rooth

VA verkoopt dat zelf zeker is een veels te dure en slecht voor spierkliermaag
Zou beginnen met geweekte zaden en langzaam op naar gekiemde en de meest verstokte weigeraar gaat dan zaden eten heb meerdere vogels gehad die uitsluitend zonnepitten aten en geef je zoals ik al aangaf eten ze binnen korte tijd zaden .

Iedere dag vers en zachtvoer op droog zaad . Droog zaad eten ze in de natuur alleen als er geen zachte zaden meer te vinden zijn


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-09-25 - 22:35:30 send message to Antonia

Zolang hij nog alleen zaad eet kan je ook Topet Aminovit geven. Dat is een vitamine poeder, wat je over elk voer kan strooien.
Geef het bijv om de dag, of een paar dagen wel en een paar dagen niet.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-09-26 - 12:22:54 send message to henkdelaat

Niet voor te stellen hoe snel en hoe vaak hier berichtjes worden geplaatst met het geven van vitamines.

Als je je vogel(s) goede en gevarieerde voeding geeft zoals hier vaak door ervaren kwekers(en dan bedoel ik kwekers met tientallen jaren ervaring)gratis gegeven wordt dan begrijp ik niet dat mensen die een vogel aanschaffen naar een verkoper luisteren die er alleen maar op uit is om zijn kassa te laten rinkelen.

Het geven van vitamines aan een vermagerde vogel kan nooit goed zijn omdat bij vermageren ook vaak de weerstand vermindert met groot risico op lever aandoening.

Het te veel en te vaak geven van vitamines heeft vaak een averechtse uitwerking op uw vogel(s)en kan schade aanrichten aan de lever.

Wanneer dan wel vitamine geven,

Na leg nood.
Na een heftige worm infectie.

En dit pas na enkele dagen omdat de vogel dan al van nature al wat aangesterkt is en niet langer als 7 dagen achtereen.

Er zullen wel weer reacties komen van internet ervaringen maar daar schiet niemand iets mee op.

Henk.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-09-28 - 00:09:01 send message to Antonia

Ik ben de enige die er iets over gezegd heb in dit forum, dus neem ik aan dat alle andere dingen die je erbij hebt vermeld ook op mij slaan...

1, ik heb geen vogel uit een dierenwinkel dus dat is een nodeloze opmerking.
2, vaak als je bij een vogelarts komt met zo'n afgetakelde of slecht verzorgde vogel krijgt deze een vitaminespuit.
3, ik kreeg eens het advies van een vogelarts over dit vitaminepreparaat.

Ik ben geen tientallen jaren ervaren als kweker, maar wel al 15 jaar met afgedankte huiskamervogels.

Hou dus je commentaar OVER mensen lekker voor jezelf alsjeblieft..



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-09-28 - 12:45:35 send message to henkdelaat

Dit is niets persoonlijks als je goed leest dan staat er het volgende.

Niet voor te stellen hoe snel en hoe vaak hier berichtjes worden geplaatst met het geven van vitamines.

Lees maar eens diversen topics waar het gaat om voeding adviezen.

Vitamine spuiten geeft een vogelarts vaak uit financieel oogpunt,ik ben daar vroeger ook ingetrapt totdat ik mij bekwaamde in de voedingsleer over vogels en dan kom je tot een heel andere conclusie over vitaminen.

Antonia,jij voelt je nogal snel op je teentjes getrapt en als je zoiets leest als commentaar op je berichtje dan moet je het eerst nog eens goed overlezen voordat je iemand beschuldigt.

Dit is een advies dat je niet zomaar met vitamines moet gaan werken want dat het soms schadelijk kan zijn voor zwakkere vogels.

Henk.


Shona123
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-10-13 - 15:21:36 send message to Shona123

Goedemiddag,

Sorry voor de late reactie. Maar ik las laatste reactie van Henk en was eerlijk gezegd snapte ik het alsnog niet. Is dat bedoelde tegenover mij? Of tegen andere die advies geven om vitamines te geven?
In ieder geval is er geen verandering aan deze kant. De papegaai heeft 1 week goed gegeten en nu weer terug bij af.
Liefst wil hij alleen warm eten en eet alleen als wij eten.
Ik geef hem fruit, groentes en noten maar daar eet hij nog steeds weinig van. Eerder genoemde zaden bekijkt hij niet eens.
Eerlijk gezegd word ik een beetje wanhopig ervan. Ik wil dat hij gezond eet en wat aankomt.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2015-10-13 - 16:05:28 send message to marc1

Kijk of je er een wilde valkparkiet bij kan zetten en plaats de kooi dan ergens waar geen mensen zijn...dan alleen zaden en fruit voeren..
Wil dat niet dat een andere vogels er strak naast in een kooi, en ook afgezonderd van mensen


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-10-13 - 16:18:52 send message to henkdelaat

Shona 123,

Is niet bedoeld voor u maar voor mensen die gelijk klaar staan met het advies om vitamine te geven in plaats van een goed voeding advies.

Als uw Rosé Kaketoe een gewicht heeft van +/_ 350 á 400 gram is er niets mis mee,als hij onder de 350 gram zit kan je met goede voeding hem op peil brengen en na verloop van tijd zorgen dat hij voor 90% zijn zaad op eet want anders krijgt hij eenzijdige voeding binnen wat zijn weerstand vermindert en hij zeker mager wordt.

Rosé Kaketoes eten van naturen graag kleine zaadjes het is dan ook belangrijk dat u het papegaaien zaad mengt met grof parkieten zaad zonder zonnen pitten en dit doet u door 50% papegaaienzaad mengen met 50% grof parkieten zaad zonder zonnen pitten.

En geen papegaaienzaad geven waar pinda's in verwerkt zijn want die zijn slecht voor uw vogel.

Henk.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 247 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede