Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > in de hand op de rug.. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : in de hand op de rug..
natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-17 - 16:08:06 send message to natasja

vaak zie je als toonbeeld van een tamme papegaai dat ze op de rug worden gelegen in de hand of op schoot etc.

Op mij komt dat altijd wat vreemd over , ik vind het een zeer onnatuurlijke houding een beetje zoals een kat op zijn rug gelegt word in de armen , bij papegaaien weet ik dat ze zich bijv. verdedigen door op de rug te gaan liggen en te trappen .. wat dat betreft kan ik me dus iets voorstellen als je ze hun kwetsbare buik kan tonen door op de rug te liggen, aan de andere kant blijft het voor mij een onnatuurlijke houding en zie ik dan bijv. liever een papegaai "liggen" op schoot ..

wat is de reden dat het bewijs van tamheid vaak word aangegeven als dat ze op hun rug gelegt worden ? is het zo moeilijk aan te leren of dergelijke ?
Ik weet dat er liefhebbers zijn die dit kunnen doen bij hun vogels en ben dus benieuwd naar de reden erachter ,als het ontzettend moeilijk te leren is en zonder vertrouwensband niet mogelijk is kan ik me er wat bij voorstellen maar ik ben geneigd te denken dat je het mits de band in orde is iedere vogel kan leren alleen kusjes geven , op de hand stappen word niet zo er gprofileerd als zijnde de vogel is supertam.



swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-12-19 - 01:01:45 send message to swaas

Ik heb een jonge ara die ik opgekweekt heb vanaf de geboorte, die ligt ook vaak op zijn rug, ik heb dit trouwens niet aangeleerd, dit kwam vanzelf, door onder zijn vleugel te kroelen en te strelen, hij vond dat zalig, ging hij steeds verder overhellen tot hij helemaal op zijn zij lag, op een dag ging hij gewoon op zijn rug liggen en lag met mijn vingers te spelen zoals een baby doet, ik veronderstel dat je het stilletjesaan die richting moet uitsturen en het rugliggen vanzelf dan komt, mijn rose kaketoe deed dat ook, maar die lag regelmatig in zijn kooi op zijn rug met zijn speeltjes te spelen.
Als ik de ara nu gewoon oppak en ik leg hem, bij wijze van spreken, op zijn rug op mijn hoofd, blijft die ook liggen, eenmaal ze vertrouwd zijn met die houding en er niets naars of vervelend gebeurd, doen ze dit zonder sputteren, sommige vinden het nog leuk ook, want dan kan je hun buikje uigebreid kietelenhappy :)


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-22 - 13:09:34 send message to parkietenpeter

Heeft meer te maken met vertrouwen die de vogel in jou als mens heeft gekregen, omdat hij zich zo natuurlijk kwetsbaar opsteld.

Mooie indicatie dus dat je goed bezig bent met je vogel.

wink ;) Peter


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-22 - 16:15:44 send message to Hawkeye_nl

Bij de laatste 3 vogelartsen waar ik een bezoek heb gebracht stonden de mensen min of meer vreemd te kijken dat ik alle door mij meegebrachte dieren met de blote hand aanpakte en op de onderzoekstafel hield. Volgens de artsen zijn er maar heel erg weinig mensen die zelf hun vogel vast houden tijdens onderzoek of ingrepen. De reden is vaak dat mensen bang zijn gebeten te worden of zo. Tijdens een onderzoek is het vaak zo dat de arts de vogel juist in de rug ligging moet hebben om bijvoorbeeld bloed af te nemen. Een vogel die geen vertrouwen heeft in de persoon of personen om hem heen zal echter nooit zo op de rug blijven liggen. Ik probeer persoonlijk altijd een perfecte vertrouwens band op te bouwen met mijn dieren en vindt dan ook dat ik ze overal moet kunnen aanraken en vastpakken. Ik moet ze in elke houding kunnen draaien en leggen als ik ze goed wil kunnen opvoeden en verzorgen. Nagels knippen, snavels slijpen, eten geven, kooi verschonen en spelen zijn daar een paar voorbeelden van maar ook het onderzoeken op bijv. breukjes of ander letsel of bij de vogelarts op de tafel vasthouden zijn daarin een belangrijk onderdeel naar mijn mening.

Een andere kant van dit verhaal is dat veel mensen hun eigen vogel niet vertrouwen. Als ik ze dan zeg dat hun vogel helemaal niet vals is maar dat ze gewoon meer vertrouwen in hun dier moeten hebben dan is de eerste reactie vaak dat ik hun vogel niet ken. Om te laten zien dat ik gelijk heb pak ik dan vaak hun vogel en leg die op zijn rug op mijn hand. Als de mensen dat zien geloven ze vaak pas dat ik wel eens gelijk kon hebben.

Mijn gouden regel is dan ook: "Als je ze niet durft vast te pakken dan heb je waarschijnlijk niet de juiste vogel die bij je past!"

Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-22 - 20:49:08 send message to natasja

kijk daar snap ik dus wat van wink ;)

nou kan ik mijn kicah dus inderdaad gewoon overal vastpakken en aanraken maar geloof toch niet dat ze het op prijs zou stellen als ik dr op d'r rug leg wink ;)




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede