Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > ervaring met led verlichting ikea Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : ervaring met led verlichting ikea
gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2015-11-04 - 22:56:27 send message to gouldamadine


wie heeft er ervaring met de led verlichting van ikea in een vogelkooi
gaat om de volgende verlichting

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60116540/


Rvdm67
Website Member
Posts :53

Website Member
2015-11-05 - 18:09:40 send message to Rvdm67

Ik gebruik ze ook.
Na 8 maanden heet zondag de eerste het begeven.
Ze zitten bij mij in een stekkerblok met tijdklok.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2015-11-05 - 22:33:14 send message to Rogert

En kweek je ook met de vogels RvdM67?

Ik zou je geen advies kunnen geven omtrent deze verlichting. Maar wat mij tegen staat is dat er geen kleur en stralingsspectrum wordt gegeven en 30 lumen is vogels mij erg weinig als vervanging voor daglicht.

Als nachthok verlichting kan ik het me voorstellen dat je zoiets dergelijks kan gebruiken. Maar vogels die dag in dag uit onder deze verlichting gehouden worden komen op den duur wel wat vitaminen te kort.


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2015-11-05 - 23:17:08 send message to gouldamadine

deze is ook met kleuren te verkrijgen kun je zelf de kleur instellen is alleen 10 euro duurder


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2015-11-09 - 23:18:03 send message to J. Santegoeds

Hallo,

Naar mijn mening kun je beter LED verlichting kopen, die ook geschikt is om in een vogelomgeving gebruikt te worden.
Vaak is dit soort LED verlichting (Aldi/LIDL/Ikea etc. etc.) dat niet.

Groeten, J. Santegoeds


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-11-09 - 23:57:39 send message to Karel

Ik heb de indruk dat ze in de aquastiek al wat verder zijn met LED-verlichting en de invloed van de kleur en intensiteit op planten en dieren.

Misschien kun je daar je licht eens opsteken?


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2015-11-10 - 18:57:43 send message to Henk57

Bij de vogelwebshops kun je het goedkoper bestellen en weet je dat het goed is. Ik kan je mag de naam natuurlijk niet vermelden ? Maar is afgekort BS


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2015-11-11 - 12:19:46 send message to J.ten Wolde

Is Jan van der Vliet niet goed genoeg meer met z'n led verlichting?


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2015-11-13 - 23:23:26 send message to gouldamadine

je loopt ACHTER JAN TEN WOLDE
JAN AN VLIET DOET NIET MEER IN VERLICHTING


koenders
Website Member
Posts :45

Website Member
2015-11-15 - 20:47:49 send message to koenders

Wat mij nu eens interesseert is wat is de invloed van led licht op de ogen van de vogels lees / mens. Alle voor en nadelen al bestudeerd. Maar hier over vind je allerlei tegenstrijdige artikelen.Wie weet hierover meer of een verwijs naar een wetenschappelijk artikel.
Dus geen verkoop praatjes want verkopen willen ze allemaal


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-11-16 - 13:04:30 send message to henkdelaat

Gelezen:

LEDS zijn een recente ontwikkeling met vele toepassingen en we kunnen maar beter voorzichtig zijn.
Dat zijn we onze kinderen verplicht.
LEDS kunnen nog zo energiezuinig, lichtgewicht en duurzaam zijn maar in de vorige Eeuw zagen ze van asbest ook alleen maar de positieve eigenschappen.

Straks wordt de volgende generatie naast slechthorend (koptelefoons), hyper/neurotisch/slecht gebit (energy-/frisdrankjes), epileptisch (games), ook nog slechtziend.

Henk.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2015-11-16 - 16:03:27 send message to J. Santegoeds

Hallo,

Graag zou ik ook een wetenschappelijke onderbouwing zien van het verhaal dat LED slecht is voor de ogen van mens en dier.
Koenders vraagt daarom en de eerste reactie is al een (persoonlijke) mening, maar zonder beargumenteerd bewijs.

Naar mijn mening(!) is een goed geplaatste LED verlichting van goede kwaliteit, niet schadelijk voor mens en dier.
Dat houd in dat de LED's van boven naar beneden schijnen, dus niet in een bepaalde hoek.

Gewetensvraag terzijde; is TL verlichting slecht voor vogels?

Groeten, J. Santegoeds



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-11-16 - 17:17:33 send message to henkdelaat

www.nvwa.nl/Led-verlichting

LED-verlichting voldoet niet aan de Europese richtlijnen

Nieuwsbericht Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 18 juni 2015

Van de 35 onderzochte LED-lampen voor huishoudelijk gebruik voldoet geen enkel product geheel aan alle wettelijke eisen.
Dit blijkt uit onderzoek van samenwerkende Nederlandse inspectiediensten dat vandaag is gepubliceerd.
Bij 20 producten is de elektronische veiligheid onvoldoende omdat onder andere de verbinding van fase- en nul geleiders niet aan de normen voldoet.
Verder is bij 6 van de 35 lampen een overschrijding aangetroffen van de limiet voor zware metalen.
Op de verpakking ontbrak bij 7 producten de CE-markering en de merk- en typeaanduiding.
Slechts 1 product voldeed aan alle wettelijke administratieve eisen.

Henk.








J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2015-11-16 - 17:59:16 send message to J. Santegoeds

Euhm, Henk.....
Dit onderzoek zegt niets over "LED" maar over de (on)veiligheid van de verbindingen en constructie van de lamp zelf.
https://www.nvwa.nl/actueel/risicobeoordelingen/bestand/2208870/advies-over-de-risico-s-van-led-lampen-met-bepaalde-tekortkomingen

Groeten, J. Santegoeds


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-11-17 - 00:05:55 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Santegoeds,
Als je op deze site verder doorzoekt kom je het volgende en nog veel meer tegen.

De Gezondheidsraad acht het dan ook van groot belang dat er onderzoek gedaan wordt naar de risico’s van LED-verlichting, zowel voor de biologische klok als voor de ogen.
Als het werkelijk zo is dat door de blootstelling aan LED-licht de ogen beschadigd raken, hebben we met een groot probleem voor de volksgezondheid te maken, aldus de woordvoerder.
Gezien de hoge vlucht die de toepassing van LED’s heeft genomen, en naar verwachting zal blijven nemen, is het verstandig om hier uit voorzorg onderzoek naar te laten doen.
De Gezondheidsraad pleit verder voor de ontwikkeling van producten die LED-licht met minder blauw afgeven.

Er zouden volgens AOC studies zijn die tonen dat langdurige blootstelling aan blauw licht kan leiden tot maculadegeneratie.
Dat is een oogaandoening waarbij de gezichtsscherpte afneemt door het afsterven van cellen in het centrale gedeelte van het netvlies.
Het gezichtsvermogen is dan permanent beschadigd.
AOC refereert in het bericht, dat Softpedia volledig heeft geplaatst, aan professor Carl Kupfer.
Hij voorspelt dat maculadegeneratie in de toekomst een epidemie zou kunnen worden.

Henk.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2015-11-17 - 13:06:08 send message to J. Santegoeds

Hallo,

Henk, waar het dan over gaat is hoog energetisch zichtbaar blauw licht.
Recente studies suggereren dat het blauwe einde van het lichtspectrum een bijdrage kan hebben aan schade aan het netvlies en mogelijk kan leiden tot leeftijdsgebonden macula degeneratie.

Echter, dit hoogfrequent licht in de violet/blauwe band wordt vooral toegepast in computers, smartphones, tablets en HDTV’s en andere elektronische apparaten.
Niet direct in "verlichting".....

Dus die discussie is er wel, maar in een ander perspectief.

De LED verlichting, die vaak wordt toegepast in een vogelomgeving (en dan bedoel ik niet de Aldi/Liddl/Ikea, etc. producten) heeft een beperkt bereik in het lichtspectrum, zonder IR en UV.
Als het goed is in een Kelvin temperatuur van 5500/6000 (eventueel 6500K).

Bovengenoemde problemen zijn met, een juiste keuze, dan ook niet voor de hand liggend.

Wat mij vooral stoort, is dat in zijn algemeenheid "het product LED" op één grote hoop wordt gegooid en dat daarover dan verschillende meningen worden gevormd, zonder op de specifieke onderdelen in te gaan.

Er zijn weinig tot geen onderzoeken gedaan over gebruik in een vogelomgeving.
Vooral vanwege het feit dat dit commercieel geen interessante markt is.
In de tuinbouw (en gerelateerde groenkwekerijen, als je begrijpt wat ik bedoel) wordt veel meer onderzoek gedaan.
Ook in de pluimvee sector heeft wel wat LED ervaring, maar daar gaat men weer uit van andere invalshoeken.
De aquarium en terrarium wereld gebruikt ook veelvuldig "LED" maar ook in andere lichtkleur en hoeveelheden.

Maar goed, het ging hier over het al dan niet "schadelijk" zijn van "LED".....

Groeten, J. Santegoeds.




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 220 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede