Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Enkele vragen - kakariki heeft voor het eerst eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Enkele vragen - kakariki heeft voor het eerst eieren
Hilyop
Website Member
Posts :10

Website Member
2015-10-12 - 12:39:06 send message to Hilyop

Hoi,

Mijn koppeltje kakariki’s van net geen jaar oud hebben voor het eerst eitjes.
Ondertussen zijn er 3 gelegd in een nestje, de eerste 2 volgden elkaar op 2 dagen achter elkaar, dan was er een dag niets en deze morgen lag het 3de eitje er.
Nu is mijn vraag als volgt: Er zijn momenten dat het mannetje het popje niet in het nestje laat gaan en haar telkens wegjaagt als ze in de buurt komt. Maar er zijn ook al momenten geweest dat ze aantal uur of hele nacht lang (denk ik) op het nestje zit. Ik heb nu wel gelezen dat een pop pas na een aantal eieren echt begint te broeden;
Ik veronderstel dat echt broeden, bijna 24/24 uur non-stop op de eieren zitten is, klopt dit?
Kan er iets van komen als het popje maar bv ¾ van de tijd op de eitjes zit? Of is de temperatuur dan dikwijls te laag?
Mijn vraag is ook, is de kans groot bij een eerste legsel dat dit om windeieren gaat?

Graag wat extra uitleg en verduidelijking aub mbt het broedsel van kakariki’s

Alvast bedankt.


Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-10-12 - 16:02:53 send message to Henry Veugelink

Hoi, ik heb zelf geen ervaring met Kakariki's maar met andere kromsnavels.
Het is normaal dat de pop volledig gaat broeden als alle eieren er zijn. Dat de man de pop niet in het blok laat kan wel voor problemen zorgen. Ik zou dit even aankijken en als het te lang duurt de man apart zetten. Wellicht kun je de eieren schouwen met een lampje om te kijken of ze daadwerkelijk zijn bevrucht. De kans is natuurlijk aanwezig dat de eieren onbevrucht zijn.
Grt. Henry


Hilyop
Website Member
Posts :10

Website Member
2015-10-12 - 23:47:34 send message to Hilyop

Bedankt voor de feedback Henry. De pop zit meer en meer te broeden, dat is alleszins positief. De man doet maar met momenten, alleen overdag, moeilijk om te vermijden dat de pop in het nest zit maar lijkt te beteren. Hoelang kunnen de eieren ertegen dat de pop niet op het nest zit, is een uur van het nest weg bv een probleem? Vogels zitten wel binnen. Binnen paar dagen zal ik de eieren schouwen.


Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-10-14 - 10:52:29 send message to Henry Veugelink

Als ze alle eieren heeft gelegd dan zal ze "vast" gaan broeden. Dus zoveel mogelijk op het nest blijven.
Voor die tijd kan ze het nest nog verlaten, dit kan best een lange periode zijn.
Bij deze nog even het verschil tussen een bevrucht en onbevrucht ei, mocht je de eieren gaan schouwen.

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=10290&recordnum=0

Hou je mij even op de hoogte of de eieren bevrucht zijn??

Groetjes Henry.



P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-10-14 - 14:20:53 send message to P.Rooth

En hang er een 2de blok naast is dan het blok voor de volgende ronde die aanvangt voor de jongen groot zijn die dan door de man verder verzorgd worden


Hilyop
Website Member
Posts :10

Website Member
2015-10-14 - 16:07:03 send message to Hilyop

Hoi,

Een tweede blok staat er sinds een aantal dagen ook in. Bedankt voor de info, ik merk inderdaad al dat de pop steeds minder en vooral korter het nest verlaat. Ondertussen liggen er al 4 eieren. Ik zal binnen een 2 à 3 dagen de eieren eens schouwen en zien of ze bevrucht zijn. Ik hou jullie op de hoogte.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-10-14 - 20:33:03 send message to P.Rooth

Wacht eerst met schouwen tot het legsel compleet is en Kakarikis kunnen gerust 10 eieren leggen soms meer en indien bevrucht best alle uitgekomen eieren groot gebracht worden

succes


Hilyop
Website Member
Posts :10

Website Member
2015-10-22 - 10:45:18 send message to Hilyop

Kakariki had uiteindelijk 6 eieren gelegd.
Begin deze week lagen er opeens maar 3 niet meer, ze waren niet uit het nest gevallen alleszins want vond niks terug. Zijn dus duidelijk opgegeten. Dag later lagen er nog 2 in. Pop broedt nog steeds op de (voorlopig) resterende 2 eieren. Voor zover ik denk na schouwen zijn de eieren bevrucht. Ik denk dat het mannetje dit gedaan heeft, als het vrouwtje heel even het nest verlaat heb ik al paar keer gezien dat hij in het nest springt en even alles door elkaar haalt.
Wat kan ik hieraan doen?



Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-10-22 - 12:59:00 send message to Henry Veugelink

Ik zou de man apart zetten.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-10-22 - 20:24:53 send message to P.Rooth

Kakarikis zijn vreemde vogels een nest omzetten gebeurd vaker .

Vraag is wat voor maten hebben de blokken en wat is er gebruikt als nestmateriaal en hoe dik is dat .


Hilyop
Website Member
Posts :10

Website Member
2015-10-23 - 11:17:19 send message to Hilyop

Toen ik gisterenavond keek, alle eieren waren opgegeten...

P. Rooth
Er zijn 2 blokken. Ze hebben gekozen voor kleinste en dat is 20*20*25 cm, andere is 30*20*25 cm.
Als nestmateriaal had ik er houtschilfers ingedaan, een 2tal cm dik.



Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-10-23 - 11:19:36 send message to Henry Veugelink

Wat jammer!! Weet je zeker dat de man dat gedaan heeft?


mischa
Website Member
Posts :33

Website Member
2015-10-23 - 14:47:05 send message to mischa

dit gebeurt helaas wel vaker
soms laat het mannetje het popje ook niet meer uit het blok waardoor ze verhongeren


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-10-23 - 14:56:28 send message to P.Rooth

2cm laagje is erg weinig maat blok is erg ondiep gebruik voor valkparkieten is dit oké maar Kakariki's hebben toch liever een wat dieper blok 40 tot 50 cm diep gebruik ik voor ze en het nestmateriaal mag zeker 5 cm liever nog iets meer en daar graven ze een kuil in en ik denk dat ze nu op de kale bodem gezeten hebben wat niet goed is voor de eieren . Kapspaantje met potgrond ongeveer 50/50 in blok duwen en daarop wat losse spaantjes geeft bij mij goede resultaten .

Succes met de volgende ronde

Paul


Hilyop
Website Member
Posts :10

Website Member
2015-10-23 - 16:39:40 send message to Hilyop

Henry,

Neen, dat weet ik inderdaad niet helemaal zeker. Maar door het gedrag dat ik laatste 2 weken van de man zag leid ik er een beetje uit af dat hij er wel voor in staat was. 100% zeker ben ik natuurlijk niet. Ondanks dat alle eieren weg waren gisterenavond zat pop deze morgen nog op het nest.

Paul, bedankt voor de tips, hier leren we weer wat uit! Ik zal zorgen voor een wat dieper blok en een grotere laag, de eieren lagen niet op de grond maar het scheelde inderdaad niet veel.
Ik dacht altijd dat kakariki's niet heel erg strikt zijn wat betreft hun nest.
Los van bovenstaande, het lijkt me nog geen reden om de eieren op te eten of is het dit wel?

Nog verdere tips zijn altijd welkom


kakarikie1956
Website Member
Posts :35

Website Member
2015-10-23 - 21:46:20 send message to kakarikie1956

Uit ervaring weet ik dat 30x20x25 goede broedblokken zijn,nooit problemen gehad zelfs niet met groot aantal jongen.de houtsnippers daartegen leg ik niet te dik omdat ik ook daarmee al problemen gehad,ze scharrelden hun eigen eitjes onder de snippers en het resultaat was een paar kapotte of verloren eitjes.ik heb dan ook al nesten gehad waar alles uitgegooid werd van nestmateriaal en nadien op de kale bodem een mooi aantal jongen groot werden gebracht,elk koppel zal zijn eigen willetje doen en daar kan je echt niet veel aan veranderen!maar in jou geval zou het kunnen dat je de volgende rond zonder problemen mooie vogels op stok krijgt,dat is het plezier van onze hobby,nooit genoeg ervaring opdoen,en altijd benieuwd zijn wat er volgt?sucses verder met je kakarikies.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 247 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede