Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Speelboom angst Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Speelboom angst
swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-12-24 - 21:55:13 send message to swaas

Ik zit met een reuze probleem voor mijn grijze roodstaart.
Deze zomer heb ik me Thibeau aangeschaft, een leuke prater, danser fluiter en NIET geknipt. Hij zit altijd los behalve s'avonds gaat hij naar beneden in zijn kooi op stok, waarna ik het dak dicht doe, s'morgens is het eerste wat ik doe zijn kooi openzetten en dan komt hij taterend en fluitend op zijn stok bovenop zijn kooi zitten.
Een tijd geleden vond ik dat zijn 'loopruimte" nogal beperkt was, hij komt nl. NIET van zijn kooi af, doet elke dag een paar keer een rondje vliegen in de veranda en gaat dan lekker verder tetteren op zijn stok, daarom had ik een grote speelboom gemaakt met verschillende speeltjes om hem bezig te houden en zijn nagels de kans te geven om af te slijpen.
Ongelukkig genoeg is hij doodsbang van die boom, ik heb hem dan maar leeg geplukt en "kaal" laten staan ter uitnogiging maar zolang dat "ding" er staat vertikt hij het om uit zijn kooi te komen, zelfs na 1 week,haal ik hem weg komt hij eruit, ik heb hem aan de andere kant van de plaats gezet en alles OK maar zodra hij dichter dan 2 meter komt verstijft hij als het ware, en niet met snoepjes, niet met speeltjes, met NIKS kan ik hem bewegen om dichter te komen, laat staan erop te gaan zitten.
Kan iemand me zeggen wat ik moet doen om hem erop te krijgen en hem zo wat meer bewegingsruimte en ontspanning te geven dan rondjes te lopen over de tralies van zijn kooi sad :(sad :(
Hij is wel bang van alles wat nieuw is en het duurd minstens 2 weken voor hij op een nieuwe stok wil gaan zitten.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-24 - 22:02:42 send message to Hawkeye_nl

Ik zou het heel simpel oplossen maar dat is dan ook gelijk de harde weg. Haal de vogel uit de kooi en uit de ruimte. Haal de kooi uit de ruimte en zet het speeltoestel erin. Breng vervolgens de vogel weer in de ruimte en plaats die op het speeltoestel. Eerst zal de vogel vreemd opkijken maar na een paar uur zal hij zekers van alles en nogwat hebben onderzocht. Speeld hij weer voluit dan plaats je zijn oude kooi weer in de ruimte terug. Klaar!

PS! Hang gelijk alles op en aan het toestel zodat hij in een keer alles kan opnemen en onderzoeken. Als je vogel zo veel last heeft van angst voor nieuwe zaken dan moet je het in 1 keer aanpakken en niet in stappen. Dat kan te veel stress opleveren op de lange duur.

Erwin


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-25 - 09:35:59 send message to parkietenpeter

Swaas,

Is die boom dan zo'n verschrikking?laugh :D

Laat eens zien?

wink ;)Peter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-25 - 14:18:21 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Nou ja Peter laugh :D

Kun je hem niet spelender wijs met het nieuwe ding in contact brengen, hang er eens iets lekkers in, laat hem afstappen en opstappen.
Plaats hem op je hand en ga met je hand en vogel onder een tak door en wrijf hem als ware van je hand af tegen de tak, wel rustig en niet te abrupt, in je andere hand hou je hem wat lekkers voor en houd het zo dat als hij het wil pakken, toch eerst die tak overwonnen moet worden.
Stapt hij over op de tak, dan is hij de beste die er maar op deze wereld is natuurlijk, prijs hem en laat hem weer op je hand stappen, herhaal dat een tot twee keer en laat het ding voor wat het is.
Om na een uurtje of wat weer eens te proberen.
Met wat lekkers haal je ze wel over.
Probeer het, niet geschoten is altijd mis.

Succes.

wink ;)
Peter.


swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-12-25 - 21:43:03 send message to swaas

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Thibeau wil onder geen beding op de hand komen, ik kan hem WEL oppakken maar hij blijft niet zitten, ik heb al geprobeerd om hem er gewoon op te zetten maar hij schiet als een raket naar omhoog en tegen de ramen, of hij laat zich simpelweg vallen om zich uit de voeten te kunnen maken, hij is te wantrouwig om snoep aan te nemen als er iets vreemds is, daarom is dit ook zo'n ramp, ik kan hem met niks overhalen, en ook niet dwingen,hij verhongerd liever dan te komen, hij wil zelfs geen contact met andere papegaaien, hij bijt er op los, ik denk van de schrik, zelfs na 4 maanden pannikeerd hij nog als een andere te dicht bij hem komt en ramt hij in panniek het veranda raam.
Thibeau is wildvang en niet met de hand grootgebracht.shocked 8O


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-25 - 22:08:21 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

sad :(

Dan zul je heel veel geduld aan de dag moeten leggen wil deze echt tam krijgen, het vlucht gedrag is wel heel sterk aanwezig, maar dat is te begrijpen, zoals je al aangeeft WILDvang.

Sinds wanneer heb je deze papegaai.?
Heb je ervaring in het omgaan met wildvang.?
Waarom wildvang voor in de huiskamer.?

Zomaar een paar vraagjes, maar zo het nu gaat is de papegaai ook niet echt best af, want in paniek weg vluchten kan ook een keer slecht aflopen, snap je.

Pas je een beetje aan, laat hem dat doen wat hij wel goed doet en ga paniek situatie's niet opzoeken, geeft alleen maar nog meer wantrouwen.

sad :(

Peter.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-12-26 - 17:43:57 send message to Swaas

Ik heb Bo van deze zomer, hij zat in een donker betonnen kot bij een vogelhandelaar, zijn kooi was te smerig om naar te zien, maar de vogel straalde zo'n wilskracht en overlevingswil uit, dat wij hem gekocht hebben en meegenomen, desnoods als tussenstation om een nieuwe thuis te zoeken, hij bleek niet alleen levenslustig maar ook een ongelooflijke optimist en prater, we zijn er echt aan gehecht geraakt en vinden dat hij beter hier af is, hij heeft een hele grote kooi(een ara kooi) en zit altijd los, niet geknipt, ik kan hem al aaien en soms komt hij IN zijn kooi op zijn rug liggen IN mijn hand, maar......eens buiten de kooi wordt hij aggresief en bijterig, niks mee aan te vangen, zelfs als ik een nootje geef, probeert hij in mijn vingers te nijpen, ik vind dit niet erg, ach hij HOEFT niet echt zo onderdanig te zijn, als hij maar gelukkig is, en tetteren doet hij als Brugmans( de héle dag en zingen, je houd het niet voor mogelijk)alleen vind ik het zielig dat hij zich op zo'n beperkte ruimte ophoud, mijn ara vliegt door het hele huis(is ook niet geknipt) die kan uren voor het raam in de living naar buiten zitten kijken, maar Bo blijft in de veranda op zijn kooi zitten, daarom had ik een grote speelboom gemaakt waar ze desnoods samen op konden spelen, maar niks, na 6 maanden vertikt hij het nog altijd.
Misschien moet ik nog geduld hebben, grijze roodstaarten staan nu eenmaal bekend als wantrouwige vogels.
En blijkbaar is hij gelukkig met de plaats en "zijn teritorium" want dat is het wel, alles wat dichter dan 1 meter van zijn kooi komt moet weg want dan zet hij zijn pluimen overeind en begint te sissen als een slang en een hoog fluitgeluid te produceren.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-26 - 18:04:45 send message to natasja

oeh lastig dus ..

ik probeer wel met je mee te denken maar het lijkt erop alsof je alles al zo'n beetje geprobeerd hebt .. kan je de leefruimte niet op een andere manier vergroten .. iets wat meer de kooi uitbreid ipv een geheel nieuwe speelboom .. een touw boven de kooi bijvoorbeeld ? of iets op of aan de kooi en dat uitbreiden ?



parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-26 - 21:33:39 send message to parkietenpeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Is ook weer een heel verhaal, he. Wel goed dat je je ontfermde over Bo.

Kan het ook zijn dat Bo niet verder durft omdat de 'rest' van de ara is?

Ik hoop dat je een oplossing vind.

Succes

wink ;) Peter


swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-12-27 - 01:05:52 send message to swaas

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb boven op de kooi een ladder aangebracht, daar had hij dan inplaats van 1 stok, ineens 2 stokken, maar op die 4 maanden dat ze erop ligt (inplaats van de stok) is hij er maar 1 keer opgekomen, toen de ara leerde vliegen en tegen het raam bonsde, toen is hij van schrik ff omhoog geschoten en kwam per toeval terecht op zijn ladder, ik weet niet waar hij het meeste van geschrokken wassad :(sad :(sad :(sindsdien komt hij er niet meer op.
Ik heb ook eens een stelling van enkele stokken gemaakt die hem de gelegenheid konden geven om hoger te klimmen en ook meer speelruimte, zijn speelgoed dat hij kende had ik gebruikt omdat hij dat kende en de boomtakken lagen al zeker 1 maand binnen waar hij ze kon zien, dus niet nieuw meer.......
EEN PANIEK shocked 8Oshocked 8Oshocked 8O onvoorstelbaar, hij is beneden op de onderste stok gaan zitten, kwam niet meer in beweging, 3 dagen lang, ik heb het maar weggenomen, hij heeft erna bijna een volle pot water uitgedronken, en honger dat hij had......
Ik ben eigenlijk ten einde raad, en denk dat hij gelukkig is zoals hij zit, hij vraagt blijkbaar ook niet meer dan zijn plekje achter het glas in de verande, zonder tralies voor zijn neus, zijn pitten, koekjes, fruit en groenten en zijn speelgoed en kauwtouwen, ons getater elke dag(ik babel eigenlijk constant met hem, ben altijd thuis)zijn wekelijks bad het gezelschap van de ara, hondjes, kippen, duiven, vogels en allerhande wat elke dag de revue passert, we wonen in een natuurgebied en ik voeder het plaatselijk "vederbestand"laugh :Dlaugh :Dlaugh :D
En dat alles komt aan de achterdeur en in de tuin eten.
Je ziet aan afwisseling geen nood voor Bo.
Maar ALLE raad en hulp is toch welkom, daarvoor mijn dank.
Ach ja in antwoord op "de rest van de ara", nee hoor, ik heb de ara pas 4 maanden nu en die heb ik uitgebroed met mijn broedmachine en met de hand groot gebracht, hij is pas 16 weken, en daar is hij niet bang van maar wel afstandelijk, ze zitten op 2m van elkaar, maar geen van beide zoekt toenadering.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-27 - 07:26:09 send message to Jacqueline

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

happy :)

Allereerst een groot compliment voor jouw.
Vind het werkelijk schitterend dat je deze Grijzeroodstaart zo opgevangen hebt.
Nu je een kijkje gegeven hebt in de achtergronden van deze papegaai is het wel duidelijker wat zijn gedrag betreft.

Dat er voor hem een compleet nieuwe wereld is open gegaan behoeft geen uitleg.
Maar dat hij nogal vasthoudend is aan zijn oude gewoonte's/leefstijl komt omdat dit voor hem zekerheden zijn, al de nieuwe indrukken maken hem onzeker, en maken dat hij kiest voor de oude gewoonte's en vlucht daar dan ook in soms letterlijk.
Dit gaat zich niet oplossen in een paar maanden, maar langzaam aan zal er verbetering komen, doe het stapje voor stapje, de oude gewoonte's uit zijn verleden zullen vervagen naarmate de tijd verstrijkt, en plaats maken voor de positieve invloeden van nu.
Eerlijk zijn nu, hij zal niet worden wat je met de ara wel zult bereiken, maar dat is ook geen noodzaak, belangrijkste is toch dat hij een prettig leven ontwikkeld, daar waar hij zich gelukkig in voelt, zonder dwang om te moeten zijn wat men van een papegaai verwacht.
Open langzaam de deur van zijn nieuwe leven, neem de tijd, let op zijn gedragingen en bevindingen van nieuwe situatie's (doe je nu al perfect) en denk met hem mee, een uitdaging van de menselijke geest om hem over de drempel te helpen van vrees voor het nieuwe/onbekende.
Wat je toch al aardig gelukt is, want hij is toch ook bij jouw in een nieuwe omgeving gekomen en heeft toch zijn stekje gevonden.
En al kom je maar half zover altijd beter dan waar hij vandaan komt.
Heel veel geduld en inlevensvermogen zul je wel nodig hebben, maar je bezorgdheid en liefde voor deze papegaai zullen je zeker daar bij helpen.

------------------------------------------------
hij bleek niet alleen levenslustig maar ook een ongelooflijke optimist en prater
------------------------------------------------

Zou ik ook zijn als ik in zijn schoenen stond, waar kan je beter zijn dan waar hij nu is.
Chapo.

wink ;)
Peter.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-27 - 11:17:32 send message to parkietenpeter

Zo als ik het nog eens doorlees moet ik denken aan het kennelsyndroom bij honden.

Bo lijkt in zijn jeugd nogal wat meegemaakt te hebben en is met veranderingen dan ook niet blij. Daarbij komt dan de 'opsluiting' in het donkere kot, waar je hem vandaan hebt.

Een oplossing heb ik niet direct voor je maar wens je veel succes en geduld met Bo.

wink ;) Peter


swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-12-27 - 21:46:02 send message to swaas

Bedankt voor jullie reactie, ik zal Bo rustig zijn gangetje laten gaan, wat is nu 1 jaar in een papegaaienleven, en het is zoals je zegt, ik ken de achtergrond niet van Bo, weet alleen dat hij minstens 6 maal verhuisd is voor hij bij die verkoper in het donkere hok belandde, dat hij nog zo levenslustig is, is mij een raadsel, waarschijnlijk is dit wel zijn overleving geweest.
Vandaag was Noke(mijn ara-kind) voor de 1e keer op zijn hok gevlogen, natuurlijk was Bo in alle staten, viel hem niet aan maar vloog natuurlijk weg, recht in mijn collectie bloeiende orchideeen, mijn man kon hem niet pakken, hij zette zich schrap met wijdopen bek, ik heb eerst Noke weggehaald en ben dan rustig naar hem toegestapt, hand uitgestoken en gezegd "kom ik breng je wel terug", hij is opgestapt alleen om zich vrij te kunnen bewegen en eens zover heeft hij de rest van de afstand vliegend overbrugd terug naar zijn vertrouwde plaats boven op zijn hok.
Ik heb hem een noot gegeven maar niet uit de hand, gewoon IN zijn eetbak, die is hij gaan halen, daarna heb ik hem uitgebreid mogen flodderen en strelen, maar alleen IN zijn kooi, eens eruit moest ik hem terug gerust laten.
Voor mij is dit al méééér dan ik hoopte, dus zal hij me nooit teleurstellen, alles wat nog verbeterd is mooi meegenomen, en wie weet.....volgende zomer krijgt hij een grote vliegruimte buiten, daar poot ik hem neer met kooi en alles, dan kan hij van daaruit op verkenning, en wil hij niet vliegen.....heeft hij tenminste verse lucht, het zonnetje en een briesje windhappy :)happy :)


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-27 - 22:33:05 send message to Hawkeye_nl

Zoals ik het nu allemaal lees mag het wel duidelijk zijn dat de vogel niets te kort komt. Er is geen reden voor zorgen! Soms hebben dieren net als sommige mensen meer tijd nodig dan de gemiddelde om aan iets of iemand nieuw te wennen. Bo is zo te horen zo een vogel die zijn eigen regels erop na houd. Geniet daarvan zou ik zeggen!

Je zal zien dat de band met deze vogel over de loop der jaren veel dieper zal worden. Hij bepaald het tempo maar het komt vanzelf.

Erwin



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 247 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede