Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Waar is de Koekoek? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Waar is de Koekoek?
Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-06-03 - 22:34:36 send message to Picolet

In woon in Schijndel, en hoorde regelmatig in de Maanden mei en Juni de Koekoek roepen.
Echter de laatste twee jaar hoor ik hem niet meer in mijn omgeving.
Zijn er meer die hem ook Missen in hun omgeving?

Groeten Ruud


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2017-06-04 - 00:40:48 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ruud, het gaat bijzonder slecht met de koekoek.
de soort is dit jaar aangewezen als 'vogel van het jaar' om aandacht voor deze achteruitgang te vragen. Vanuit ringonderzoek is een speciaal project gestart om meer te weten te komen.
Vorig jaar hebben wij 4 koekoeken gevangen. Dit is 18% van het gemiddelde vangsttotaal aan koekoeken in NL.
Voor dit jaar staat de stand momenteel op 8 vangsten in NL, daarvan 2 door ons gevangen.

Heel leuk, die cijfertjes allemaal, maar het maakt natuurlijk wel heel duidelijk dat er nog maar akelig weinig koekoeken rondvliegen.

Oorzaken zijn wel te bedenken, maar vooralsnog lastig aan te tonen.
In grote lijnen gaan bizar veel populaties achteruit, de koekoek vormt daarop helaas geen uitzondering. We hebben een aantal jaren opvallend en merkbaar weinig insecten gehad, hetgeen een insectenetende soort als koekoek uiteraard nadelig kan beïnvloeden. De koekoek wordt fanatiek bejaagd/beschoten op de klassieke plekjes langs de trekroutes en dat blijkt niet zonder gevolg.

Gezien het groot aantal waardvogelsoorten die door de koekoek worden benut kan worden gesteld dat het aanpassingsvermogen van de koekoek groot mag worden genoemd. Je zou denken dat het daar niet aan zal liggen.


Theun H
Website Member
Posts :6

Website Member
2017-06-04 - 01:57:43 send message to Theun H

Ben geregeld in het veld omgeving Heerenveen en heb nu op 2 plaatsen de koekoek gehoord en ook gezien maar je hoort ze wel maar zijn moeilijk te traceren en dan zie je ze maar even.
Onze bestuurders van gemeenten provincie Nederland
en niet te vergeten de E.U. denken dat ze alles zo geweldig voor elkaar hebben maar overal gaat het met name de vogels heel slecht .Bij ons in Friesland is nog maar een fractie van de weide vogels over in vergelijking met toen ik nog een schooljongen was maar ook mussen en zelfs de wilde eend zijn hard in aantallen aan het dalen als ik de verhalen leest .Maar gelukkig hebben wij de koekoek nog .slaap zacht .


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2017-06-04 - 13:13:04 send message to frehen

Hallo allemaal hier in niebert is de koekoek ook niet meer te traceren.Kom op veel plaatsen voor mijn werk heb de koekoek alleen nog maar gehoord in zwinderen.Maar bij ons zijn de mussen in overvloed.
groetjes freek.


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2017-06-04 - 13:31:21 send message to kamervoliere

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hier zijn de mussen de laatste jaren ook weer in overvloed jaren terug zag je ze bijna niet meer,maar wel weer met gevolg dat ze sperwers aantrekken,ook de koekkoek hoor je hier nog wel op sommige plaatsen als ik aan het vissen ben


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-06-04 - 14:10:11 send message to marc1

Ik heb de koekoek nog in mn achtertuin..Flevoland


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2017-06-04 - 17:09:47 send message to parrotmaniak

in de kop van Overijssel hoor ik de koekoek ook nog wel


aschwin
Website Member
Posts :26

Website Member
2017-06-05 - 02:11:39 send message to aschwin

Hier laten ze zich ook nog horen tussen de twee bruggen over de IJssel bij Kampen / Ijsselmuiden


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2017-06-05 - 12:30:58 send message to johanblok

Hier bij de Weerribben hoor ik ze ook volop, net als vorig jaar. Weidevogels zijn er nog wel, maar wel duidelijk minder dan toen ik hier een paar jaar geleden kwam wonen.

Ganzen zijn er enorm veel, maar ja, dat krijg je met die industrieel gemaaide weilanden.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-06-05 - 13:11:24 send message to Picolet

Bedankt voor de info, recent had ik gelezen dat er veel te weinig indekten zijn, vooral veel sloten blijken vergeven te zijn van pesticiden. Het gif wat op het land wordt gespoten komt via regen en wind terecht in de sloten en doodt veel larven en of insecten die hier hun broedplaats hebben. Hele kolonies met huiszwaluwen en gierzwaluwen hebben geen jongen groot gekregen en lagen de jonge vogels vlak voor dat ze uitvlogen verhongerd in het nest. Hans heeft al eens eerder
geschreven dat bij het ringen van de trekvogels veel soorten onder het normale gewicht waren, dus met een forse achterstand moesten beginnen aan de zware trek. Vooral voor een koekoeksjong die haast onverzadigbaar is kan een schaarste aan voedsel wellicht ook een factor zijn dat deze vogel vroegtijdig sterft of te zwak aan de vogeltrek begint.
De jacht op Cyprus, Malta, Libanon en Egypte waar tegenwoordig iedereen een hagelgeweer lijkt te hebben is een grote bedreiging voor zowat iedere vogelsoort die deze landen bezoekt om te rusten. Alles wat vliegt, groot of klein wordt neergeknald, trotse jagers met tientallen ooievaren, arenden en koekoeken zijn te zien op allerlei filmpjes. Voor de kleinere soorten worden de mistnetten gezet bij de waterdrinkplaatsen en boomgaarden.
Hoelang blijven de soorten nog in redelijke aantallen bestaan?

Hier in Nederland blijft geen weidevogel meer over, er wordt al jaren over gesoroken, de vogelbescherming heeft een concreet plan op tafel gelegd, met een relatief laag bedrag om in samenwerking met de boeren de vogels te redden.
Helaas de staatssecretaris geeft niet thuis, en weer een verloren jaar met amper jonge weidevogels die volgend jaar in steeds mindere aantallen terugkomen.

We maken ons wel druk om leeuwen, neushoorns, olifanten en panda beren, maar voor de eigen natuur is er in het algemeen weinige interesse, of wanneer het bijna te laat is dan men het gevoel heeft om een soort voor utsterven te moeten behoeden.

Groeten Ruud


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-06-05 - 14:33:54 send message to henkdelaat

Ruud,
In de omgeving van de Nieuwe fietsbrug over de Zuid Willemsvaart tussen Berlicum en Den Dungen heb ik rond Hemelvaart enkele dagen een Koekoek horen roepen s'morgens tussen +/_ 7:00 en 8:00 uur toen ik met mijn hond aan het wandelen was.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-06-05 - 15:41:47 send message to Picolet

Henk, dat is hemelsbreed niet zo ver van mij, bedankt voor de info.

Ruud


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2017-06-05 - 17:38:44 send message to rupicola

Hier een onderzoeksresultaat aangaande het gebruik-, effect- en vooral ook overschrijding van maximaal toegestane hoeveelheden Imidacloprid in ons eigen kikkerlandje.

https://www.boerenlandvogels.nl/sites/default/files/Henk%20Tennekes%20Bijensterfte%20en%20Imidacloprid%20SG%20Leiden%202009.pdf



Nonnebos
Website Member
Posts :17

Website Member
2017-06-05 - 20:19:54 send message to Nonnebos

Hoi met John ik loop elke dag van de Veghelsedijk naar de steeg hoor ik hem heel de maand mei roepen op de hoogte van de achterdijk in hèt wijboschbroek heb hem afgelopen ook gezien dus ze zijn er wel,gr John.


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2017-06-07 - 14:02:25 send message to Sam&dave

Was op Hemelvaartsdag in natuurpark Lelystad. Daar zitten er meerdere. Heb ze meer dan overduidelijk gehoord maar niet gezien. Prachtig park trouwens en fantastisch wandelen/fietsen daar.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2017-06-07 - 21:26:26 send message to rupicola

. . . maar ook in NP Lelystad aanzienlijk minder broedterritoria dan enkele jaren geleden!

wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede