Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Europa speelt grote rol in illegale dierenhandel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Europa speelt grote rol in illegale dierenhandel
henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-02-07 - 18:21:24 send message to henkdelaat

Er gaan miljarden in om en veel van dat geld verdwijnt naar criminele groeperingen of bendes die grote gebieden in Afrika of Azië beheersen. De illegale handel in zeldzame dieren of producten die van zeldzame dieren zijn gemaakt rukt steeds verder op.
Uit onderzoek van criminoloog Daan van Uhm van de Universiteit van Utrecht blijkt dat criminelen die eerst in drugs handelden, nu overstappen naar de handel in wildlife.

Doorvoer
Een papegaai van een ton, een schildpad van 25.000 euro en natuurlijk de bijna uitgestorven neushoorn, waarvan de hoorn inmiddels duurder is dan cocaïne of goud. “Er gaat zeer veel geld in deze illegale handel”, aldus Van Uhm. “De handel in wildlife is in het algemeen vergelijkbaar met de handel in wapens en drugs.”
Van Uhm zegt dat de EU een veel grotere rol speelt dan toe nu wordt aangenomen. Handelaren gebruiken de grote Europese havens en vliegvelden als doorvoer naar voornamelijk Azië.
Maar ook de Europese markt zelf is veel groter dan gedacht. Liefhebbers kopen illegaal zeldzame reptielen, apen en vogels. Net zoals schoenen, tassen en andere producten die gemaakt zijn van dieren waarin niet gehandeld mag worden. Deze zeldzame dieren en producten staan vermeld op de zogenaamde CITES-lijsten.

Er mag alleen in gehandeld worden als ze gekweekt zijn. Douane, NVWA en de politie gebruiken die lijsten onder meer om te controleren of dieren legaal dan wel illegaal zijn. Maar het blijkt in de praktijk zeer eenvoudig om deze vergunningen te vervalsen, zegt criminoloog Van Uhm. Volgens Europol heeft de opsporing weinig prioriteit.

Uitsterven
“Waar niet gezocht wordt, wordt ook niks gevonden”, zegt Werner Gowitzke, hoofd milieucriminaliteit van Europol. “Dit type misdaad krijgt geen prioriteit in Europa.”

Europarlementslid Gerben Jan Gerbrandy (D66) pleit al jaren voor een intensievere aanpak van deze handel. De Europese commissie komt binnenkort met een actieplan. Maar daar verwacht Gerbrandy niet veel van. “Dat plan zal hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe wetgeving bevatten”.

De gevolgen van de oprukkende illegale handel in dieren en dierproducten zijn enorm. Diersoorten dreigen uit te sterven, hele gebieden in Afrika worden geterroriseerd door gewapende stropers op zoek naar die zeldzame vogel of neushoorn. En handelaren in de EU gebruiken hun legale bedrijven om buiten het zicht van de autoriteiten hun illegale waar te verkopen.
Dit type misdaad krijgt geen prioriteit in Europa.

Wat doet Nederland?
In Nederland zijn met name de douane, politie en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit betrokken bij de aanpak van de illegale handel in dieren die op de CITES-lijsten voorkomen. De meeste dieren worden gevonden op Schiphol, de haven van Rotterdam maar ook bij verzamelaars thuis. In beslag genomen dieren worden overgedragen aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Deze dienst plaatst de dieren bij speciale opvangcentra in het land.
De afgelopen 5 jaar kreeg de RVO ruim 2500 dieren aangeleverd die in beslag genomen zijn.

Beleid
De aanpak van de illegale handel in dier- en plantensoorten hangt voor een groot gedeelte samen met Europese wetten en regels. Maar in april 2014 laat de toenmalige staatssecretaris Sharon Dijksma weten geen voorstander te zijn van nieuwe wetten om de handel in illegale diersoorten aan te pakken.

“Nederland is van mening dat het huidige beleidsmatige en wettelijke kader in de EU tegen de illegale handel in wilde dieren en planten toereikend is. Nieuwe wetgeving is naar de mening van Nederland dan ook onnodig en ongewenst”.

Een woordvoerder van de huidge staatssecretaris Martijn van Dam bevestigt dat dit nog steeds het uitgangspunt van de Nederlandse regering is. Wel worden er steeds meer internationale bijeenkomsten gehouden om politiek en financieel commitment te krijgen om dit op mondiaal niveau aan te pakken. “De door Nederland te organiseren wildlifecrimeconferentie van 1-3 maart is daar een voorbeeld van”, aldus het ministerie.

“De bestrijding van wildlife crime is sinds enkele jaren een prioriteit. Economische Zaken heeft in totaal 4 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een serie projecten op het gebied van bestrijding van de hele keten van wildlife. Ook Buitenlandse Zakern heeft 2 miljoen beschikbaar gesteld voor projecten op dit gebied.”


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2016-02-08 - 10:23:11 send message to tropic

wat is je doel, of wat probeer je te bereiken met hier zulk een artikel te plaatsen???


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-02-08 - 12:33:15 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Naar mijn mening zullen 'wij' als onderdeel van de dierhouderij in NL ons duidelijk moeten distantiëren van duidelijke illegale praktijken.
Om niet in het kielzog te worden meegezogen (zie ook recente berichten in topic positieflijst http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=13748&recordnum=390 ) zal er blijkbaar ook een meer duidelijke scheiding moeten komen tussen illegale praktijken en de reguliere dierhouderij.

De keerzijde van het geheel is echter wel dat wanneer wij daadwerkelijk geconfronteerd gaan worden met wet- en regelgeving, waarbij goed te houden soorten, waar we ook jarenlang ervaringen mee hebben, achteraf illegaal worden gemaakt!
Dan komen de kaarten uiteraard geheel anders te liggen.


Tenslotte merk ik op dat er in de televisiereportage absoluut bij herhaling werd gesmeten met opgeklopte verhalen en lukrake prijsstellingen.
Een en ander n.b. ook nog eens onder beelden van niet met die prijsstellingen corresponderende diersoorten.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-02-08 - 12:37:48 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

voorbeeldje:

In een TV reportage roepen dat roofvogels massaal uit de natuur worden geroofd omdat ze 20- 30.000 euro opleveren, waarbij vervolgens een Harris Hawk van ongeveer 500 euro wordt getoond.
Zoiets zet wat mij betreft de toon voor de gehele reportage.
Sterker nog, dit soort eenzijdige beeldvorming (waar wij al jarenlang mee te maken hebben overigens) heeft karaktertrekjes van oplichting.

nog een voorbeeld:

De getoonde Neushoornleguaan gaat echt niet voor 20-, 30- of 40.000 euro over of onder de toonbank door! 300 tot 500 euro honderd komt eerder.

Soortgelijk blaartrekkend verhaaltje over babyschildpadjes van 5 dollar inkoop, die hier vervolgens zouden worden verhandeld voor vele duizenden euri.
Weinig geloofwaardig allemaal, zeker als je dat verhaal naast een giga schildpad van tientallen jaren oud vertelt . . . . .
Na 80 jaar dierenzorg in de breedste zin van het woord hangt er uiteraard een ander prijskaartje aan!



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2016-02-08 - 14:52:14 send message to Rik

Ik sluit me helemaal aan bij Rupicola.

Het is een opgeklopt verhaal dat volgens mij naar het land der fabelen kan worden verwezen.

Overigens goed dat Henk dit artikel heeft geplaatst. Het is een aanval op het artikel (niet Henk) happy :)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-02-08 - 14:53:45 send message to rupicola

laat over die laatste zin geen misverstand bestaan. wink ;)


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2016-02-09 - 09:22:20 send message to rajar

Ik mis in het verhaal de corrupte ambtenaren die hieraan meewerken zonder deze werkt het hele systeem niet zo goed.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2016-02-09 - 10:09:41 send message to tropic

fout rajar, als er hier geen afzetmarkt voor bestaat stopt het vanzelf


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-02-09 - 11:35:31 send message to henkdelaat

Als je de eerste 3 regels leest dan zie je al dat dit een wereld wijd probleem begint te worden.

Als criminelen er een miljarden omzet van maken dan is er een zéééér grote afzetmarkt,die misschien ook gepaard gaat met corrupte ambtenaren.

Henk.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-02-09 - 12:18:58 send message to rupicola

Overal waar veel geld omgaat zie je per definitie verschuiving van belangen. Corruptie is daarbij een gangbare ontwikkeling.
We kunnen echter nog veel meer aspecten die aan de illegale handel hangen noemen, zoals bijvoorbeeld de soap rond een inmiddels failliet verklaard opvangcentrum in het Zuiden, maar de kern is dat men (zoals overigens langer bekend en vaker gebleken) niet schuwt om een sterke mate van incorrecte beeldvorming toe te passen.

Daarmee wordt ook uw en mijn hobby flink beschadigd en dat lijkt me niet de bedoeling.



rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2016-02-09 - 20:59:46 send message to rajar

Vergeet niet dat er criminelen op hoge posten in overheidsdienst zijn. Als er iets te verdienen valt staan ze klaar. En maatregelen om iets tegen te houden blijven uit. De drugsvangsten die gedaan worden is alleen bedoeld om goedgelovigen zand in de ogen te strooien en hen het idee geven dat de opsporing werkt.
Het is niet voor niets dat drugs niet gelegaliseerd worden.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2016-02-09 - 23:27:46 send message to dundieje

Terwijl jullie struisvogel politiek bedrijven,
zal ik het boetekleed maar aantrekken.
als je een diersoort in gevangenschap houd, om welke reden dan ook, dan creeër je een klimaat van legale en illegale handel.
wil je dit niet , dan zal je geen in het wild levende diersoorten in gevangenschap moeten houden

Ook een beetje vreemd dat hier op het forum in het algemeen behoorlijk negatief wordt gedaan over tentoonstellingen en hun bonden.
dit terwijl zij juist diverse soorten tot rassen hebben "gevormd " waardoor juist bij deze groep liefhebbers vogels uit het wild geen meerwaarde hebben.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2016-02-10 - 01:32:06 send message to Rik

@Dundieje

Dat lijkt me ver gezocht. Om een voorbeeld te geven: Creëer je door auto te rijden ook diefstal van auto's?

Verder ben ik van mening dat de verenigingen en keurmeesters de rassen niet alleen hebben 'gevormd' maar ook rassen hebben 'misvormd'. Als je iets wilt 'vormen' ga dan schilderen of beeldhouwen maar pruts niet aan vogels door middel van eindeloze inteelt.

Honger naar prijzen en erkenning op doet denk ik meer kwaad dan goed. Gebruik gewoon gezond verstand.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 191 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede