Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Grijze roodstaart zonder cites op eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



gille parkiet
Website Member
Posts :51

Website Member
2017-04-26 - 00:49:07

hallo kunnen ze de vogels in beslag nemen of een boete geven grt


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2017-04-26 - 10:08:54

ik spreek nu voor belgie .daar is het antwoord heel simpel voor .

ja ze kunnen de vogels in beslag nemen . als men geen cites heb of als men ze niet geregisteerd heb als huiskamer vogel .
dat laatste is ook zo krom voor andere cites vogels moet men cites hebben . en voor de grijze is registreren als huiskamer vogel voldoende . ik heb altijd geweten geen cites dan is vogel iligaaL dit soort vogels gaan in de toekomst nog hoop problemen op leveren . men mag ze niet verkopen maar mee kweken is ook verboden .


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2017-04-29 - 14:39:55

hier bij wat vragen an antwoorden van cites belgie hoe men over de grijze roodstaart aanvragen denk
dit is maar een klein gedeelte . hoe dat ik het beleef . maar als je teveel vragen stel dan stuur je weer te veel email .


Beste mijnheer Wiechmann,

Ik zal mijn best doen om nogmaals duidelijk te antwoorden op de veelheid aan mails die u al verzonden heeft over dit onderwerp:

1) Ik denk dat er geen enkele vraag is van uw kant waarop mijn dienst niet geantwoord heeft. Het is niet omdat u ons antwoord niet aanvaardt, dat we geen antwoord gegeven hebben. Het is voor ons ook onmogelijk om elke mail onmiddellijk te beantwoorden. Enige redelijkheid van uw kant wordt dan ook op prijs gesteld.

Beste mijnheer Wiechmann,

Mijn antwoorden vindt u in kleur in uw mail.
Ik heb er geen probleem mee om op deze vragen te beantwoorden, maar ik moet wel zeggen dat zeker niet alle onderstaande vragen reeds eerder waren gesteld. Ik geef dit mee omdat ik het niet op prijs stel dat u suggereert dat wij uw vragen zouden negeren, terwijl dit volgens mij absoluut niet het geval is. Het klopt dat we niet altijd onmiddellijk om een mail kunnen antwoorden, maar u bent dan ook niet onze enige klant.

Zoals gezegd inhoudelijk vindt u mijn antwoorden hieronder.

Met vriendelijke groeten,
Miet Van Looy


Geachte heer Wiechmann,

Sorry, dat ik nu pas reageer op uw e-mail.
Voor de nakweek van de Grijze roodstaartpapegaaien geboren na 2 januari 2017 dient u een verklaring van kweek in te dienen. U kan pas een verklaring van kweek indienen, nadat de certificaten voor de ouderdieren uitgereikt zijn. De nummers van de certificaten van de ouderdieren dienen immers te worden vermeld in de verklaring van kweek.
Zolang de nummers van de certificaten en de datum van uitreiking van de certificaten niet gekend zijn, kan de verklaring van kweek niet worden ingevuld in het online-systeem.
Zoals u al op de hoogte bent gebracht kan u alleen kweken met ouderdieren die over een Europees certificaat beschikken of waarvoor een Europees certificaat wordt afgeleverd.

Nu de dienst CITES bijkomend informatie van u heeft ontvangen per e-mail, over de grijze roodstaartpapegaaien op 21/04/2017, kunnen we uw aanvragen van de Grijze roodstaartpapegaaien verder behandelen. Deze aanvragen worden in de loop van volgende week verder behandeld.

Zoals u weet heeft de verwerking van de aanvragen voor certificaten een grote achterstand opgelopen. Een exacte doorlooptijd kan ik u niet geven. De dienst CITES is momenteel de aanvragen voor Europese certificaten van half januari aan het behandelen is. Gezien de enorme toename van aanvragen zal u dus wat geduld moeten uitoefenen eer u de certificaten van uw nieuwe aanvragen zal ontvangen.

De dienst CITES doet er alles aan, om zo spoedig mogelijk uw aanvragen van de Grijze roodstaartpapegaaien te behandelen.

hallo mevr van looy

ik zal u dan mijn vragen die ik in het verleden gesteld heb en nooit geen antwoord op gekregen heb nogmaals stellen .

1 wat als men mij een grijze roodstaart aan bied om die in mijn opvang te nemen geen cites heb . wat kan en moet ik hier mee doen . niet opvangen is geen optie voor mij .en zeker niet als men dan de vogel in zou laten slapen .
Voor zover ik weet bent u niet erkend als opvangcentrum. Zodoende kan u inderdaad niet zomaar dieren beginnen opvangen. U kan het hiermee misschien opnieuw niet eens zijn, maar ik kan ook alleen maar antwoorden vanuit mijn rol als overheidsdienst. U kan deze vogels dus niet opvangen en moet dergelijke mensen doorverwijzen naar de erkende vogelopvangcentra.

2 u heb nu zo mooi heel wat vogels geregistreerd als huiskamer vogel . wat nu als deze vogel alsnog weg moet . om wat voor reden dan ook . voorbeeld persoon is overleden . de persoon die regel dat de grijze alsnog een goed huis krijg . maar deze persoon weet niet dat dit een beschermde vogel is . wat vrij normaal is zelfs de meeste mensen die een grijze heb weet dit nog niet eens .
Het feit dat mensen dieren houden die een bepaald statuut en dus bepaalde documenten nodig hebben, is hun vrije keuze. Dat die mensen zich dan niet afdoende informeren over de wetgeving en de vereisten, kan ik weinig aan doen. We proberen maximaal te informeren en te sensibiliseren. Maar iets niet weten is op zich geen vrijgeleide. Stel dat je een snelheidsbeperking niet gezien hebt en je word geflitst, zal je evenzeer de gevolgen moeten dragen. Wat betreft de huiskamervogels: er is een duidelijke brief bij elk dossier meegestuurd. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar om dit goed bij te houden en na te lezen. Indien een eigenaar om wat voor reden dan ook zijn vogel niet meer wenst te houden, zal hij deze moeten afstaan aan een opvangcentrum. Verhandeling of op een andere manier doorgeven van het eigenaarschap aan andere particulieren of kwekers is niet mogelijk.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-04-29 - 15:10:21

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wiechman,

Dit is duidelijk zo zijn de regels in Nederland ook.

Ik heb altijd een aankoop(overdracht) formulier mee gegeven met mijn gegevens,de gegevens van de koper en de gegevens van de vogel(s)erop als mensen een jonge vogel bij mij kochten ongeacht van welke soort deze was.

Dit formulier kunnen ze nu gebruiken om hun vogel(s) e.v.t. te laten registreren of een Cites bewijs aan te vragen.

Dit alleen al als er iets mis zou gaan met de vogel ik zeker weet dat de betreffende persoon deze vogel ook bij mij gekocht had,en dat het niet om een doorverkochte vogel zou gaan.

Zouden ze op de terug reis aangehouden worden bij een politie controle of grens controle dan konden zij ook aantonen dat de vogel gekocht was en niet van e.v.t. diefstal afkomstig was.





wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2017-04-29 - 19:19:26

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

henk het ga mij niet om de theorie van hoe het hoor te zijn . nee het ga over de vele grijze roodstaarten die nu geen cites ontvangen of geregistreed worden als huiskamer vogel. dat die verloren gaan voor de kweek . marktplaats en andere verkoop site staan normaal vrij veel grijze te koop in alle leeftijden . dat zal nu niet mogen . de papieren zitten er tenslotte niet bij bij v-cites belgie zeggen ze die kan men alleen naar vogelopvangcetrum brengen . voor de rest nergens anders . poeh dan krijgen die zo enkele duizenden grijze in de nabij toekomst om op te vangen . en als ze daar zitten wat ga er dan mee gebeuren . vergassen net als iin het verleden . dat moet men toch niet willen lijk mij .


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2017-04-30 - 01:34:26

als je kweekt moet je in bezit zijn van de papieren om de cites ringen + papieren te kunnen krijgen je moet de cites papieren van de ouders ook in geven om de ringen voor de jongen te krijgen


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-04-30 - 18:50:24

Een kennis van mij heeft roodstaarten met cites maar geen citesringen. Wel normale ringen.

Geeft dit problemen als hij citespapieren voor je jongen wil aanvragen?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-05-01 - 18:00:07

Dus: kun je jonge grijzen ringen met 'standaard' ringen of moeten dit speciale citesringen zijn?


hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2017-05-01 - 18:45:39

Gewoon even zoeken Rik,

Merken

Zodra de grijze roodstaartpapegaai ook is opgenomen in Bijlage A van de Basisverordening zorgt u er als houder voor dat de dieren zijn gemerkt met een naadloos gesloten pootring of – als dat niet (meer) mogelijk is – een microchiptransponder. Is uw grijze roodstaartpapegaai ongemerkt? Dan laat u de vogel alsnog door de dierenarts chippen.

U vraagt een naadloos gesloten pootring aan bij één van de volgende aangewezen bonden:
•Algemene Nederlandse Bond van Vogelhouders in Zutphen
•Kleindier Liefhebbers Nederland in Utrecht
•Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers in Bergen op Zoom
•Parkieten Sociëteit in Arnhem
•Vereniging Aviornis International Nederland in Wijchen
•Vereniging Belangenbehartiging Europese Cultuurvogel in Eindhoven

Vereisten pootring

De maximale ringmaat is voor de Psittacus erithacus erithacus vastgesteld op 11,0 millimeter en voor de Psittacus erithacus timneh op 10,0 millimeter. Geef bij uw aanvraag voor ringen duidelijk aan om welke ondersoort het gaat. Daarnaast moeten de pootringen in hetzelfde jaar zijn afgegeven als waarin de jongen zijn uitgebroed. U mag dus geen ringen uit 2017 gebruiken voor uw nakweek van 2018. Vraag de pootringen daarom op tijd aan.

In Nederland afgegeven ringen voor Bijlage A-soorten zijn ten minste voorzien van:
•de letters NL
•de aanduiding van de binnendiameter tot in tienden van een millimeter
•de laatste 2 cijfers van het jaartal waarin de ring mag worden aangebracht
•per ringmaat een uniek nummer bestaande uit de bondscode, een kweeknummer en een volgnummer

In afwijking hierop zijn de ringen die Kleindier Liefhebbers Nederland afgeeft, voorzien van de bondscode en een volgnummer, maar niet van een kweeknummer.

Administratie


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-05-02 - 18:38:01

Helder! Dank je!


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2017-05-03 - 21:46:57

Je kan voor een jonge grijze cites ringen aanvragen ook al heb je voor de ouders geen cites.
Je hebt pas een probleem met een cites aanvragen voor de jongen. Dan moet je ook cites hebben voor de ouder vogels.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2017-05-04 - 02:01:01

Hoe bedoel je dat precies Rajar?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2017-05-04 - 13:03:29

Naar mijn mening is de regelgeving rond CITES tamelijk helder.

Voor soorten met een CITES I status geldt een bezitsverbod.
Ook alle overige handelingen (kopen verkopen vervoeren etc.) met CITES I soorten zijn verboden.

De enige optie om een CITES I soort te mogen houden en daarmee ook de overige handelingen uit te voeren is een ontheffing voor het bezitsverbod, in de volksmond cites-papieren.

In dit topic allerlei verhalen, meningen en zelfs merkwaardige antwoorden van betrokken instanties.
Prachtig allemaal, maar voor zover ik weet is er behoudens de zogenaamde lijst X (waar de grijze roodstaart overigens niet op staat) geen uitzonderingsbepaling voor bepaalde landen, omstandigheden, laat staan voor huiskamervogels.
mocht dit wel het geval zijn dan zie ik de betreffende wettekst graag tegemoet.






Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2017-05-04 - 13:30:04

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ter aanvulling van Hans zijn opmerking. Bij CITES II soorten moet je een legale herkomst aantonen en hier verschillen sommige landen qua strengheid in. Zo is sommige landen een gesloten voetring voldoende, terwijl in Belgie je ook een overdrachtsverklaring en in en uitkomend register moet bijhouden. Dit is wat werk maar zorgt er ook voor dat we als sektor gedekt zijn en je verhalen van vogelhouders die nog steeds wildvang vogels laten binnensmokkeln kan weerleggen. Dus dit is zeker geen slechte maatregel. En dat is waar veel kwekers tegen aan lopen in Belgie. Zij hebben geen overdrachtsverklaringen voor hun Grijze roodstaarten en het CITES bureau neemt daar een harde positie in. Kan je geen legale herkomst aantonen geen CITES 1 papieren. En dat betekent niet kweken en geen mogelijkheid om de dieren te verplaatsen.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-05-04 - 14:22:29

http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/beschermde-planten-dieren-en-natuur/handel-beschermde-planten-en-dieren/cites-soorten-nederland-en-de-eu/eu

zoals ik het lees heb je een cites document nodig,
als je een vogel over wilt dragen aan een ander.

stel je hebt een paar grijze die geringd og gechipt zijn. en in je administratie opgenomen.
daar heb je geen cites papieren bij.
omdat je niet van plan bent ze te verkopen.
je kan cites ringen bestellen om nakweek te ringen.
zolang je geen vogels over wilt dragen hoef je ook hiervoor geen cites papieren aan te vragen.

als je na kweek vogels wilt verkopen heb je eerst papieren van het ouder paar nodig.
alvorens je papieren voor de na kweek aan kan vragen.

volgens mij werkt het zo ( tenminste zo doe ik het. )




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede