Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Opsporen van besmettelijke virussen en aanverwante. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-22 - 07:32:15 send message to natasja

was het maar wat simpeler he..

mijn "probleem" bij dit idee is dat mensen zo de indruk krijgen een garantie op een gezonde vogel te krijgen terwijl uit deze discussie dus al blijkt dat dat eigenlijk onmogelijk is om te realiseren.

Ik denk echter wel dat handelen wel degelijk nut heeft al moet er vooruit gekeken worden dat dat predikaat "gezond" niet teveel uitgedragen word maar eerder "getest en zoveel mogelijk risico's uitgesloten" een tweede vraag die bij me opkomt is hoe voorkom je bijvoorbeeld dat een kweker veren opstuurd van andere vogels als uit zijn eigenbestand ? nou kan je zeggen ja maar ook de kweker heeft er baat bij om zijn eigen vogels te laten testen .. inderdaad dat heeft die kweker ook maar er zijn ook kwekers die er baat bij hebben vogels te verkopen , ook nu zijn er tenslotte kwekers die zieke dieren verkopen en een aantal daarvan weten ook dat ze die verkopen..

en waarom geen speciaalclub oprichten ipv een bestaande club te gebruiken ?


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-12-22 - 08:22:04 send message to jani

De staalname zou kunnen gebeuren via een door de vereniging aan gesloten dieren arts die dan de resultaten doorgeeft aan de eigenaar en de vereniging de vereniging kan dan op haar beurt een certificaat verstrekken welke het dier dan moet vergezellen zo kan men ook direct zien wanneer het dier voor het laatst getest is.Men zou ook een europese databank kunnen opstarten van geteste dieren welke men dan al of niet toelaat op verkoop pagina's van de verschillende verenigingen en al zo de niet geteste vogels van de handel uittesluiten.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-22 - 09:17:06 send message to Jacqueline

happy :)

Voor de traceerbare virussen kun je wel garantie geven.
Stel dat je in een jaar 2 tot 4 controle's laat uitoefenen, en de uitslagen zijn negatief, dus geen sporen van virus aanwezig, dan is garantie wel mogelijk.
Alleen en daar gaan we weer, waar komt je nakweek mee in aanraking, blijft hij vrij of word hij ondertussen besmet, nu is de kans dat het gebeurt heel goed mogelijk, en dat is tegen te gaan als we met z'n alle het voortouw nemen om tot uitbanning van besmette vogels en risico haarden te komen.
Simpel is het niet, en ik zie het morgen nog niet op poten staan, maar het gaat om de wil en doorzetten, een start maken.
Als je toch al controle laat doen op je vogels en je zit aan de goede kant, dan zie ik geen obstakel om dit niet onder te brengen in een speciaal club of wat dan ook.
Wel een controlerend orgaan dat de vinger aan de pols houd om ook naar de buitenwacht geloofwaardig over te komen.

Kijk wat er is gebeurt met de kynologen bij honden.
Wou je nog een pup verkopen van een bepaald ras dan moest je wel aan de eisen voldoen van een kynologenclub, dit alles is op poten gezet om de broodfokkers een stok in het wiel te steken, en het is wonderwel gelukt, kan toch een voorbeeld zijn, hoe het ook kan.
Zo het momenteel gesteld is vergelijk ik zo.
Hoe dikwijls kun je vol gas door rood rijden, 1 x met een beetje geluk 5 x maar geen 10 x want dan heb je prijs.
Zo is het in feite met het kopen van een vogel toch ook, geluk is geen factor die bepalend mag zijn bij de aankoop.
Een zo groot mogelijke zekerheid geeft toch meer kans van slagen dat je een goed exemplaar te pakken hebt.

wink ;)
Peter


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-22 - 09:35:20 send message to Hawkeye_nl

Klaarblijkelijk is 100% zekerheid uitgesloten. Nu kunnen we idd als kwekers en verkopers van dieren toch ons best doen om een zo hoog mogelijke zekerheid te bieden. We moeten daarvoor wel onze dieren regelmatig testen. Of die kosten nu doorberekend worden of niet, hiermee geef je wel meer zekerheid dan wanneer je niets hebt gedaan.

Zoals al eerder aangegeven niet testen is 0% zekerheid wel testen is altijd meer zekerheid. Daarnaast kun je in eer en geweten je hobby blijven uitvoeren.

Erwin


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-22 - 10:49:45 send message to Jacqueline

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

laugh :Dhappy :)laugh :Dhappy :)laugh :Dhappy :)

Kan wel zingen van geluk.
Net een berichtje terug mogen ontvangen van Pakara.
WORD IN DE VOLGENDE VERGADERING MEEGENOMEN.
Het idee opzich is positief ontvangen.
Laat los die bal, rollen met die handel, laat gaan die banaan.
Ik hoop zo dat om te beginnen een 10 tal kwekers zich hier achter scharen, piep klein olievlekje, wat uitgroeit tot een gigantische vloedgolf.

Wat ik nog ga proberen, contact te leggen met het onderzoekcentrum gevestigd in Tampa Amerika.
Tampa heeft de enigste quarantine ruimte in Amerika heb ik me laten vertellen, en alle onderzoeken betreffende besmettelijke ziekte's worden daar uitgevoerd voordat een vogel vrij gegeven word.
You never know.

wink ;)wink ;)
Peter.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-12-22 - 11:35:05 send message to Niltava

Waar ik bij de overdenking aan dacht was ook meer van toepassing op bacteriële infecties.

Echter, een speciaalclub oprichten? Wat voor garanties kun je geven? Wat voor zin heeft het?
Stel ze worden in juni gecontroleerd en nu verkocht(wat heeft er in de tussentijd plaatsgevonden?)
Wat te doen als twee kwekers naast elkaar wonen, de één wel aangesloten de andere niet?
Peter, je laat mensen niet toe tot je kweekbestand, maar je hebt vast ook een vogel in huis. Iemand komt met die in aanraking, besmet hem en jij krioelt met hem om en gaat je vogels voeren (je bent even een voorbeeld)
Ander voorbeeld, iemand is aangesloten, koopt een vogel wordt getest en er blijkt niet mee te zijn, echter de vogel is kort daarvoor besmet en dus is nog niets zichtbaar. Vogel is kerngezond en het virus vermeerderd zich niet of slechts langzaam.
Man brengt hem/haar bij het kweekbestand etc.

M.a.w. je kunt geen garantie geven. De kosten kun je dus eigenlijk ook niet doorberekenen en doe je dat wel waarom zou dan iemand een vogel kopen die duurder is(let wel op, het is niet een éénmalige test, maar 2 - 4 per jaar, dus ook jaren achteréén)
Het lidmaatschap zal duur zijn, je moet immers onafhankelijke (niet beïnvloedbare)controleurs hebben.
Je moet het dus puur uit idealisme doen en misschien met een database van kwekers die zich hieraan commiteren.
Heb je namelijk een speciaalclub, en die heeft dat als predikaat(geteste vogels). Dan hoeft er maar één of twee keer iets misgaan(en dat kan, hebben we geconstateerd) en het hele imago van de speciaalclub is weg.

Nog even over mijn overdenking, ik denk dat we hierover de komende 5 jaar steeds meer over zullen horen. Binnen de vogelwereld maar ook daarbuiten.



Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-22 - 12:09:58 send message to Hawkeye_nl

In de laatste gedachtegang heeft testen voor verkoop dus ook helemaal geen zin. Als een jonge vogel verkocht wordt en de test onzinnig is doordat een virus bij voorbaat niet gezien kan worden bij jonge dieren met oog op de incubatie tijd. Dan zouden de mensen dus uitsluitend vogels moeten kopen die oud genoeg zijn voor een beter test resultaat.

Is de eindconclussie dan dat er geen jonge vogels meer verkocht moeten worden?

erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-22 - 12:10:51 send message to natasja

mijn keuze voor een speciaalclub is omdat je dan je eigen ideaal kan volgen en daar geen bestaande club in mee moet trachten te krijgen , je houd zelf een beetje in de hand wie er lid worden als onofficiele club heb je daar meer mogelijkheden toe als een "openbare" vereniging .

zo kan je het klein opzetten en doe je het goed groeit het groter en groter , alleen zou je dan de voordelen ten eerste bij je eigenkweekbestand neerleggen ipv bij de wereld van vraag/aanbod maar zoiets moet je denk ik ook wel uit een sterkte eigen overtuiging doen ipv voor eventuele zekerheden voor andere kopers


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-12-22 - 15:22:02 send message to Niltava

quote
In de laatste gedachtegang heeft testen voor verkoop dus ook helemaal geen zin. Als een jonge vogel verkocht wordt en de test onzinnig is doordat een virus bij voorbaat niet gezien kan worden bij jonge dieren met oog op de incubatie tijd. Dan zouden de mensen dus uitsluitend vogels moeten kopen die oud genoeg zijn voor een beter test resultaat.


Het heeft niets te maken met jonge vogels. Als je net besmet bent en het virus is zich nog niet razendsnel aan het delen dan is er dus in het begin nog geen reactie in het lichaam en zal men het waarschijnlijk niet dedecteren. Ik heb geen idee wanneer men het wel kan zien. dit is ook afhankelijk van het organisme en het virus.

Dat jonge vogels ter sprake kwamen komt omdat ik ervan uit ging dat daar de "uittocht" van materiaal is. Die worden toch verkocht?

quote
Is de eindconclussie dan dat er geen jonge vogels meer verkocht moeten worden?


Nee, de eindconclussie is dat je geen 100% garantie kan krijgen.

Dat verander je ook niet met een speciaalclub om de genoemde redenen.
Als je een speciaalclub (tegen ziekten) zou oprichten moet je je afvragen wat je er mee wint.
Eén beschermt de speciaalclub dat je bij een kweker ervan geen zieke vogel koopt. Nee, het verkleint de kans misschien wel
Twee is het zeker dat je een zieke vogel koopt als je niet bij de speciaalclub koopt? Nee.


De vraag is dus hoe sterk/streng kun je controleren.
Denk ook eens aan de kwekers die er parkieten bij hebben of andere vogels.
Moeten ze die allemaal testen?


Kijk maar eens naar de uitbraak van ziekten in de dierhouderij de laatste tijd.
Bedrijven worden toch gecontroleerd, vooral omdat de economie van Nederland er mee gebaat is.
Bij menig varkensbedrijf kun je de varkens nog achter glas zien. Toch uitbraak.

Al met al is het dus niet zo "simpel".
Toch



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-22 - 17:28:01 send message to oranjekuif

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

user wiped their message


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-22 - 19:04:49 send message to Jacqueline

happy :)

Alles zo gelezen te hebben, nee simpel zal het niet worden, was het maar zo he.
Maar wat dan, hoe dan een aanzet tot verbetering, kijk je kunt het zelf allemaal perfect voor elkaar hebben, maar er moet toch een mogelijkheid zijn om dit terug te dringen in zijn algemeen.
Lijkt me verstandig dat er een soort commissie samengesteld word,die gaat inventariseren wat er op dit moment en in de nabije toekomst mogelijk is aan opsporingsmethodieken ten aanzien van virussen, en tevens gaat onderzoeken of preventief enten een optie kan zijn.
En dit wereldwijd uitzoeken, niet alleen hier in Nederland.
Ook wat de kosten zouden zijn als dit toegepast zou worden op grote schaal, gewoon een totaal plaatje van mogelijkheden en kosten.
Vandaar uit kun je pas zeggen wat wel en wat niet haalbaar is.
Dan komt de opmerking van Jani aardig in de buurt, wat als ieder clublid en ook buitenstaander een donatie doet van zeg 10 euro en dat word gebruikt voor grondig en degelijk onderzoek naar mogelijkheden technieken entstoffen en noem maar op.
Kundige mensen die onderlegd zijn op dat gebied, die ook de inzet en motivatie hebben om tot resultaat te komen.
Geen zakkenvullers die hebben we er al genoeg hier in nederland.

wink ;)
Peter.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-12-22 - 19:29:04 send message to Niltava

onderzoek naar een entstof zou denk ik inderdaad beter zijn.
€10 van enkele mensen is echter veel te weinig om maar enigzins een beetje beweging bij onderzoekers te krijgen.

Denk dat het gericht aandacht vragen via de diverse kanalen bij een farmaceutisch bedrijf meer teweeg brengt.
(stel je voor als alle papegaaien ingent moesten worden??, plus parkieten) ZOu een markt voor moeten zijn lijkt me.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-22 - 19:43:21 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


duffie
Website Member
Posts :14

Website Member
2004-12-22 - 19:44:10 send message to duffie

als ik lees hoe ver we moeten gaan om ons hobby in stand te houden ,men zou van minder de moed verliezen.ik heb de laatste tijd met verschilende dieren artsen over dit onderwerp gepraat en als je die mensen mag geloven is het nog veel erger dan we denken .zo zouden er onder de valkparkieten grasparkieten en collies heel veel besmete vogels zijn .deze vogels zijn wel draager maar zijn al zo ver door gekweekt dat de ouders of jongen er zelden ziek van worden. als je dan bedenkt hoeveel van deze vogels er zijn alleen al in belgie en nederland .men zou van minder bang worden.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-22 - 19:57:35 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede