Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wildvang vs prijzen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : wildvang vs prijzen
wally2
Website Member
Posts :39

Website Member
2016-11-11 - 11:48:34 send message to wally2

Beste leden, ik had een stuk gelezen over de illegale handel in inlandse vogels.
Nog steeds worden vogels uit de natuur gehaald en verhandeld in Nederland.
Het betreft ook vogels die ruimschoots gekweekt worden zoals sijzen en putters etc.
je zou toch verwachten dat het niet meer nodig zou zijn om deze soorten uit de natuur te halen, maar het blijkt anders te zijn.

De enige reden die ik kan verzinnen zijn de prijzen die men vraagt voor bv putters.
ik snap dat een liefhebber iets terug wil zien van zijn inspanningen en het is natuurlijk vraag en aanbod, anderzijds bevorderd de hoge prijzen de teruggang in de liefhebberij en de wildvang.

Kijk eens naar de duivensport die is zo duur geworden dat deze sport gigantisch op zijn retour is, en nieuwe leden er nauwelijks zijn, ik kom uit een duiven familie.
Hoe denken jullie hierover ?

Gr Wally




tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2016-11-11 - 14:46:50 send message to tropic

simpel, wildvang is verboden, dus met die prijzen daarvan hou je geen rekening.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-11-11 - 15:22:44 send message to P.Rooth

wildvang van inlandse vogels wordt niet hard genoeg aangepakt er is geen enkele reden te bedenken dan geldelijk gewin om dit te willen .

Geniet enorm van dat kleine grut in me tuin en geen haar op me hoofd die eraan denkt om ze te vangen terwijl ik vrij regelmatig 1tje in me voliere zie maar die kan erin en eruit wanneer die maar wil


wally2
Website Member
Posts :39

Website Member
2016-11-11 - 16:21:06 send message to wally2

Met de prijzen van wildvang is juist rekening gehouden, ze worden voor een stuk mildere prijzen verkocht, en zelfs *geringd*aangeboden, op beurzen en vogelmarkten internet worden soms dubieuze vogels aangeboden, goedkoop maar schuw en vaak met een versleten verenpak e.d.
aldus het onderzoek, ook werd gekeken naar het aanbod van sommige vogels, die nauwelijks tot niet geweekt worden, en toch *geringd* worden aangeboden als enkeling zoals ijsvogels.
dus de zeldzame exemplaren.

gr Wil


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2016-11-11 - 18:47:36 send message to tropic

Wally , kan je die verhalen hard maken? Bedoel van die geringde ijsvogels enz...
Overheid treed mijn inziens veel te laks op voor dit soort dingen. Er worden trouwens buiten inlandse ook met de regelmaat van een klok exoten
, zelfs zeldzame, die er ten tijde van de legale import niet doorkwamen, aangeboden op internet. En ook daaraan wordt niets gedaaan.
Maar om op het onderwerp terug te komen. Ik bedoelde met mijn tussenkomst dat ik geen prijzen van niet geringde europese vogels ken, daar ik ze ofwel geringd en in orde houd , ofwel niet. Ik hoef dus echt niet te weten wat een illegale , niet geringde europese vogel kost, want die koop of houd ik toch niet.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2016-11-11 - 19:49:45 send message to parrotmaniak

er zijn plekken in Nederland waar het een leuke bijverdienste is .
ik weet ook niet van prijzen maar als je op een zaterdagmorgen 15 putters of meer vangt kun je daar het weekeind leuk van stappen


wally2
Website Member
Posts :39

Website Member
2016-11-11 - 20:34:34 send message to wally2

Als je googelt illegale vogelvangst of vogelbeurzen dan zie je vanzelf een hoop hits, dat ze er mee bezig zijn, sommige lieden willen de beurzen verbieden anderen gaan zelfs zover dat ze het houden inlandse vogels totaal willen verbieden.
en controleurs hadden idd een ijsvogel aangetroffen op een beurs, de ringen zijn uiteraard later aangebracht, waarbij de vogelpootjes soms gebroken zijn of beschadigd.

ik ben benieuwd wat de overheid gaat doen, dit blijft niet onbeantwoord denk ik.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-11-11 - 21:04:40 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote: de ringen zijn uiteraard later aangebracht.


Dat is nogal een stelling!

Een en ander impliceert namelijk dat ijsvogels binnen avicultuur niet gefokt zouden kunnen worden, maar niets is minder waar!


Verder zou ik graag eens harde cijfers dan wel onomstotelijke bewijzen willen zien van al die illegale vangstcijfers/percentages.

Zoals in iedere andere sector zal ook in de onze ongetwijfeld sprake zijn van misstanden, maar het scenario neigt naar een veronderstelling dat zo'n beetje de hele natuur wordt leeg gevangen door en voor vogelliefhebbers, waarbij en passant tientallen andere oorzaken van terugloop even worden weggelaten.

Kortom, waar zijn de illegale vangstcijfers op gebaseerd!


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2016-11-11 - 22:18:49 send message to tropic

rupicola; ik kan mij vinden in jou stelling.
Wally: Ik begin meer en meer te geloven dat jij weer ergens een cowboyverhaal gehoord of gelezen hebt, waarmee je hier nu interessant wil zijn en een nutteloze discussie opstarten.
Een ijsvogel met een gebroken poot (door overringen) heeft voor niemand geen waarde, niet voor de gene die hem zogezegd vangt, niet voor diegene die hem zou kopen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 227 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede