Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Grijze roodstaart zonder cites op eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Grijze roodstaart zonder cites op eieren
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-04-20 - 21:25:03

Een vraag:

Je hebt een koppel grijze roodstaart op eieren zitten.

Ze zijn aantoonbaar voor 2017 in je bezit (vaste voetring/ chip) maar je hebt er nog geen citespapieren aangevraagd voor de ouders.

Wat zijn de gevolgen hiervan? De één zegt: je hoeft pas cites aan te vragen als je de jongen verkoopt. De ander zegt: je moet cites voor de ouders in je bezit hebben anders heb je een probleem.

Volledigheidshalve: ik heb geen grijze roodstaarten.


hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2017-04-20 - 21:40:55

Als de oudervogels gechipt of geringd zijn en je wilt ze gewoon houden, hoef je niets te doen. Wel moet je kunnen aantonen dat je ze voor 1 feb al in je bezit had. Dat kan met aankoopbewijs, sexbewijs,rekening van een dierenartsbezoek, etc.
Wil je jongen van dit koppel verkopen, dan moet je wel cites bij de oudervogels aanvragen. Want pas met cites oudervogels kun je voor jongen de cites krijgen. Wil je de jongen ook houden, dan hoef je wederom niets te doen. We moet je er al een administratie van bijhouden. Dus wanneer jongen geboren zijn, ringnummers erbij.


avo
Website Member
Posts :47

Website Member
2017-04-21 - 15:10:38

Ik denk dat je citepapierenu aan moet vragen anders kan je geen citesringen aanvragen.

Mvg André


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2017-04-21 - 15:59:27

De grijze roodstaart (Psittacus erithacus) is één van de meest verkochte papegaaiensoorten in België en Europa. Het is sinds kort echter een bedreigde diersoort die voortaan de hoogste beschermingsgraad geniet. Vanaf begin 2017 zijn houders van deze soort papegaaien verplicht om hun vogel(s) bij de cel CITES aan te geven. Om de vogel te kweken of te verkopen zal daarnaast een geldige identificatie en certificaat nodig zijn.

De grijze roodstaartpapegaai kan relatief gemakkelijk als huiskamervogel worden gehouden en leert ook snel woordjes aan, waardoor hij zeer gegeerd is. De vogel komt van nature in Afrika voor, maar zijn populatie is er steeds slechter aan toe omwille van de stijgende illegale wildvangst. Op de recente CITES-top over de internationale handel in bedreigde dier- en plantensoorten werd dan ook beslist om de beschermingsgraad van de vogel op te trekken naar het hoogste niveau (opname op Bijlage AI van de CITES-conventie).

Dit betekent dat vanaf begin 2017 – de exacte datum wordt later bekendgemaakt – houders, kwekers en handelaars van de grijze roodstaartpapegaai de volgende formaliteiten zullen moeten vervullen bij de cel CITES van de FOD Volksgezondheid:
Houders van de grijze roodstaart (bestemd als huisdier of om ermee te kweken of handelen) zullen een inventaris moeten indienen waarmee ze kenbaar maken dat ze al een grijze roodstaart in hun bezit hebben vóór de inwerkingtreding van de nieuwe regels (het officiële model van inventaris volgt later). Daarnaast moeten ze ook een bewijs van legale herkomst (een overdrachtsverklaring, factuur, oude foto’s …) voorleggen.
Houders (particulieren, handelaars of kwekers) die hun grijze roodstaart wensen te verkopen, zullen een certificaat moeten aanvragen bij de cel CITES en hun (bestaande) vogels laten chippen. Nieuw gekweekte vogels zullen systematisch moeten worden geringd met een vaste gesloten pootring met uniek nummer. Handelaars zullen enkel nog vogels mogen verkopen die geïdentificeerd zijn en van een geldig certificaat zijn voorzien. Het register van binnenkomst en vertrek moet, zoals nu reeds het geval is, uiteraard ook steeds nauwkeurig aangevuld worden

Eind dit jaar wordt nog meer concrete info verspreid via diverse kanalen: de website van de FOD Volksgezondheid, artikels en aankondigingen via de verschillende vogelbonden, per mail …).


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-04-21 - 20:16:36

Probleem: onlangs las ik ergens dat iemand cites probeerde aan te vragen.

Van de citesdienst kreeg hij te horen dat hij met de cites zijn grijze roodstaarten wel kon legaliseren als huiskamervogel. De vogels mochten echter niet meer worden ingezet voor de kweek.

Dit was in België.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2017-04-21 - 21:21:18

Er wordt zoveel gezegd en verteld en doorverteld...
Bovenstaande tekst is rechtstreeks overgenomen van de site van cites, dus ik veronderstel dat dit juist is..?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2017-04-22 - 00:14:04

Die persoon kon geen legale herkomst aantonen door een overdrachtsverklaring of aankoopbon, wat in Belgie verplicht is voor de meeste CITES II en CITES I soorten. Die konden dus wel hun vogels legaliseren, maar mogen er dan niet mee kweken.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2017-04-22 - 11:19:56

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

daniel wat je zeg klopt niet helemaal je mag er in belgie ook niet mee kweken .in belgie snapen ze schijnbaar niet hoe de praktijk is . ze willen inderdaad overdrachtsverklaring hebben .heb al div keren gezegd dat de meeste mensen zeker minilmaal 90% zo papier in belgie niet heb . heb ze proberen duidelijk te maken dat als men overdracht wil er heel eenvoudig mee te frauderen is . ofwel valse verklaringen uit te schrijven . krijg daar nog niet eens een antwoord op . terwijl men in belgie al jaren ook voor lijst 2 vogels een register bij moet houden . dann denk je dat zou toch wel voldoende zijn . nou mooi niet ze hameren op die overdrachts verklaringen .ik kan nog heel veel meer schrijven hoe dat men met mens en dier omga bij cites belgie .en vooralde leidinggevende is totaal niet mee te praten .zij bepaald hoe het ga en niemand anders . en dat men in andere landen anders omga hier mee is haar probleem niet .


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2017-04-23 - 00:00:15

Is daar in Belgie echt juridische grond voor om ze dan uit te sluiten voor kweek?


Wat als je ze verkoopt aan iemand in Nederland, die er vervolgens wel mee mag kweken, en weer terugkoopt?


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2017-04-23 - 12:19:30

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

johan zonder cites mag men er in belgie niet mee kweken of verkopen .maar ik hou ze niet tegen . als blijk dat een paar vogels die ik heb geen cites zou krijgen om dat ik geen goede overdracht heb . gelukkig is dat maar van 1 vogel het geval en die is ouder dan 35 jaar .dus voor mij tel het niet maar voor heel veel mensen hier in belgie dus wel .

en of ze nu vaste voetring hebben of geen ring maak niet uit geen overdracht geen cites .met vastering zeggen ze gewoon via de verenging kan men achter de kweker komen . maar er zijn ook clubs die niet meer bestaan . dan zeggen ze gewoon is niet ons probleem .


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-04-23 - 15:13:38

Je zou er nerveus van worden....


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2017-04-24 - 11:21:49

nerveus niet echt . maar wel woest .

op dit moment duur de aanvraag van een cites ongeveer 3 a 4 maanden . ze zijn nu namelijk pas bezig met de aanvragen van half januari . hebben ze mij afgelopen vrijdag nog per mail bevestegd

en dan moet de kweek nog echt gaan beginnen .


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2017-04-24 - 15:32:18

Klopt wiechman, ik heb 05 februari cites aanvraag ingediend. Tot heden nog niets ontvangen. Vorige week telefonisch contact gehad en kreeg als uitleg dat ze ontzettend druk zijn met de grijze roodstaart.
Op mijn vraag of ik vogels dan mocht verkopen (heb een koper) en nadien de reeds aangevraagde cites nasturen kreeg ik een negatief antwoord.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2017-04-25 - 12:02:27

Die situatie is toch wel erg absurd. Je zou verwachten dat er sprake zou zijn van enige redelijkheid als je als overheidsinstantie volstrekt onvoldoende capaciteit hebt om regelgeving uit te voeren.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2017-04-25 - 13:42:50

johan enige redelijkheid kunnen ze hier schijnbaar niet . klein voorbeeld . wat bij mij zelf was

heb eind december de aanvraag ingediend voor onze 16 grijze half februari kreeg ik overzicht van wat zij nog aan gegevens wilde hebben alles binnen 3 dagen terug gemaild . in de tussen tijd heb ik wat vragen gesteld kreeg nergens geen antwoord op . heb de hoofd gemaild hoe dat het nu zat . en waarom dingen aan mensen vragen terwijl men weet dat 90 % van de mensen hier niet aan voeldoen . krijg je als antwoord is niet ons probleem moeten de mensen maar zorgen dat men in orde is met de papieren .ze hebben natuurlijk hier een punt mee . maar iemand die hun grijze al meer dan 10 jaar hebben en hun overdrachtsverklaring als ze die al ooit gehad hebben dat is ook de meeste niet . maar wel op andere manier aan kan tonen dat de vogel al lange tijd in hun bezit is . zeggen ze gewoon OVERDRACHTSVERKLARING EN NIKS ANDERS. heb ik ook gezegd overdrachtsverklaring wel accepteren als dat bewijs dat men de vogel legaal verkregen heb is vragen om fraude . men moet in belgie ook voor lijst 2 vogels register bijhouden . heb ik ook gezegd men kan aannemen dat register wel op goede manier ingevuld is waarom dat dan ook niet als bewijs beschouwd word . nee moet overdrachtsverklaring zijn . dus wat heb register dan voor zin ?
dus terug op mijn verhaal kreeg afgelopen vrijdag mail met dat ik voor 9 vogels nooit geen overdrachtsverklaring gemaild heb . ik de datum opgezocht met tijd en netjes terug geschreven op die datum en tijd zijn die gegevens door gemaild . maar hier bij zal ik als nog van deze vogels de overdrachtsverklaring en er bij doen van de desbetrefdende aanvraagnr . zaterdag morgen dacht ik verrek ik vraag wel gelijk om bewijs dat ik het nu wel doorgemaild heb .

binnen uur had ik antwoord met excuus er bij en als nog op antwoord op mijn vragen .

ik weet zeker dat ze mijn vragen nooit gelezen hebben om dat ik paar kritische mails naar hun gestuurd gehad heb en dat ze gedacht hebben die hollander bekijk het maar . wat hoofd van de cites afdeling ook door de tel gezegd gehad heb als in holland alles sneler ga ga dan lekker terug naar holland .

hier in belgie hebben ze niet graag kritiek op hun werkwijze .
vroeger kan bijna alles maar nu willen ze netste van de eu klas zijn .en schijnbaar denken ze dat wij kwekers geen kontact met elkaar hebben over dit onderwerp .en dat ook wij in belgie horen hoe het in andere landen er aan toe ga .

hoop dat het een beetje overzichtelijk is schrijven is niet mijn sterkste kant .


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2017-04-25 - 13:48:08

nog even voorbeeld over makkelijk te frauderen met overdrachts verklaring .

ken iemand die heb meerdere grijze zitten geen enkele overdrachts verklaring . die heb div personen gevraagd een overdracht verklaring te willen onderteken . heb ze netjes van die personen ook netjes teruggestuurd gekregen . . en die heb nu na 4 maanden zijn papieren ontvangen voor al zijn grijze .

ik noem hier bij bewust geen namen .

dus hoe makkelijk kan met frauderen met overdracht .



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 193 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede